چگونگی تبدیل سکه‌ها به گواهی در بورس کالا

  بازار معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران آغاز به‌کار کرد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ایجاد ساختاری نظام‌مند، شفاف و با امنیت برای معاملات نقدی سکه، از اهداف اولیه این بازار به شمار می‌رود و معاملات در دو روز نخست مجموعاً ۱۸گواهی سپرده طلا بوده است. […]

 

بازار معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی در بورس کالای ایران آغاز به‌کار کرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، ایجاد ساختاری نظام‌مند، شفاف و با امنیت برای معاملات نقدی سکه، از اهداف اولیه این بازار به شمار می‌رود و معاملات در دو روز نخست مجموعاً ۱۸گواهی سپرده طلا بوده است.

انبار سکه‌ها کجاست؟

خزانه‌داری پردیس بانک رفاه به‌عنوان انبار بورس کالای ایران برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، معرفی شده است. این مرکز پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام(ره) ضرب سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۳ گرم، اقدام به اصالت‌سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند. این نوع سکه، همان سکه استاندارد تحویلی در بازار آتی سکه بورس کالاست. قرار است در بلندمدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود.

زمان معاملات

معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در همه روزهای کاری هفته، یعنی از شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود. زمان پیش گشایش معاملات، از ساعت ۸:۳۰ تا ۹صبح و دوره گشایش و معاملات پیوسته از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ ظهر هر روز خواهد بود.

سپرده‌گذار سکه ملزم است قبل از مراجعه به انبار، از طریق یکی از کارگزاران مجاز بورس کالا، کد معاملاتی (اوراق بهادار) دریافت کند. هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی سکه ۵۰۰۰ریال به ازای هر قطعه در زمان تحویل سکه به انبار است. البته درصورتی‌که سکه توسط کارشناس بانک، استاندارد تشخیص داده نشود، هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی مربوطه به سپرده‌گذار عودت داده نخواهد شد. ضمن آن‌که ارایه مدارک احراز هویت برای تحویل سکه از انبار توسط خریدار یا نماینده قانونی او الزامی است. هزینه انبارداری هر قطعه سکه به‌صورت روزانه ۵۰ریال تعیین شده است که به این ترتیب هزینه انبارداری یک سکه برای یک سال ۱۸۰۰تومان محاسبه می‌شود.

امنیت در معاملات گواهی سپرده طلا

یکی از مزیت‌های خرید گواهی سپرده طلا، افزایش امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلاست. هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه‌ای به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ زیرا گواهی سپرده طلا با نام است و حتی درصورت سرقت این گواهی، دریافت سکه‌ها فقط با ارایه مدارک شناسایی معتبر امکان‌پذیر است.

گواهی سکه؛ وثیقه معتبر بانکی

به گفته مسؤولان بورس کالا، پذیرش اوراق گواهی سپرده سکه طلا به‌عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی یکی از مزیت‌های این بازار است. ضمن این‌که معامله اوراق گواهی سکه از معافیت مالیاتی برخوردار است. از سوی دیگر براساس اعلام بورس کالا، گواهی سپرده طلا می‌تواند در آینده جایگزین وجه تضمینی اولیه معاملات در بازار آتی سکه شود.

آینده بازار گواهی سکه

پیش‌بینی می‌شود اوراق گواهی سکه رفته رفته جایگزین بازار فیزیکی و پر ریسک مبادلات سکه شود. با افزایش بازیگران و عمق این بازار، کشف نرخ لحظه‌ای و واقعی سکه در این بازار اتفاق می‌افتد. در بلندمدت هم قیمت پایه گواهی سپرده سکه، حکم قیمت نقدی سکه را پیدا خواهد کرد.

در خرید طلای عیار به چه نکاتی توجه کنیم ؟

انواع طلا در ماه گذشته با نوسانات و تغییرات زیادی همراه شد؛ به گونه‌ای که طلای ۱۸ گرم با نوسان حدود ۸۰۰۰ تومانی و هر مثقال طلا با نوسان نزدیک به ۴۰ هزار تومانی مواجه شد.

در ماه گذشته انواع طلا مانند دلار و سکه با تغییرات و نوسانات زیادی همراه شد و طلای ۱۸ عیار هم از این قاعده مستثنی نماند و در شروع بهمن ماه با نرخ ۹۴ هزار و ۴۷۰ تومان در بازار فروخته شد اما در روز‌های بعد از آن شیب قیمت به سمت افزایش حرکت کرد و در یک فاصله چند روزه نرخ طلا به ۹۵ هزار تومان و سپس تا بیش از ۹۷ هزار تومان رسید.

 بعد از آن تا نیمه بهمن قیمت طلای ۱۸ عیار بالا و پایین چندانی نداشت تا این‌که در ۱۷ بهمن، نرخ این نوع طلا به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید و در دهه پایانی این ماه، از کانال ۱۰۰ هزار تومان در هر گرم گذشت و با نرخ بیش از ۱۰۲ هزار تومان به بالا‌ترین قیمت خود در این ماه و البته کل ۱۱ ماهه سال جاری رسید.

 به‌طور کلی وضعیت قیمت طلای ۱۸ عیار در ماه قبل بیانگر این است که این نوع طلا با نوسان حدود ۸۰۰۰ تومانی در هر گرم نسبت به ماه قبل رو‌به‌رو شد؛ نوسانی که در ماه‌های پیش از آن در سال جاری بی‌سابقه بوده است.

نوسانات هر مثقال طلا و اونس جهانی

 از سوی دیگر هر مثقال طلا مانند طلای ۱۸ عیار در ماه قبل رکوردشکنی کرد و با نوسان حدود ۳۴ هزار تومانی مواجه شد. هر مثقال طلا در نخستین روز این ماه با نرخ ۴۰۹ هزار و ۶۰۰ روند خود را آغاز کرد.

 در روزهای بعد به ۴۱۴ هزار تومان و سپس به ۴۲۱ هزار تومان رسید. با عبور از نیمه ماه هر مثقال طلا نیز به صعود خود ادامه داد تا نرخ ۴۲۸ و ۴۳۲ هزار تومانی را نیز تجربه کرد و در نهایت در روزهای پایانی بهمن با رسیدن به نرخ ۴۴۳ هزار و ۵۰۰ تومان به بالا‌ترین نرخ خود در ۱۱ ماهه امسال رسید.

 هر اونس جهانی طلا نیز نوسانات زیادی در بهمن ماه داشت و در کم‌ترین میزان به ۱۱۰۰ دلار و ۶۵ سنت و در بیش‌ترین قیمت به ۱۲۴۸ دلار و ۵ سنت رسید تا با نوسان حدود ۱۴۸ دلاری رو‌به‌رو شود.

طلای ۱۸ عیار هموراه از زینت آلات مهم در بازار طلا و جواهر به حساب می‌آید و معمولاً تقاضای بالایی از طرف مصرف‌کنندگان دارد، از این رو قیمت تمام شده این نوع طلا و فاکتور‌هایی که در هزینه تمام شده آن تأثیرگذار است، اهمیت دارد.

یکی از فاکتورهای فروش طلای زینتی اجرت ساخت است که بر اساس طرح و شکل ظاهری آن متغیر است، چراکه بعضی مصنوعات طلا با دست و برخی دیگر به وسیله ماشین ساخته می‌شوند.

 در این خصوص رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت که اگر هر گرم طلا ۹۰ هزار تومان باشد اجرت ساخت آن کم‌تر از زمانی است که قیمت هر گرم طلا به ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و علاوه بر آن ۷ درصد به عنوان سود فروشنده و ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور خرید محاسبه و از مشتری دریافت می‌شود.

 به گفته کشتی آرای، خریداران در زمان خرید باید نهایت دقت و حساسیت لازم را داشته باشند و اگر در میزان اجرت ساخت طلا شک یا شکایتی دارند می‌توانند به اتحادیه اعلام کنند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 همچنین در زمان فروش طلا توسط مردم به واحدهای صنفی، قیمت طلا بر اساس روز محاسبه و از مردم خریداری می‌شود.