لزوم تسریع و جدیت در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت

گروه خودرو- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خبر داد که نیمی از تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی به صورت جدی در ناوگان تاکسیرانی پایتخت دنبال شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده از تاکسی‌متر […]

گروه خودرو- مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خبر داد که نیمی از تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی به صورت جدی در ناوگان تاکسیرانی پایتخت دنبال شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده از تاکسی‌متر در تاکسی‌های پایتخت، اظهار کرد: واقعیت این است که بسیاری از تاکسی‌های پایتخت از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند به جهت رفع این مشکل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران به دنبال هوشمندسازی بستر خدمات‌رسانی از سوی تاکسی‌‌ها را دنبال می‌کند. وی افزود: در تهران ۸۰ هزار تاکسی داریم و نزدیک به سه‌ونیم میلیون سفر در روز توسط تاکسی پایتخت انجام می‌شود که سهم ۱۸ درصدی و جابه‌جایی مسافر و خدمات حمل‌ونقل از سوی رانندگان تاکسی صورت می‌پذیرد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، گفت: در سال‌های اخیر نظارت بر عملکرد تاکسی‌های پایتخت به صورت سنتی و میدانی انجام می‌شد، با توجه به تعداد بالای تاکسی‌های پایتخت رصد سنتی و با روش‌های قدیمی در سطح شهر امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: بنابه تدابیر شهردار محترم تهران، در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران موضوع هوشمندسازی به صورت جدی پیگیری شده و نظارت بر تاکسی‌های پایتخت نیز شامل هوشمندسازی خواهند شد. در همین زمینه سامانه طراحی شد به نام شهرزاد و تاکسی‌های خطی ظرف چند هفته آینده در این سامانه ثبت می‌شوند. مالکی؛ ادامه داد: این سامانه مشابه تاکسی‌های اینترنتی فعالیت خواهد کرد با این تفاوت که ابتدا در گام اول تاکسی‌های خطی در این سامانه فعالیت خواهند کرد و سپس تاکسی‌های گردشی در این سامانه ثبت خواهند شد با این تفاوت که تاکسی vls فعالیت خواهند کرد که به صورت سیستم هوشمند و نظارت بر خط عمل خواهد کرد. وی ادامه داد: در این سامانه هم مسافر و همچنین مدیریت شهری بر عملکرد تاکسی‌های پایتخت نظارت خواهد کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران، گفت: یکی دیگر از نکات حائزاهمیت این است که پرداخت کرایه به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و مسافر می‌تواند با اسکن بارکد مخصوص مبلغ کرایه را پرداخت کند. وی ادامه داد: همچنین سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی این شهر تهران به دنبال ارائه خدمات شاتل‌تاکسی است که نزدیک به ۲۵۰ دستگاه ون در طرح شاتل‌تاکسی به شهروندان پایتخت خدمات ارائه خواهند داد. وی افزود: در این طرح مبدأ و مقصد مشخص است اما به این معنا نیست که مسافر حتماً باید از مبدأ سواره خودرو ون تاکسی شود، به صورتی که مسافر می‌تواند از روز قبل مسیر خود را مشخص کند و در طول مسیر از خدمات شاتل‌تاکسی استفاده کرده و صندلی خود را رزرو کند و پرداخت به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد. مالکی؛ گفت: در خدمات شاتل‌تاکسی مسافر می‌تواند کرایه را به صورت اشتراکی پرداخت کند در این حالت قیمت بهای کرایه تقریباً کاهش می‌یابد؛ در حال‌حاضر این طرح به صورت محدود اجرا شده و در آینده افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به ارائه خدمات به رانندگان تاکسی، گفت: سعی داریم که بسیاری از خدمات ارائه شده به رانندگان تاکسی را به صورت هوشمند و در قالب سامانه سیماتاکسی دنبال کنیم. مالکی؛ همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه چرا در روزهایی که بارندگی در تهران رخ می‌دهد، شاهد تعداد کمی از تاکسی‌‌ها هستیم و آیا تاکسی‌‌ها می‌توانند در این روز خدمات ندهند؟ گفت: تمامی تاکسی‌‌ها از خدماتی استفاده خواهند کرد که دولت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. لذا رانندگان تاکسی باید در همه مواقع به شهروندان پایتخت خدمات دهند در همین زمینه اگر شهروندان تخلفی دیدند می‌توانند به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند اما نظارت کامل زمانی رخ می‌دهد که بستر هوشمند‌سازی صورت بپذیرد. وی همچنین در مورد میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی تهران، گفت: نیمی از تاکسی‌های پایتخت فرسوده هستند و باید نوسازی به صورت جدی در ناوگان تاکسیرانی پایتخت دنبال شود. معیار فرسودگی به سه صورت فنی، آلایندگی، ایمنی سنجیده می‌شود و متأسفانه تعداد زیادی از خودروهای تاکسی در پایتخت فرسوده محسوب می‌شود به این دلیل که نمی‌توانند تست‌های معاینه فنی را به صورت کامل پشت سر بگذارد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران، گفت: خوشبختانه در سه سال اخیر مدیریت شهری هشت‌هزار خودرو نوسازی شدند همچنین فقط ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در سال‌جاری شامل نوسازی شده‌اند. وی همچنین گفت: در چند ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار دستگاه تاکسی غیرفعال در پایتخت داشتیم، بنا به مطالبه‌گری و دغدغه تاکسیرانان عزیز و زحمتکشی که در حال‌حاضر در سطح شهر تهران در حال خدمات‌رسانی هستند و در واقع از حقوق یکسان استفاده می‌کنند، پیگیری ویژه‌ای داشتیم که خودروهای غیرفعال شناسایی شوند و پس از پیگیری‌هایی صورت گرفته بیش از شش هزار دستگاه تاکسی به عرصه خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی بازگشتند.