ازکیوام به دلیل انحصارطلبی اسنپپی، به شورایرقابت شکایت کرد. مدیرعامل ازکیوام انحصارطلبی اسنپپی را به دو شکل مستقیم و تخفیفهای جریمهمحور میداند. یعنی اسنپپی به شرکتها تخفیفهای زیاد و امکانات خاصی میدهد اما در صورت همکاری با رقبا، نهتنها این تخفیفها را از دست میدهند، بلکه جریمه هم میشوند. به گزارش پیوست، محمدمهدی مومنی؛ مدیرعامل […]
ازکیوام به دلیل انحصارطلبی اسنپپی، به شورایرقابت شکایت کرد. مدیرعامل ازکیوام انحصارطلبی اسنپپی را به دو شکل مستقیم و تخفیفهای جریمهمحور میداند. یعنی اسنپپی به شرکتها تخفیفهای زیاد و امکانات خاصی میدهد اما در صورت همکاری با رقبا، نهتنها این تخفیفها را از دست میدهند، بلکه جریمه هم میشوند. به گزارش پیوست، محمدمهدی مومنی؛ مدیرعامل ازکیوام، در این باره، میگوید: ما از سال ۱۴۰۰ برنامه جدی ورود به حوزه BNPL را در برنامههای خود قرار دادیم و در نهایت از اردیبهشت ۱۴۰۱ گفتگو و مذاکراتمان را با فروشندگان برتر صنعت پوشاک و سرگرمی و… آغاز کردیم، در نهایت ناباوری با هر فروشنده برتری که صحبت کردیم متوجه قراردادهای انحصارطلبانه اسنپپی شدیم. ما در واقع در جهت مقابله با رفتارهای ضد رقابتی و انحصارگرایانه و دفاع از رقابت سالم در صنعت لندتک این شکایت را در شورایرقابت ثبت کردهایم، چون انحصارطلبی منجر به اختلال در توازن بازار میشود شده و ضدنوآوری است. این اولینباری نیست که از گروه اسنپ به دلیل رفتار انحصارطلبانه شکایت میشود پیشتر از اسنپ و اسنپفود به صورت مجزا به دلیل رفتارهای انحصارطلبانهاشان در شورایرقابت شکایت شده است. مومنی؛ مدیرعامل ازکیوام، پیشتر در رشته توئیتی در شبکه X به انحصارطلبی اسنپپی و شکایت ازکیوام از اسنپپی اشاره کرده است و آن را مانع نوآوری در اقتصاد و کسبوکارها دانسته است. مومنی؛ به پیوست میگوید: در قراردادهایی که اسنپپی با پذیرندگان نوشته است به چندین شکل آنها را از همکاری با سایر رقبا منع کرده است یا به شکل مستقیم یا به شکل تخفیفهای جریمه محور، یعنی اسنپپی به شرکتها تخفیفهای زیاد و امکانات خاصی میدهد اما در صورت همکاری با رقبا، نهتنها این تخفیفات را از دست میدهند، بلکه جریمه هم میشوند. وعدههای عجیب و غریب جذب کاربران زیاد و قراردادهای طولانی مدت انحصاری با پذیرندهها بخش دیگری از این نوع رفتارهای اسنپ بوده است. چندینبار هم با دوستان در اسنپپی مذاکره کردیم اما به نتیجهای نرسیدیم. البته این رفتار انحصارطلبانه بار اول اسنپ نیست. اسنپفود هم با همین روال فعالیت خود را ادامه داده است. او توضیح میدهد: در توئیت خود هم به این موضوع اشاره کرده بود که رقابت آزاد و سالم یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در بازارهای مالی است. رقابت سالم عامل کلیدی برای بهبود کیفیت خدمات است و
این شکایت بهمنظور حفاظت از حقوق مشتریان، فروشندگان و بازیابی رقابت سالم در صنعت لندتک و جلوگیری از تضعیف اصول بازار آزاد صورت گرفته است. او در این باره توضیح میدهد: انحصار بهطور مستقیم ساختار بازار را تضعیف میکند و با محدود کردن ورود رقبا و کاهش فرصتهای برابر، به تضییع حقوق مصرفکنندگان منجر میشود. در چنین بازاری، قدرت تعیین قیمت و کیفیت خدمات از دست مصرفکننده خارج شده و توسط انحصارگر کنترل میشود. این امر هم منجر به کاهش تنوع و نوآوری میشود واثرات منفی قابلتوجهی بر عدالت رقابتی و پویایی اقتصادی میگذارد. ایجاد فضای رقابتی، لازمه بهبود مستمر خدمات و تقویت صنعت لندتک است. جلوگیری از انحصارگرایی به نفع تمامی ذینفعان، اعم از مصرفکنندگان، ارائهدهندگان خدمات مالی و اکوسیستم فناوری مالی خواهد بود. او در این باره، توضیح میدهد: سالهاست قوانین ضدانحصار در آمریکا و اتحادیه اروپا به شکل جدی دنبال میشود. ما در شروع ماجرا هستیم و بخش کوچکی از بازار ایران در این باره آنلاین شده است. انحصار ضد نوآوری است و در نهایت نهایت جلوی کارآفرینی و نوآوری را میگیرد و مانع ورود بازیگران جدید به حوزه میشود.
دیدگاه بسته شده است.