هدف اصلی مبارزه با قاچاق کالا باید دانه‌درشت‌‌‌ها باشد

هدف اصلی مبارزه با قاچاق کالا باید دانه‌درشت‌‌‌ها باشد نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد از کالاهای قاچاق از طریق مناطق آزاد تجاری- صنعتی وارد کشور می‌شود. احمد مرادی درگفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به راه‌های مبارزه با قاچاق سازمان یافته کالا در کشور گفت: براساس آمار رسمی اعلام شده […]

هدف اصلی مبارزه با قاچاق کالا باید دانه‌درشت‌‌‌ها باشد

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی گفت: ۹۰ درصد از کالاهای قاچاق از طریق مناطق آزاد تجاری- صنعتی وارد کشور می‌شود.

احمد مرادی درگفت‌و‌گو با خانه ملت با اشاره به راه‌های مبارزه با قاچاق سازمان یافته کالا در کشور گفت: براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور درحال حاضر ۲۰ میلیارد دلار کالا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود که در نظر گرفتن مبلغ ۳ هزار تومان برای هر دلار، این عدد معادل ۶۰ هزارمیلیارد تومان خواهد شد که رقم بسیاری بالایی است و این درحالی که کل اعتبارات سال ۹۶ کشور ۳۷۱ هزار میلیارد تومان است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی‌آباد، ابوموسی و بندر خمیر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دلایل قاچاق کالا در کشور متفاوت است، خاطرنشان ‌کرد: یکی از دلایل قاچاق در کشور این است که تا وقتی تقاضا باشد، عرضه نیز وجود دارد از این‌رو باید برای کاهش تقاضا وضعیت کیفی تولید را بهبود ببخشیده و از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم.

مرادی با اشاره به این‌که درحال حاضر ۹۰ درصد از کالاهای بنجل چینی از طریق مناطق آزاد وارد کشور می‌شود، افزود: متأسفانه مناطق آزاد مأمنی برای ورود کالاهای بی‌کیفیت چینی شده‌اند به‌طوری که چینی‌‌‌ها نیز متوجه نیاز ما و کشورهای مسلمان شده و حتی مهر و تسبیح نیز تولید می‌کنند!

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که باید برای قاچاق فکر اساسی کرد، تصریح ‌کرد: متأسفانه باید گفت که ۹۰ درصد قاچاق از مجاری قانونی در گمرکات کشور با بد‌اظهاری، کم‌اظهاری یا جعل اسناد انجام می‌شود و اینها باعث شده است که در حد بسیار وسیع از مبادی قانونی کالای قاچاق وارد کشور شود.

وی تأکید‌کرد: اگر مجلس و دولت تمام انرژی خود را صرف این موضوع کنند می‌توانیم بگوییم که ۹۰ درصد مسیر مبارزه با قاچاق را طی کرده‌ایم.

مرادی تصریح‌ کرد: مردم باید بدانند که قاچاق اصلی را دانه‌درشت‌‌‌ها انجام می‌دهند و دولت باید روی آنها وقت بگذارد و مردم مرز‌نشین و به نوعی خرده پا را آزار و اذیت نکند تا بتوانیم به اهداف اصلی خود در مبارزه با قاچاق دست پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که متأسفانه در حال حاضر هدف مبارزه با قاچاق کالا در لابه‌لای مردم گم شده است، ادامه ‌داد: مردم از مسؤولانی که برای آنها شغل مناسبی ایجاد نکرده و آنها مجبور هستند برای اداره امور خانواده خود به قاچاق رو بیاورند، ناراضی‌اند.

وی ادامه‌ داد: مبارزه با قاچاق باید مبارزه کیفی و کارشناسی باشد همان‌طور که مصوبه مجلس در سال ۹۲ نیز در این خصوص صراحت دارد و از نیروی انتظامی به عنوان دستگاه عملیاتی خواسته با برنامه‌ریزی مناسب با هماهنگی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا کار مبارزه را انجام دهد و کار پیشگیری از قاچاق را وظیفه مجموعه وزارت کشور عنوان کرده است.

 

عضو کمیسیون انرژی با بیان این‌که تنها وظیفه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همین مبارزه است و وظیفه دیگری برای آن تعریف نشده، تأکید ‌کرد: تا‌کنون هر دولتی به فراخور خودش افراد مختلفی را در این ستاد منصوب کرده است، درصورتی که این ستاد باید بتواند برنامه‌ریزی کند، راهبرد را نشان دهد و نظارت درست و حسابی روی مسأله مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته باشد.