آخرین گزارش اسپیدتست منتشر شد

بالاخره سرعت اینترنت در ایران افزایش یافت!

گزارش اسپیدتست از رده‌بندی کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت نشان می‌دهد جایگاه ایران در بخش اینترنت موبایل یک پله سقوط و در رده‌بندی اینترنت ثابت یک پله رشد کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جدید‌ترین گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب […]

گزارش اسپیدتست از رده‌بندی کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت نشان می‌دهد جایگاه ایران در بخش اینترنت موبایل یک پله سقوط و در رده‌بندی اینترنت ثابت یک پله رشد کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، جدید‌ترین گزارش اسپیدتست نشان می‌دهد میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در سپتامبر ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب ۵۶٫۷۶ و ۹۴٫۱۶ مگابیت برثانیه بوده است. این درحالی است که در آگوست (ماه قبل ازآن) میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۵۵٫۸۰ و میانه سرعت اینترنت ثابت جهان ۹۳٫۹۹ مگابیت برثانیه بوده است.

سقوط یک پله‌ای ایران در اینترنت موبایل

طبق این گزارش در نهمین ماه میلادی جاری میانه سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۷٫۳۹ و میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۵٫۲۸ مگابیت برثانیه بوده است. همچنین جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت موبایل با یک پله سقوط رده ۷۱ است. اما در رده‌بندی اینترنت ثابت جایگاه ایران با یک پله صعود رده ۱۴۳ ثبت شده است. این در حالی است که طبق گزارش همین وب‌سایت در آگوست ۲۰۲۴ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران به ترتیب ۳۶٫۷۰ و ۱۴٫۸۱ مگابیت برثانیه بوده است. همچنین در این ماه جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت موبایل با یک پله سقوط در رده ۷۰ قرار گرفته بود. اما در بخش رده‌بندی کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت ثابت جایگاه ایران با دو پله صعود به رده ۱۴۴ رسیده بود.

سکون در رده‌بندی اینترنت موبایل

در رده‌بندی سپتامبر اسپید تست از کشورهایی با بیش‌ترین میانه سرعت اینترنت موبایل رده یکم تا هفتم نسبت به ماه قبل هیچ تغییری نداشته است. در صدر فهرست امارات متحده عربی با میانه سرعت ۴۱۳٫۱۴ مگابیت برثانیه قرار دارد. پس از آن در رده‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب قطر (۳۵۰٫۵۰ مگابیت برثانیه)، کویت (۲۵۷٫۱۵ مگابیت برثانیه)، کره‌جنوبی (۱۴۳٫۱۱ مگابیت برثانیه) قراردارند. از سوی دیگر هلند با میانه سرعت ۱۴۲٫۲۲ و دانمارک با سرعت ۱۳۳٫۵۷ مگابیت برثانیه در رده‌های پنجم و ششم قرار دارند.

در رده هفتم نیز نروژ با میانه سرعت ۱۲۹٫۱۶ مگابیت برثانیه قرار دارد.

بلغارستان با میانه سرعت ۱۲۹٫۰۷ مگابیت برثانیه در رده هشتم قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه گذشته یک پله صعود کرده است. در مقابل عربستان‌سعودی با یک پله سقوط و میانه سرعت ۱۲۰٫۷۴ مگابیت برثانیه در رده نهم قرار گرفته است. رده دهم این جدول نیز مانند ماه گذشته به لوگزامبورگ با میانه سرعت ۱۱۹٫۸۱ مگابیت برثانیه تعلق دارد.

رشد ۳ پله‌ای اینترنت ثابت رومانی

در بخش اینترنت ثابت، سنگاپور با میانه سرعت ۳۰۵٫۰۱ مگابیت برثانیه در رده یکم قرار دارد که جایگاه آن نسبت به ماه آگوست یک پله صعود کرده است. امارات متحده عربی با یک پله سقوط و میانه سرعت ۲۹۹٫۰۷ مگابیت برثانیه در رده دوم قرار دارد. رده‌های سوم تا نهم نیز هیچ تغییری نسبت به ماه قبل نداشته‌اند و به ترتیب عبارتند از: هنگ‌کنگ (۲۸۵٫۲۳ مگابیت برثانیه)، شیلی (۲۷۳٫۲۵ مگابیت برثانیه)، آمریکا (۲۴۶٫۳۳ مگابیت برثانیه)، تایلند (۲۳۳٫۶۵ مگابیت برثانیه)، فرانسه (۲۳۰٫۳۴ مگابیت برثانیه)، دانمارک (۲۲۳٫۹۰ مگابیت برثانیه) و ایسلند (۲۱۱٫۲۳ مگابیت برثانیه). در رده دهم نیز رومانی قرار دارد که میانه سرعت اینترنت ثابت آن ۲۰۸٫۵۸ مگابیت برثانیه و جایگاه آن نسبت به ماه گذشته سه پله صعود کرده است.

——–

فقط ۲ دستگاه اجرایی به پنجره ملی دولت هوشمند متصل نیستند!

ایده الکترونیکی کردن خدمات دولت و پس از آن قدم گذاشتن در مسیر هوشمندسازی از دو دهه قبل آغاز شد؛ اما فرایند اجرایی شدن آن به حدود چهار سال قبل برمی‌گردد. امروز دولت الکترونیک با تسهیل امور در حوزه‌های مختلف توانسته ۷۷ درصد خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی ارائه و بیش از ۱۴ درصد از خدمات را به سمت هوشمندسازی سوق دهد. به گزارش ایرنا، اردیبهشت ۱۴۰۱ «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» رونمایی شد و اکنون بیش از ۵۳ میلیون کاربر در آن ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده‌اند تا از ۷۷ درصد خدمات دولتی که به صورت الکترونیکی و از این بستر ارائه می‌شود، استفاده کنند. از زمان راه‌اندازی این سامانه تا کنون، بیش از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون سرویس مستقیم از سامانه‌های ملی و استانی انجام شده است. پس از اسقرار دولت الکترونیکی، یکی از اهدافی که برای وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه‌های اجرایی ترسیم شد، حرکت به سمت هوشمندی بود. هوشمندسازی خدمات الکترونیکی دولت به این معناست که برای دریافت خدماتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، هیچ مراجعه‌ای به هیچ دستگاهی انجام نشود. اکنون از میان ۷۷ درصد خدمات دولتی که به صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند، ۱۴ درصد به سمت هوشمندسازی گام برداشته‌اند. در ماده ۱۰۷ برنامه هفتم پیشرفت به این نکته اشاره شده که دستگاه‌های اجرایی برای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، مکلفند مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل کنند. از طرف دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مکلف است تا پایان سال نخست برنامه، نسبت به ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند اقدام کند و در این مسیر اولویت را به استفاده از الگوی مشارکت عمومی- خصوصی بدهد.

وضعیت اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

براساس آخرین آمار، ۷۷ درصد خدمات متصل با احتساب مجوز‌ها اعم از صنفی و غیرصنفی و بیش از ۵۴ درصد خدمات شناسنامه‌دار از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه می‌شود. ۱۴۲ دستگاه اجرایی مشمول پیوستن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که از این بین ۱۴۰ دستگاه متصل شده‌اند و دو دستگاه متصل نیستند. چهار هزار و ۷۶۹ خدمات شناسنامه‌دار، سه هزار و ۶۰۲ خدمت مشمول و ۵۱۰ خدمت هوشمند تایید شده نیز به این بستر متصل هستند. تاکنون ۶۵ شهرداری، ۷۵ سامانه شهرداری، ۱۸۸ نوبت‌دهی بیمارستانی، ۳۰۳ دانشگاه و مرکز پژوهشی و ۵۵۱ سامانه دانشگاهی به پنجره ملی متصل شده‌اند. دوهزار و ۸۳۷ مجوز صنفی و ۵۲۵ مجوز خانگی نیز از این طریق صادر شده است.

تکیلف سالیانه؛ هوشمندسازی دستکم ۲۰ درصد خدمات الکترونیکی دولت

در بخش دیگر این برنامه به این نکته اشاره شده که دستگاه‌های اجرایی باید سالیانه حداقل ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را در قالب خدمات هوشمند، بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا اخذ مدارک و مستندات به صورت دستی، ارائه کنند. مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) بخش دیگری است که به استقرار ۱۰۰درصدی دولت الکترونیکی کمک می‌کند. ایجاد این مرکز از سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفت و براساس آخرین آمار اعلام شده تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳، بیش از سه هزار و ۶۰۰ سرویس بر این بستر ارائه شده که مجموع تراکنش‌های آن را به بیش از ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسانده است. در مرکز ملی تبادل اطلاعات، ۱۶۴ دستگاه سرویس‌گیرنده و یک‌هزار و ۱۲۵ دستگاه سرویس‌دهنده مشغول فعالیت هستند. سرویس استعلام بیمه نامه (سازمان بیمه مرکزی)، استعلام اطلاعات پایگاه شناسی ملی اشخاص (سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)، پیگیری دریافت کارت ملی (ثبت احوال کشور)، سامانه تعداد خطوط مشترکین تلفن ثابت و سیار (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) و وضعیت واحد صنفی (وزارت کشور)، از جمله پرمخاطب‌‌ترین سامانه‌ها هستند. سامانه‌های درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت راه و شهرسازی، پنجره واحد سازمان تأمین‌اجتماعی، درگاه ملی مجوزهای کشور- وزارت اقتصاد و دارایی و پنچره واحد دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سامانه‌های پرمخاطب پنجره ملی هستند. مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) بخش دیگری است که به استقرار ۱۰۰درصدی دولت الکترونیکی کمک می‌کند. ایجاد این مرکز از سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفت و براساس آخرین آمار اعلام شده تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳، بیش از سه‌هزار و ۶۰۰ سرویس بر این بستر ارائه شده که مجموع تراکنش‌های آن را به بیش از ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون رسانده است. در مرکز ملی تبادل اطلاعات، ۱۶۴ دستگاه سرویس گیرنده و یک هزار و ۱۲۵ دستگاه سرویس‌دهنده مشغول فعالیت هستند.

رضایت مردم از دستگاه‌ها

یکی از اتفاقاتی که مدتی است در حوزه الکترونیکی کردن خدمات دولت رخ داده، امکانی برای گزارش رضایت‌مندی مردم از کارکنان دستگاه‌های اجرایی است. براساس این نظرسنجی که دومیلیون و ۷۰۰ نفر در آن شرکت کرده‌اند، مردم به ترتیب از خدمات وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، وزارت جوانان، وزارت فرهنگ و وزارت کشور رضایت ۹۰ درصدی دارند. وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت میراث فرهنگی، وزارت نیرو، سازمان‌های زیر نظر رئیس‌جمهور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، وزارت صنعت، وزارت نفت، وزارت امورخارجه و وزارت دادگستری بین ۸۹ تا ۸۵ درصد از رضایت کاربران را کسب کرده‌اند. در این بین، وزارت بهداشت بیش‌ترین و وزارت دادگستری کم‌ترین میزان رضایت را کسب کرده‌اند. پرمخاطب‌‌ترین دستگاه‌های اجرایی وزارت آموزش و پرورش، سامانه حمایت و سامانه جامع رفاهی و پرمخاطب‌‌ترین سرویس‌های مستقیم استعلامی در نظرسنجی اعتبار دفترچه بیمه درمانی، سطح سواد و پیگیری دریافت کارت ملی است.