عضو هیئت علمی ‌دانشکده خودرو

بسیاری از خودرو‌های وارداتی به زودی با مشکل مواجه می‌شوند

یک استاد دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی در صنعت خودرو داریم اما پول کافی نداریم، گفت: صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش‌بنیان است و هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی به‌جز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست؛ اما صرفاً به دلیل ناهماهنگی و ناترازی در رشد تکنولوژی و یا […]

یک استاد دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه علم و تکنولوژی در صنعت خودرو داریم اما پول کافی نداریم، گفت: صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش‌بنیان است و هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی به‌جز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست؛ اما صرفاً به دلیل ناهماهنگی و ناترازی در رشد تکنولوژی و یا کمبود سرمایه قادر به اجرای آن‌ها نیستیم. به گزارش خبرگزاری آنا، برای توسعه تکنولوژی نه فقط در صنعت خودروسازی، بلکه در تمامی صنایع مرتبط این حوزه علم‌آفرینی کافی و توانایی فنی داریم، اما سرمایه کافی را در اختیار نداریم. امیرحسین کاکایی؛ با بیان این مطلب، گفت: باید در زیرساخت‌های صنعت خودرویی کشور سرمایه‌گذاری شود. اگر کسی تصور کند که ما توانایی ساخت تایر‌هایی در حد میشلن اروپایی را نداریم سخت در اشتباه است؛ چراکه ثابت کرده‌ایم که این توانایی با اختلاف ۱۰درصدی وجود دارد، اما فقط نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت وجود دارد. عضو هیئت علمی ‌دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، ادامه داد: در تحقیق دیگری مشخص شد که فرهنگ و نحوه رانندگی با خودرو تا ۱۰۰درصد می‌تواند مصرف سوخت را افزایش دهد. همچنین ترافیک‌های وحشتناک کلانشهر‌‌ها به‌راحتی مصرف سوخت را دو الی سه برابر افزایش می‌دهد. همچنین دولت نیز به‌جای تمرکز بر بخش حمل‌ونقل عمومی بر تولید خودرو‌های شخصی تمرکز دارد؛ با تکیه بر تجربه ۲۰ ساله خود در صنعت خودروسازی می‌گویم این سیاست‌گذاری اشتباه است و نتیجه آن را امروز در بازار و خیابان می‌بینیم. کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: بایستی برای صادرات خودرو اقدام به توسعه تکنولوژی و سیاست‌گذاری کنیم؛ چرا که با این روش می‌توانیم از این صنعت ثروت‌سازی کنیم. در حال‌حاضر، اما با سیاست‌گذاری غلط خودروسازی ما در حال بلعیدن ثروت است. این کارشناس صنعت خودرو، اظهار کرد: جالب است بدانید که بسیاری از خودرو‌های وارداتی به‌زودی خراب خواهند شد و از کار خواهند افتاد؛ حتی بسیاری از این خودرو‌های در ماه‌های اول به کار گرفته شدن در ایران به دلیل کیفیت سوخت آسیب شدید دیده و یاتاقان آن‌ها می‌سوزد؛ چرا که این خودرو‌‌ها قابلیت سازگاری با سوخت کم‌کیفیت داخلی را ندارند. وی ادامه داد: خودروسازان داخلی آموخته‌اند که باید خودرو را براساس استاندارد سوخت در حد بنزین سوپر طراحی کنند، اما رایانه مرکزی خودرو را هوشمند کرده و سازگاری با سوخت کم‌کیفیت را در آن برنامه‌ریزی می‌کنند، در این حالت خودرو هوشمندی کافی برای تنظیم مجدد خود در مواجه با سوخت کم‌کیفیت را به‌دست می‌آورد و به محض سوخت‌گیری با بنزین کم‌کیفیت خود را مجددا تنظیم می‌کند. اما خودرو‌های خارجی به دلیل غیر ضروری بودن این تکنولوژی و هزینه آن به چنین هوشمندی مجهز نیستند و در ایران آسیب خواهند دید. این استاد دانشگاه، تصریح کرد: صنعت خودروسازی در واقع صنعتی دانش‌بنیانی است و عملاً می‌توان گفت که هیچ فعالیتی در صنعت خودروسازی به‌جز با تکیه بر دانش قابل انجام نیست. به جرأت می‌گویم که شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور در واقعیت دانش پایه هستند؛ همچنین اکثر قطعه‌سازان این حوزه نیز در زمره دانش‌بنیان‌‌ها قرار می‌گیرند. از این‌رو می‌توان گفت که علم و فناوری در صنعت خودروسازی کشور ما حرف اول را می‌زند و از نظر توان فنی، علمی و تحقیقاتی جایگاه ویژه‌ای داریم و به معنای واقعی کلمه خودروسازی دانش‌بنیانی‌‌ترین صنعت کشور است. کاکایی؛ با تأکید بر اینکه نتیجه می‌گیریم که در حوزه خودروسازی تمام تکنولوژی‌‌ها در اختیار است، گفت: اما صرفا   به دلیل ناهماهنگی و ناترازی در رشد تکنولوژی و یا کمبود سرمایه قادر به اجرای آن‌ها نیستیم.