ادامه چالش بنزینی دولت؛ ۸ هزار تومان یا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان!

مرضیه نیکخواه- همین چند روز پیش بود که در مطلبی با عنوان «دولت روی بنزین قمار می‌کند»، گفتیم که دولت به دلیل کسری بودجه فراوان و افزایش سایر خدمات خود از جمله برق، بنزین، گاز، اینترنت و…، چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد. اما نقش بنزین در زندگی این روزهای مردم بیش از حد تصور […]

مرضیه نیکخواه- همین چند روز پیش بود که در مطلبی با عنوان «دولت روی بنزین قمار می‌کند»، گفتیم که دولت به دلیل کسری بودجه فراوان و افزایش سایر خدمات خود از جمله برق، بنزین، گاز، اینترنت و…، چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد. اما نقش بنزین در زندگی این روزهای مردم بیش از حد تصور است؛ در روزگاری که میلیون‌ها نفر به دلیل شرایط معیشتی با خودروی شخصی خود مشغول کار هستند، قیمت بنزین نقشی تعیین‌کننده در درآمد آنان دارد. از سوی دیگر دهه‌هاست که بنزین یکی از محرک‌های اصلی افزایش قیمت سایر کالا‌ها در کنار ارز و خصوصاً دلار است! از این‌رو هر زمان که زمزمه افزایش قیمت حامل‌های انرژی آغاز می‌شود، مقالات مختلفی توسط طیف‌های مختلف کارشناسان اقتصادی در کنار گفتگوی روزمره افکار عمومی منتشر می‌شود. اینکه ادعا می‌شود واکنش کارشناسان اقتصادی برای تأثیرگذاری در این سیاست در اندازه صفر است، کاملاً نادرست بوده و از دلایل اصلی آن به عقب راندن تفکر تند جهانی شدن قیمت حامل‌های انرژی است به‌طوری‌که امروزه دیگر کسی به‌راحتی و شفاف از قیمت جهانی سخن نمی‌راند، بلکه صرفاً با به‌کار بردن «افزایش قیمت» تحلیل خود را ادامه می‌دهد. با تداوم شرایط فعلی عرضه و قیمت‌گذاری و همچنین اصلاح ‌نشدن الگوی مصرف و ضعف جدی حمل‌ونقل عمومی در کل کشور به‌ویژه تهران، وضعیت نابسامان تولید و عرضه خودروهای استاندارد، بنزین همواره می‌تواند پاشنه‌آشیل اقتصاد ایران باشد. در واقع، تأمین بنزین داخلی و تأثیر مستقیم قیمت آن بر میزان تورم و استانداردهای زندگی همواره پاشنه‌آشیل ایران بوده است. قیمت بنزین یارانه‌ای، اگر نتوان گفت تقاضا، انتظار کاهش قیمت‌ها را در مردم ایجاد کرده است. این مسئله‌ای است که دولت در تهران باید آن را مدیریت کند. بنابراین طرح اصلاح یارانه‌ها کمک زیادی به دولت ایران کرده تا مصرف بنزین داخلی را تا حدودی تحت کنترل درآورد و تا حدی به تلاش در جهت جلوگیری از قاچاق بنزین به کشورهای همسایه نیز مثمرثمر بوده است.

قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است

مسعود پزشکیان؛ در جریان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس، با بیان اینکه میزان مصرف بنزین در سال‌جاری ۴۰ درصد بیشتر از سال ۹۸ است، گفت: قیمت تمام‌شده بنزین ۸ هزار تومان است. رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر لیتر بنزین وارداتی نیز ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. او گفت که در صورت ادامه وضع موجود باید سال آینده ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بنزین وارد شود. حمید پورمحمدی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در نشستی، در پاسخ به سؤالی درباره قیمت بنزین در سال آینده، گفت: رئیس‌جمهور گفتند اگر ما نفتی که استخراج می‌کنیم را صفر در نظر بگیریم هزینه انتقال و توزیع بنزین لیتری ۸۰۰۰ تومان است. یعنی دولت این رقم را هزینه می‌کند تا بنزین را به دست مصرف‌کننده برساند اما لیتری ۳۰۰۰ تومان دریافت می‌کند. بنابراین ناچار شدیم بخشی از بنزین را وارد کنیم که دولت ۸۰ سنت پول بابت آن پرداخت می‌کند. متأسفانه در سال‌های اخیر رشد مصرف بنزین به صورت بی‌رویه ۴۰ درصد افزایش یافت. اگر این مسئله ادامه پیدا کند، باید از حقوق و دیگر منابع کم کنیم و به بنزین اختصاص دهیم. دولت باید سازوکاری برای این موضوع بیندیشد که به معنی افزایش قیمت بنزین نیست. اما باید از طریق صرفه‌جویی، میزان مصرف را مهار کنیم. به گفته پورمحمدی؛ در لایحه بودجه چیزی به‌عنوان افزایش یا کاهش قیمت‌ها لحاظ نمی‌شود. در بودجه آینده دو میلیارد دلار پیش‌بینی شده تا به واردات خودروهای نو اختصاص یابد که از این طریق نیز بتوان مقداری در مصرف بنزین صرفه‌جویی کرد.