۸۴۰ هزار نفر در کشور به صرع مبتلا هستند

قائم‌مقام مدیرعامل انجمن صرع ایران در پاسخ به مناقصه‌مزایده ۸۴۰ هزار نفر در کشور به صرع مبتلا هستند زهرا قره‌داغی- بیماری صرع یک بیماری واگیردار و صعب‌العلاج نیست و افراد توانمند زیادی مانند ناپلئون و آلفرد نوبل نیز به این بیماری مبتلا بودند که به افراد بسیار موفق و مطرحی در سطح جهان مشهور شدند. […]

قائم‌مقام مدیرعامل انجمن صرع ایران در پاسخ به مناقصه‌مزایده

۸۴۰ هزار نفر در کشور به صرع مبتلا هستند

زهرا قره‌داغی- بیماری صرع یک بیماری واگیردار و صعب‌العلاج نیست و افراد توانمند زیادی مانند ناپلئون و آلفرد نوبل نیز به این بیماری مبتلا بودند که به افراد بسیار موفق و مطرحی در سطح جهان مشهور شدند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، پرویز بهرامی، فوق تخصص صرع و نوار مغزی در نشست خبری انجمن صرع ایران با اشاره به مطلب فوق افزود: مراسم روز جهانی صرع در روز ۲۵ بهمن ماه در کشور ما برگزار می‌شود. این مراسم از طرف سازمان بهداشت جهانی تعیین شده و به تمام کشور‌‌ها به عنوان یک روز رسمی ابلاغ شده است.

قائم مقام مدیرعامل انجمن صرع ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر این‌که در ایران چقدر بیمار مبتلا به صرع داریم، گفت: نیم تا یک درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند و هر چند آمار دقیقی از این افراد در کشور وجود ندارد اما می‌توان گفت در کشور ما حدوداً ۸۴۰ هزار نفر از افراد به بیماری صرع مبتلا هستند.

وی در خصوص هدف برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش این است که نگرش منفی در خصوص افراد مبتلا به صرع در کشور وجود دارد، لذا باید با برگزاری همایش‌ها آگاهی در جامعه و افراد مبتلا به این بیماری ایجاد شود.

عضو هیأت مدیره انجمن صرع ایران، گفت: این‌که برخی می‌گویند افراد مبتلا به صرع ناتوان هستند یک باور بسیار اشتباه است که در جامعه ما شکل گرفته است.

وی در خصوص نحوه تشخیص و درمان این بیماری گفت: درمان و تشخیص این بیماری بر عهده پزشکان مغز و اعصاب است که باید این پزشکان تشخیص دقیقی داشته باشند و نوع صرع را به دقت مشخص کنند.

متخصص مغز و اعصاب توضیح داد: افراد مبتلا به صرع باید متوسط ۳ سال طول درمان را طی کنند از آنجا که طول درمان این افراد طولانی‌مدت است، برخی از این افراد در میانه راه درمان مصرف دارو‌‌ها را قطع می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود بعد از مدت کوتاهی مجدداً دچار تشنج شوند، بنابر این برای درمان به این افراد توصیه می‌شود با پزشک خود همکاری کنند و روند درمان را به‌طور کامل سپری کنند همچنین بعد از گذشت دوره یک تا ۳ ساله نیز این افراد باید داروهای خود را استفاده کنند.

بهرامی در خصوص هزینه‌های درمان و تشخیص بیماری صرع گفت: متأسفانه هزینه تشخیص و درمان این بیماران بسیار بالاست و در مواردی فرد باید مبلغی حدود ۱۵ میلیون تومان برای استفاده از دستگاه‌های تشخیص این بیماری هزینه کند. این در حالی است که بیمه‌ها این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند.

وی افزود: دولت و وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید در جهت تأمین هزینه‌های این افراد کمک بیش‌تری انجام دهند.

عضو هیأت مدیره انجمن صرع ایران در ادامه در خصوص انواع این بیماری‌ها گفت: در حقیقت صرع یک بیماری نیست و تظاهر و نشانه‌ای از بیماری دیگری است. معمولاً افراد درگیر با صرع به دو دسته تقسیم می‌شوند که از نظر علمی دو سوم از این افراد قابل درمان و یک سوم به دارو‌‌ها و درمان مقاومت نشان می‌دهند و نیازمند کنترل بیش‌تری هستند.

بهرامی در خصوص درمان این بیماری در کشور، ‌گفت: خوشبختانه جراحی و درمان صرع در ایران توسط پزشکان متخصص در حال انجام است و در حال حاضر شهرهای اصفهان و تهران جراحی این بیماران را پوشش می‌دهند.

فلوشیپ فوق‌ تخصصی صرع و نوار مغزی افزود: به‌طور متوسط نیم تا یک درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند و هر چند آمار دقیقی از این افراد در کشور وجود ندارد اما می‌توان گفت در کشور ما حدوداً ۸۴۰ هزار نفر از افراد به بیماری صرع مبتلا هستند.

متخصص مغز و اعصاب در تشریح برنامه‌های روز جهانی صرع توضیح داد: انجمن صرع ایران با تهیه کلیپ‌های آموزشی در جهت آگاهی عمومی و همچنین با کمک اداره کل سلامت شهرداری اقدام به استقرار اتوبوس‌هایی برای پاسخگویی و آشنایی شهروندان با این بیماری در نظر گرفته است همچنین این کلیپ‌‌‌ها در جهت آگاهی عمومی در قطارهای مسافربری مترو پخش خواهد شد.

 

وی در توضیح دیگر برنامه‌های روز جهانی صرع گفت: برگزاری مسابقات شطرنج که در جهت شناسایی توانایی این افراد است، با حضور احسان قائم‌مقامی انجام خواهد شد.