نسخه فوری وزیر اقتصاد برای نجات اقتصاد ایران  

نازنین زمانیان- وضع اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست؛ کافی است نگاهی به وضعیت تورم و تولید در کشور بیندازی تا ببینی در چه شرایطی قرار داریم. دولت جدید اکنون با انبوهی از مشکلات اقتصادی مواجه است. از یک طرف تهدیدات رژیم‌صهیونیستی قرار دارد که می‌تواند به جنگی ادامه‌دار در منطقه تبدیل شود و از سوی […]

نازنین زمانیان- وضع اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست؛ کافی است نگاهی به وضعیت تورم و تولید در کشور بیندازی تا ببینی در چه شرایطی قرار داریم. دولت جدید اکنون با انبوهی از مشکلات اقتصادی مواجه است. از یک طرف تهدیدات رژیم‌صهیونیستی قرار دارد که می‌تواند به جنگی ادامه‌دار در منطقه تبدیل شود و از سوی دیگر پیروزی احتمالی ترامپ می‌تواند تا تحریم‌های فلج‌کننده را به کشورمان تحمیل کند و اقتصاد از این هم که هست بدتر شود! در داخل کشور وضعیت تولید به خوبی نمایانگر مشکلات عدیده تولیدکنندگان است و تورم کمرشکن نیز باری است بر دوش مردم. قیمت ارز و طلا دیروز (شنبه) شاهد رکوردشکنی‌های بسیاری بود. دلار در آستانه ۶۴ هزار تومان قرار گرفت و سکه امامی نیز نزدیک به ۵۴ میلیون تومان معامله شد! این فقر دامن‌گیر و مزمن، امید به زندگی را در تمام اركان تحت‌الشعاع قرار می‌هد؛ از بهداشت تا آموزش و هر آنچه یک انسان نیازمند به آن است و ایرانیان با شدت زیادی به سمت نیازهای اوليه در حال حرکت هستند. این روند حرکتی دلار تأثیر بسيار شدیدی بر فروش شرکت‌ها و قدرت خرید عمومی خواهد گذاشت و در آن طرف در سمت عرضه نیز شما با حذف بسیاری از تولیدکنندگان روبه‌رو خواهی بود. سرمايه در گردش مورد تقاضا افزایش بسیاری خواهد داشت که برای بسیاری غیرقابل برآورده شدن می‌نماید. چرخه‌های عملیاتی بلندتر یعنی نیاز سرمایه در گردش بیشتر و این امر ادامه‌دار خواهد بود. با این شرایط كلمه فروپاشی آن‌گونه که بسیاری منتظر یک لحظه خاص و تاریخی هستند نخواهد بود، فروپاشی اقتصادی و اجتماعی آرام آرام صورت می‌گیرد. حال سؤال این است که در چنین شرایطی چه نسخه‌ای می‌تواند اقتصاد را از خطر فروپاشی نجات دهد؟

اصلاحات جدی اقتصادی در پیش است؟

وزیر اقتصاد، با بیان اینکه ناترازی‌های جمع شده، کسری بالای بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیداً محدود کرده، گفت: باید بپذیریم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی، تلاش برای کاهش تحریم‌هاست. عبدالناصر همتی؛ در یادداشت در فضای مجازی نوشت: ناترازی‌های جمع شده، کسری بالای بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیداً محدود کرده و پیامد منفی برای بازارسرمایه و تأمین مالی داشته است. وی افزود: با وجود بی‌سابقه بودن مشکلات، مسائل اصلی و موانع حل آن‌ها در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و با اشراف کامل و واقع‌بینانه در حال چاره‌اندیشی هستیم. باید بپذیریم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی، تلاش برای کاهش تحریم‌هاست. همتی؛ تصریح کرد: با دستورات و توجه ویژه رئیس‌جمهور، کاهش کسری بودجه و در نهایت تأمین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد تا جایی که در توان دولت باشد، رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود مؤثر، کاهش قیمت‌گذاری‌های دستوری و شکاف نرخ ارز نیما و بازار برای حذف رانت و کاهش سوءتخصیص منابع، در دستور کار دولت است.