طرح‌های پژوهشی قربانی پیش‌داوری!

طرح‌های پژوهشی قربانی پیش‌داوری! معاون سابق پژوهشی وزارت علوم گفت: پیش‌داوری و ذهنیت غلط درباره طرح‌های کلان پژوهشی باعث بی‌انگیزه شدن محققان شد. محمدمهدی‌نژادنوری در گفت‌و‌گو با مهر گفت: طرح‌های کلان ملی نیازمند شروط سازنده و پیشبرنده بودند اما اکنون شروط محدود کننده برای این طرح‌ها اعمال شده و همین امر موجب شد تا وضعیت […]

طرح‌های پژوهشی قربانی پیش‌داوری!

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم گفت: پیش‌داوری و ذهنیت غلط درباره طرح‌های کلان پژوهشی باعث بی‌انگیزه شدن محققان شد.

محمدمهدی‌نژادنوری در گفت‌و‌گو با مهر گفت: طرح‌های کلان ملی نیازمند شروط سازنده و پیشبرنده بودند اما اکنون شروط محدود کننده برای این طرح‌ها اعمال شده و همین امر موجب شد تا وضعیت این طرح‌ها به ضعف و کاهش برسد.

وی افزود: در ۳ سال گذشته در خصوص طرح‌های کلان ملی پیش داوری و ذهنیت غلطی شکل گرفت که این طرح‌ها کارشناسانه نبودند و با دیدگاه منافع گروهی تدوین شده‌اند که این دیدگاه ضربه بزرگی به طرح‌های کلان ملی وارد کرد.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این دیدگاه‌ها موجب شد تا شتاب حرکت این طرح‌ها کاهش یابد و بنابراین انگیزه افراد فعال در این پروژه‌ها نیز کاهش یافته است.

مهدی نژاد گفت: موضع‌گیری‌ها و وقفه‌ای که در روند اجرای طرح‌های کلان ملی صورت گرفت موجب شد تا مجلس و دولت نیز به این موضوع بی‌تفاوت شوند و منابع کم‌تری به طرح‌های کلان ملی اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: به‌طور حتم کاهش منابع موجب رکود بیش‌تر طرح‌های کلان ملی خواهد شد.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم تأکید کرد: اکنون مطرح شده است که طرح‌های کلان ملی باید دارای متقاضی باشند و بخشی از هزینه طرح‌ها نیز از سوی دستگاه‌های متقاضی تأمین شود که با شرایط اقتصادی فعلی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی قادر به تأمین منابع لازم نیستند.

مهدی‌نژاد گفت: باید سیاستی در نظر گرفته می‌شد تا در ابتدا دولت ریسک فعالیت در پروژه‌های تحقیقاتی را می‌پذیرفت و پس از آن دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی وارد این عرصه می‌شدند.

وی اظهار داشت: هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که زیست بوم لازم برای ورود بخش خصوصی به امر پژوهش و فناوری در کشور وجود داشته باشد بنابراین باید دولت زیرساخت‌های لازم را برای این امر با پیگیری طرح‌های کلان ملی فراهم می‌کرد.

معاون سابق پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: زمانی که ادامه فعالیت طرح‌های کلان ملی منوط به یافتن دستگاه متقاضی شد بسیاری از طرح‌ها ریزش کرد چراکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در شرایط فعلی اقتصادی بودجه لازم را در اختیار ندارند.

مهدی نژاد تأکید کرد: اگر مسؤولان احساس می‌کردند در مصداق‌های تعیین طرح‌های کلان ملی اشتباهاتی رخ داده است باید طرح‌های جدید جایگزین می‌کردند این درحالی است که طی سال‌های گذشته طرح‌های کلان ملی محدود شده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: عدم تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه، دلسردی پژوهشگران و فناوران و عدم جهش در پژوهش و فناوری از مهم‌ترین ضررهای اجرا نشدن طرح‌های کلان ملی است.