سند ۲۰۳۰ برای کشور‌‌ها تعهدآور نیست؛ قسم می‌خورم که آن را امضا نکردم

توضیح وزیر علوم درباره یک سند سند ۲۰۳۰ برای کشور‌‌ها تعهدآور نیست؛ قسم می‌خورم که آن را امضا نکردم وزیر علوم در توضیح سند ۲۰۳۰ گفت: این سند یک بیانیه در حوزه توسعه آموزش کیفی همه‌جانبه و همه‌جا است و تاکنون هیچ وزیری آن را امضا نکرده است. به گزارش ایسنا، محمدفرهادی در حاشیه مراسم […]

توضیح وزیر علوم درباره یک سند

سند ۲۰۳۰ برای کشور‌‌ها تعهدآور نیست؛ قسم می‌خورم که آن را امضا نکردم

وزیر علوم در توضیح سند ۲۰۳۰ گفت: این سند یک بیانیه در حوزه توسعه آموزش کیفی همه‌جانبه و همه‌جا است و تاکنون هیچ وزیری آن را امضا نکرده است.

به گزارش ایسنا، محمدفرهادی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه جامع دانشجویی در جمع خبرنگاران توضیحی در خصوص اعتراض شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند ۲۰۳۰ اظهار کرد: ۲۰۳۰ سند نیست بلکه یک بیانیه است که براساس این سند آموزش برای همه در مرحله دوم قرار دارد و یونسکو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ آن را مطرح کرده بود و عنوان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ را آموزش کیفی همگانی برای همه و در همه‌جا نام نهاده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: البته نامگذاری فوق این طور نیست که صرفاً آموزش سوادی باشد در واقع ۲۰۳۰ در قالب بیانیه به وزرای آموزش و پرورش اعلام و کار آن شروع شد. یک سال پیش نیز در کره‌جنوبی در این زمینه بحث کردند و وزیر آموزش و پرورش در خصوص آن گفته بود که در قالب اسناد خودمان انجام خواهیم داد.

وزیر علوم همچنین تأکید کرد: در مجمع عمومی یونسکو که چند ماه پیش برگزار شد قرار شد ۲۰۳۰ به همه کشور‌‌ها ابلاغ شود و کشور‌‌ها برنامه‌های عملی خود را ارایه دهند. البته هیچ وزیری آن را امضا نکرده و این یک معاهده نیست بلکه تفاهمی است که کشور‌‌ها در صورت تمایل و براساس توان خود از آن استفاده خواهد کرد.

به گفته وی، به‌طور کلی ۲۰۳۰ برای کشور‌‌ها تعهدآور نیست اما دولت براساس توان خود دبیرخانه‌ای را در این زمینه در وزارت آموزش و پرورش مستقر کرد. من قسم می‌خورم که آن را امضا نکردم و مغایرت‌های آن را نیز نمی‌دانم.

فرهادی در خصوص برکناری تهرانچی رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: حکم مدیریت ۴ ساله رییس دانشگاه شهید بهشتی تمام شده بود و طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها باید یا دوره مدیریت او را تمدید می‌کردیم و یا فرد جدیدی را معرفی می‌نمودیم بنابراین مسأله تهرانچی برکناری نبوده است.

 

وزیر علوم در پایان به استعفای کارن‌ابری‌نیا، مدیرکل مؤسسه غیرانتفاعی و غیردولتی این وزارتخانه نیز گفت: استعفای او هیچ ارتباطی به دانشگاه آزاد ندارد در واقع ابری‌نیا یک شخصیت علمی و برجسته ایرانی است که به دلایل شخصی و انجام پژوهش‌های علمی استعفا داده است.