یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو نیاز سالانه کشور

مهدی قره‌داغلی – معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور در حال پیشرفت است، گفت: امروز کشور نیازمند تولید حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمحمد موسوی؛ در مراسم دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان‌موتور که در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد، با […]

مهدی قره‌داغلی – معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی کشور در حال پیشرفت است، گفت: امروز کشور نیازمند تولید حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدمحمد موسوی؛ در مراسم دومین رویداد فرصت‌های نوآوری و فناوری کرمان‌موتور که در دانشگاه صنعتی‌شریف برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری چنین رویداد‌ها و استفاده از ظرفیت‌های نهفته دانشگاه‌ها، اظهار داشت: باید از بنیان‌گذاران این صنعت و نیز پایه‌گذاران صنعت خودروی امروز ایران یادی کرد چرا که تلاش‌ها و اقداماتی که امروز ثمره آن‌‌ها در جامعه مشاهده می‌شود نتایج زحمات و دستاوردهای این افراد به شمار می‌رود. وی با اشاره به اینکه حدود ٧١٣ هزار خودرو در پایان مهر ماه امسال تولید شد که این امر بیانگر تحولات در این حوزه است، افزود: مشکلات مالی و تأمین ارز و تحریم‌ها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار بوده اما قطعه‌سازان و تولیدکنندگان با تمام معضلات و موانعی که وجود دارد باز هم در حال تولید و تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای کشور هستند. معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، با اشاره به اینکه امروزه تحریم‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شده و روزانه پیشرفت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حوزه خودروسازی، حدود ٨۶٠ هِمَت منابع مالی در چرخش است که این رقم عدد بزرگی به شمار می‌رود که در این راستا سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش‌افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی نشان‌دهنده اهمیت و پیشرفت این صنعت محسوب می‌شود. وی با تأکید بر اینکه با توجه به داده‌های موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود یک‌ونیم میلیون دستگاه خودرو در سال است، عنوان کرد: در یک دوره ایران‌خودرو و سایپا تولیدات داشتند که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن می‌گرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است. موسوی؛ با تأکید بر اینکه امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر نام دارند، بیان داشت: داخلی‌سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودرو‌ها واقعاً قابل تحسین بوده و به همین دلیل نمی‌توان دیگر مانند دهه‌های گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آن‌‌ها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است. وی با تأکید بر اینکه قطعه‌سازی و صنعت خودرو نیازمند حمایت است، گفت: حجم بالای قطعه‌سازی و تولیدی که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است. معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، اذعان داشت: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کرده و دانشگاه‌ها هم برای کمک به صنایع قدم برداشته و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاش‌‌ها و کمک کرمان‌موتور شاهد این تغییرات هستیم و این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد. وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اِعمال بعضی از حمایت‌های درست و به جا است که باید به بهترین شکل و فکر شده انجام شود و حمایت‌های نابه‌جا و نادرست نیز حذف شود. با بیان اینکه خودروهای برقی در حال تولید انبوه هستند، گفت: امروزه صنعت خودرو با نوآوری‌های علم و تکنولوژی به‌روز و توسعه‌یافته، پیشرفت کرده است. حسن حدادپور؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی‌شریف نیز، با اشاره به اینکه، صنعت خودرو یکی از صنعت‌های پیشتاز در سراسر دنیا به شمار می‌رود، اظهار داشت: از حدود ٢٠٠ سال پیش علم به صورت چشمگیری گسترش پیدا کرد و صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده و مسیر پیشرفت آن نیز شیب زیادی پیدا کرده است. وی افزود: امروز با نوآوری‌های علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در سال‌های آینده نیز شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهه‌های گذشته تنها صحبت‌‌ها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی‌شریف، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز پیشرانه‌های جدیدی در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آن‌‌ها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور استفاده کنیم. وی ادامه داد: همان‌طور که امروز شاهد به‌روز‌ترین خودروهای برقی در سطح خیابان‌های کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونه‌ای از آن‌‌ها در کشور وجود نداشت قطعاً در سال‌های آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری در این حوزه خواهیم بود. صنعت خودرو با نوآوری‌های علم و تکنولوژی به‌روز و توسعه‌یافته، پیشرفت کرده است. حدادپور؛ خاطرنشان کرد: تمام پتانسیل‌های مورد نیاز استفاده از پیشرانه‌های به‌روز دنیا در کشور وجود دارد که به این مسئله امیدواریم تا بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور در زمینه‌های مختلف در این موضوع و حوزه استفاده کنیم. وی با اشاره به اینکه با تصمیم‌گیری درست و برنامه‌ریزی شده در سطح گسترده، می‌توان جزء صنایع مقدم کشور بود، اذعان داشت: دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور محل ورود استعداد‌ها و نخبگان کشور هستند که پتانسیل‌های بسیاری در این محل‌های آموزش‌عالی وجود دارد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی‌شریف، بیان داشت: می‌توانیم از ظرفیت‌های علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند ۱۰۰ استاد، از استادان برتر دانشگاه‌ها را برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیت‌های اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور در بهترین مسیر و با روش‌های صحیح مورد استفاده قرار دهیم. حدادپور؛ با اشاره به پیشرفت‌های اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا، گفت: با آرزوی فرارسیدن روزهایی که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژی‌‌ها با بالا‌ترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند