حرفهای خودی و بیخودی بودجه نوردی ۳ ! در این بودجه نوردی شماره ۳ میخواهیم ناغافل، فتیله لایحه بودجه سال آتی را بپیچانیم و تا آنجا که میشود خودمان و خودی و بیخودی را از محضر جنابشان دور کنیم، به هرحال تا همین جا هم که در سه یادداشت به شرح و وصف و […]
حرفهای خودی و بیخودی
بودجه نوردی ۳ !
در این بودجه نوردی شماره ۳ میخواهیم ناغافل، فتیله لایحه بودجه سال آتی را بپیچانیم و تا آنجا که میشود خودمان و خودی و بیخودی را از محضر جنابشان دور کنیم، به هرحال تا همین جا هم که در سه یادداشت به شرح و وصف و ضعف و نقد و قوت آن پرداختهایم از سرش هم زیاد بوده است و ایضاً کمی تا قسمتی لقمهای که گرفتهایم خیلی گندهتر از دهان مبارک است و میترسیم گلوگیر یا خدایناخواسته خفتگیر شویم!
قبل از هر چیز عرض کنیم، اینکه در این لایحه، بودجه درستدرمانی برای امورات زیرساختی و عمرانی در نظر گرفته شده است، نشانه آن است که عزیزان برنامهنویس و متولیان امور مربوطه در دولت جوانبخت مسعود، حواسشان به این موضوع جمع است که باید فکری به حال زیرساختهای کم و فرسوده و ناکافی کرد و خونی تازه در آن تزریق کرده و نونوارشان کرد، البته اگر در زیر تیغ جراحی عزیزان وکیلالمله دچار کم و کسری و کاهش و ریزش نشود و مهمتر از همه اینکه بودجه تعیین شده، تأمین هم بشود زیرا که با حلوا حلوا گفتن، دهان هیچ کسی تا حالا شیرین نشده است!
برخی اصحاب نظر فرمایش میکنند که تحویل زودهنگام و به نوعی خوشموقع بودجه به مجلس، واقعبینی قابلتوجه در حساب و کتاب و برنامهها، در نظر گرفتن دو میلیارد دلار برای واردات خودرو و انضباط مالی و تجمیع یکپارچه منابع بخش انرژی، از دیگر نقاط قوت بودجه پیشنهادی است که البته بهجز واقعبینی که امیدواریم واقعاً همینطور باشد، آن موارد دیگر آنچنان مهم و درخشان و حیاتی نیستند ولی به هرحال انضباط کاری و ایضاً حرکت به سمت افزایش واردات خودرو که میتواند به غیر از مدیریت بازار داخلی خودرو، کمی تا قسمتی مصرف بنزین را هم کاهش دهد، نشانه خوبی است زیرا که با کم شدن هزینه واردات بنزین، امیدواری جنابمان را برای تأمین اعتبار پروژههای زیرساختی و عمرانی بیشتر و بیشتر میکند!
در خبر است در این لایحه کل تسهیلات قرضالحسنه اشتغال از جمله تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی حذف شده است، ایضاً سهم درآمدهای نفتی هم یکدفعه دو برابر شدهاند، پیشبینی استقراض از صندوق توسعه ملی هم در بودجه پیشنهادی وجود دارد که این فقره اخیر در صورت وقوع، ذاتاً تورمزاست، راستش را بخواهید، فهم و درک هوشنگخانی ما نوسان و اعوجاج غریبی بین اقدامات افزایشی و کاهشی تورم را در بودجه رؤیت میکند که باعث شده که گیج شده و متوجه نشویم که کلاً قصد و هدف و موضع دوستان بودجهنویس در رابطه با تورم چیست و نمیدانیم این پریشانی ما به خودی خود خوب است یا محل اشکال و دردسر!
بحث شیرین ناترازی یا همان کسری بودجه، خصوصاً در آن بخش عملیاتیاش که معرف حضور هستند، ایشان هم با قدرت و صلابت کما فیالسابق در این بودجه پیشنهادی حضور دارند و قطع به یقین با اندکی کم و زیاد تا زمانی که ردای قانون بر قامت این لایحه بنشیند نیز همراه خواهند بود و وفاداری خود را که همچنان ثابت خواهند کرد!
حرف آخر هوشنگخانی ما این است که بالا برویم، پایین بیاییم، بودجه سالیانه یا همان سنواتی، بیشتر شبیه یک گزارش از آمار و ارقام و ویترین مالی و اقتصادی کشور است و نه نقشهراه و برنامه تمام و کمال، و بهتر است عزیزان اجرایی و برنامهنویس به سراغ نوشتن لوایح بودجه چند ساله بروند و همانطور که ظاهرا دولت جوانبخت به صرافت نگارش بودجه دو ساله افتاده است، کمکم مدل کار عوض شود و اینکه اعتباری برای کاری در نظر گرفته میشود و چون تا پایان سال امکان تأمین و پرداختش بوجود نمیآید، با پایان سال، روز از نو و روزی از نو یعنی یا در بودجه سال آتی آورده شده که معلوم نیست اعتبار بگیرد، یا آورده نشده و از اولویت خارج شده که یعنی کلاه آن موضوع در پس معرکه است و گلیم بختش را سیاه بافتهاند. اما با بودجههای چند ساله قصه فرق میکند و لااقل هیچ موضوع و پروژه و برنامه در فقره تأمین اعتبار، سرش بیکلاه نمیماند!
هوشنگخان
دیدگاه بسته شده است.