معاون وزیر راه هیچ پروژهای با ترک تشریفات مناقصه واگذار نشده است ! معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هیچ دورهای مانند ۴ سال گذشته، این حجم از ساختوسازها در بخش زیرساختهای حمل و نقلی به صورت همزمان در حال اجرا نبوده است و با تخصیص منابع در موعد مقرر میتوانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، […]
معاون وزیر راه
هیچ پروژهای با ترک تشریفات مناقصه واگذار نشده است !
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در هیچ دورهای مانند ۴ سال گذشته، این حجم از ساختوسازها در بخش زیرساختهای حمل و نقلی به صورت همزمان در حال اجرا نبوده است و با تخصیص منابع در موعد مقرر میتوانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۸۰۰ کیلومتر انواع راه را تا نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسانیم.
سیاستهای دولت نهم و دهم در بخش عمران منجر به ایجاد هزاران پروژه نیمه تمام عمرانی شد که امروز راکد ماندن این پروژهها برای دولت هزینه دربردارد. تنها در یکی از معاونتهای وزارت راه و شهرسازی – شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل- ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد شده است که ساخت این حجم پروژه ۳۰ سال زمان میبرد. خیرا…خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی که ۱۵ سال سابقه فعالیت در بخشهای مختلف وزارت راه و شهرسازی را دارد در این باره به ایلنا میگوید: در دولت گذشته بدون اینکه به بخش تأمین مالی پروژهها توجهی میشد، کلنگزنی میکردند امروز به دلیل ان سیاستها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تعهد شده است. امروز مهمترین مشکل ما در ساخت و ساز پروژههای تعهد شده با توجه به وضعیت درآمدهای نفتی، بحث تأمین منابع است اما با وجود این تنگنای مالی شدید در هیچ دورهای مانند ۴ سال گذشته، این حجم از ساخت و سازها در بخشهای زیرساختهای حمل و نقلی به صورت همزمان با هم در حال اجرا نبوده است و با تخصیص منابع در موعد مقرر میتوانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن، ۱۲۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۸۰۰ کیلومتر انواع راه را تا نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسانیم.
در ادامه مشروح گفتوگو با خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل آمده است:
*چه میزان پروژه زیرساختی در دست اجرا است؟ با توجه به محدودیت در تأمین منابع مالی در چه بازه زمانی به بهرهبرداری خواهند رسید؟
در هیچ دورهای مانند دو – ۳سال اخیر دولت با این مقدار تنگنای مالی مواجه نبود. بودجهای که در اختیار داریم نسبت به تعهداتی که ایجاد شده قابل قیاس نیست. از سوی دیگر تا پروژهای شروع بهکار نشود تقاضا برای ورود سرمایهگذاران به این پروژهها شاید بین دو تا ۵ درصد باشد اما وقتی پروژه به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی برسد، تقاضای سرمایهگذاران افزایش مییابد.
در حال حاضر ۱۴۰هزار میلیارد تومان پروژه تنها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تعریف شده و این رقم پروژه در حال اجرا است. البته تمام این پروژهها انباشت از سالهای گذشته است. در دولت یازدهم تقریباً هیچ تعهد جدیدی ایجاد نشده است و پروژه جدیدی را شروع بهکار نکردهایم.
۱۴۰ هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد شده عموماً طرحهایی هستند که در دورههای قبل به ویژه در ۸ سال دولت نهم و دهم شروع بهکار شدهاند. در آن دوره درآمدهای نفتی بیشتر بود و با توجه به درآمدهایی که دولت داشت نسبت به اجرای پروژههای جدید اقدام میشد. البته در ان زمان هم توجهی به نحوه تأمین مالی پروژهها نمیشد.
باید توجه داشته باشیم که پروژههای زیرساختی از جمله پروژههای حمل و نقلی برای توسعه و آبادانی یک کشور بسیار حیاتی هستند بهطوری که در اکثر کشورها مانند آمریکا پس از جنگ جهانی دوم اولین اقدام دولت ساخت و تکمیل پروژههای زیرساختی بود تا اشتغالزایی زودبازدهی هم داشته باشند.
مهمترین مشکل در ساخت پروژههای زیرساختی تأمین منابع است. اگر با احتساب اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بودجه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به ۵ هزار میلیارد تومان برسد برای تکمیل ۱۴۰ هزار میلیارد پروژه ۳۰ سال زمان میبرد البته منوط به اینکه در این مدت پروژه جدیدی هم شروع بهکار نشود. بنابراین در این شرایط تنگنای مالی راه دیگری جز اولویتبندی پروژهها برای ساخت نداریم و با همین سیاست توانستهایم چندین پروژه را به صورت همزمان فعال نگه داریم که این شرایط در چند دوره گذشته بیسابقه بوده است.
*این حجم از پروژهها برای چه تعداد نیروی انسانی اشتغالزایی داشته است؟
در حال حاضر در آزادراههای کشورمان حدود ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول بهکار هستند که به ازای هر یک نفر برای سه نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد میشود. همانطور که گفته شد در هیچ دورهای مانند دولت یازدهم این حجم از پروژههای عمرانی به صورت همزمان با هم در حال اجرا نبودند و مصداق بارز آن هم ساخت آزادراه تهران-شمال است.
در حالی که این پروژه چند دهه است که شروع شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده بود اما در دولت یازدهم قطعه یک آن پیشرفت فیزیکی قابل توجهی داشته است و بهار سال آینده هم به بهرهبرداری میرسد.
همزمان با ساخت پروژه آزادراه تهران – شمال، در استان تهران پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در حال ساخت است که تنها در این پروژه ۱۰۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی مشغول بهکار هستند و تکنولوژیهای جدیدی وارد پروژههای راهسازی شده است.
از سوی دیگر در پروژه آزادراه اصفهان به شیراز هم چیزی حدود ۱۰۰۰ دستگاه ماشینآلات راهسازی در ۲۱۰ کیلومتر راه مشغول بهکار هستند و این پروژه امروز حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین آزادراه خرمآباد – بروجرد به اراک هم که قطعهای از آزادراه سراسری خرم آباد به بندر امام است پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارد و آزادراه منجیل هم در حال ساخت است و بهار سال آینده بخشی از آن به افتتاح میرسد. در تمام این پروژهها نیروی انسانی قابل توجهی مشغول بهکار هستند و یک فرصت شغلی بیسابقهای برای فعالان این حوزه ایجاد شده است.
*وضعیت پروژههای ریلی چگونه است و چه تعداد پروژه ریلی در دست ساخت داریم؟ هر کدام از پروژههای ریلی تا چه میزان پیشرفت فیزیکی دارند؟
در حال حاضر در بخش راهآهن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پروژه ریلی در دست احداث داریم که ۴۰۰ کیلومتر آن ریلگذاری شده است و ۶۰۰ کیلومتر دیگر هم آماده ریلگذاری است.
اگر تجهیزات و اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشیم این پروژه ریلی در یک سال آینده به افتتاح میرسد. در حالی که در چند سال گذشته متوسط ساخت راهآهن در سال ۲۰۰ کیلومتر بوده امروز به نقطهای رسیدهایم که توانایی اجرای هزار کیلومتر راهآهن در طول یک سال را داریم و اتمام چند پروژه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی به صورت همزمان یک اقدام بسیار بزرگی است.
در بخش بزرگراهی هم وضعیت پروژهها رو به رشد است و سیاست ما این است که پروژهها براساس اولویتبندی انتخاب و تکمیل شوند. اولویت ما در ساخت بزرگراهها با پروژههایی است که کاربرد ترانزیتی دارند و یا اولویت ملی هستند. ساخت حلقههای ناپیوسته ترانزیتی در بخش جادهای درصدر اولویتها قراردادهایم.
*با توجه به محدودیت منابع مالی، برآوردی شده مبنی بر اینکه چه تعداد از این پروژهها تا پایان دولت یازدهم به بهرهبرداری برسد؟
پروژههای سنگین متعددی در حال اجرا است که تمام این پروژهها به نقاط انتهایی خود رسیدهاند و به زمان بهرهبرداری آن نزدیک هستیم اما ممکن است برخی از این پروژهها دو ماه یا ۳ ماه پس از پایان عمر دولت یازدهم به افتتاح برسد.
در بخش ریلی ۲۰۰ کیلومتر راهآهن طبق زمانبندیها در تابستان ۹۶ به افتتاح میرسد، البته وزیر راه و شهرسازی در مورد افتتاح پروژهها بسیار سختگیر است و این تأکید وجود دارد که پروژهای زمانی به افتتاح برسند که بتوانند تمام تجهیزات و امکانات در اختیار مصرفکنندگان و مردم قرار بدهند این در حالی است که در دولتهای قبل پروژهها زودتر از موعد به افتتاح میرسیدند.
برای مثال در دولت قبل تونلها یا بدون روشنایی و یا با روشنایی موقت یعنی یکدهم استانداردها به بهرهبرداری میرسیدند که امروز چنین پروژهای تا زمانی که تجهیزات روشنایی در آن به صورت کامل نصب نشود به بهرهبرداری نمیرسد. از سوی دیگر برخی از مسایل در زمانبندی افتتاح پروژهها در اختیار ما نیست. ما میتوانیم پیمانکار قوی انتخاب کنیم یا اینکه مدیریت بر اجرای پروژه را به نحو مطلوب انجام دهیم اما موضوع اصلی تأمین اعتبارات است که اختصاص بودجه برای ادامه ساخت پروژهها از سوی دولت تعیین میشود و میزان و زمان تخصیص آن به شرایط کلانی اقتصادی بستگی دارد.
*در حال حاضر وضعیت بودجه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل برای تکمیل و اجرای پروژهها چقدر است و چند درصد ان پرداخت شده است؟
در هیچ سالی مانند این دوره به این شدت با تنگنای مالی مواجه نبودیم و امسال از ۳۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت ساخت تنها ۵۰ میلیارد تومان به صورت نقد پرداخت شد و ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم اسناد خزانه اسلامی در اختیار شرکت ساخت گذاشتند اما بهطور قطع با پول نقد میتوان مدیریت بهتری انجام داد.
اولویت ما با این شرایط مالی، به بهرهبرداری رساندن پروژههای اقتصاد مقاومتی تا پایان دولت است و در این راستا ۵۹۰ کیلومتر راهآهن به بهرهبرداری میرسانیم که امروز ۴۰۰ کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
موضوع مهم در ساخت پروژهها این است که پروژهها با توجیه اقتصادی به بهرهبرداری برسند. برای مثال در پروژه ریلی ملایر تا کرمانشاه زمانی این پروژه توجیه اقتصادی دارد که ریل به ایستگاه کرمانشاه برسد. امروز توانستهایم این پروژه را به ایستگاه فیروزان برسانیم و باید برای ادامه آن تا اتصال به کرمانشاه اعتبارات تزریق شود.
ازسوی دیگر ۱۲۰ کیلومتر پروژه آزادراهی آماده افتتاح تا پایان دولت یازدهم داریم همچنین ۸۲۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی هم تا این بازه زمانی به بهرهبرداری خواهد رسید. اگر دولت بتواند اعتبارات نقدی در اختیار ما بگذارد بهطور قطع این پروژهها در بازه زمانی کوتاهتر و با حجم بیشتری به افتتاح میرسد. البته در این فصل از سال عامل دیگری که باعث کندی اجرای پروژهها میشود شرایط جوی است که عموماً هم پروژههای سنگین وزارت راه و شهرسازی در مناطق سردسیر در حال اجرا هستند.
در مجموع میتوانیم ۱۰۰۰ کیلومتر راهآهن که نیمی از آن آماده ریلگذاری است را تا شهریورماه تحویل دولت دهیم البته در بخش ریلی یکی از سیاستها و برنامههای مهم ما اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی است. در این پروژهها ایستگاه همدان، کرمنشاه، رشت به شبکه ریلی متصل میشوند همچنین خط جدید راهآهن تبریز و محور اتصال ارومیه به تبریز ساخته خواهد شد.
*یکی از مشکلات در اجرای پروژههای زیرساختی بحث تملک اراضی است و گفته میشود هزینه تملک برخی از پروژهها از احداث آن گران تر هستند، براوردی شده است درباره میزان نیاز مالی شرکت برای بحث تملک اراضی پروژه ها؟
یکی از چالشها و دلایل عقبماندگی از پیشرفت فیزیکی پروژهها براساس برنامه زمانبندی شده بحث تملک اراضی است که تملک اراضی در تمام پروژهها از جمله ریلی، آزادراهی و بزرگراهی بر عهده کارفرما است که نمیتوانیم تملک اراضی را با اسناد اوراق خزانه و اوراق مشارکت انجام دهیم و برای این بخش نیاز به پول نقد داریم چرا که صاحب ملک اسناد خزانه نمیپذیرد و اساساً آگاهی از کارکرد این اوراق ندارد.
البته در برخی از پروژهها مانند پروژه ریلی کرمانشاه زمین را به تملک در آوردهایم و بخش خاکریز هم انجام شده است اما تا زمانی که هزینه اراضی را نپردازیم مردم اجازه ریلگذاری نمیدهند. بنابراین نیاز به پول نقد در این بخش از کار ضروری است البته آقای نوبخت هم در بازدید از پروژهها در جریان این مشکل قرار گرفته و قرار بر این شد که بودجهای برای تملک اراضی در اختیار ما قرار دهند که خوشبختانه بخشی از این نیاز مالی برای تملک اراضی پرداخت شد. البته برخی از پیمانکاران بخش تملک اراضی را هم برعهده میگیرند تا کارها سریعتر انجام شود و پروژه به افتتاح برسد.
*یکی از انتقاداتی که شرکتهای پیمانکاری دارند این است که حضور قرارگاه خاتمالانبیا در پروژههای زیرساختی بسیار پررنگ شده و شرایط رقابتی نیست. در حال حاضر قرارگاه خاتمالانبیا در چند پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل حضور دارد؟
در دولت یازدهم تمام قراردادها از طریق مناقصه به اجرا رسیدهاند و تمام پروژهها در شرایط رقابتی به پیمانکاران واگذار شدهاند مگر در بخشهای سرمایهگذاری که خود سرمایهگذاران پیشنهاد ورود به پروژه را دادند. البته قرارگاه خاتمالانبیا هم اهرمهای قوی مانند تجهیزات و ماشینآلات متعدد برای ورود به پروژهها دارد اما تمام قراردادها به صورت فراخوان عمومی بوده و هیچ پروژهای با ترک تشریفات به پیمانکاران واگذار نشده به غیر از پروژههای مشارکتی مانند ساخت آزادراهها.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.