رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای فنی و مهندسی و مشاورهای خراسانرضوی، گفت: لازمه حضور و برنده شدن در مناقصات فرامرزی رعایت دستکم دو مؤلفه «بهرهوری» و «مهندسی ارزش» در صادرات خدمات فنی مهندسی است. به گزارش مناقصهمزایده، محسن خنداندل؛ در تشریح نقش مهندسی ارزش در مناقصات فرامرزی بهعنوان دروازه ورود به صادرات خدمات فنی و […]
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای فنی و مهندسی و مشاورهای خراسانرضوی، گفت: لازمه حضور و برنده شدن در مناقصات فرامرزی رعایت دستکم دو مؤلفه «بهرهوری» و «مهندسی ارزش» در صادرات خدمات فنی مهندسی است. به گزارش مناقصهمزایده، محسن خنداندل؛ در تشریح نقش مهندسی ارزش در مناقصات فرامرزی بهعنوان دروازه ورود به صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار داشت: حضور در مناقصات، به ویژه در سطح جهانی راهکار مناسبی است تا بتوان در حوزه گسترش فعالیتهای خود گامهای بلندی برداشت که لازمهاش دانستن راهکارها، قوانین، شکل فعلی قراردادهای خارجی و اشراف به روش کار در آن است. خنداندل؛ لازمه حضور و برنده شدن در مناقصات فرامرزی را رعایت دستکم دو مؤلفه «بهرهوری» و «مهندسی ارزش» دانست و گفت: دلیل اینکه حضور فعالان اقتصادی ما در مناقصات فرامرزی کمرنگ بوده و سهم ایران از این عرصه تنها دوهزارم درصد است، را میتوان در نرسیدن به حد مطلوب در این دو مؤلفه جستجو کرد. وی بیان کرد: برای داشتن نقشی مؤثر در مناقصات فرامرزی لازم است که عوامل کاهنده در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محیط پیرامون خود را خوب بشناسیم، و از آنجا که تحلیل درستی از مؤلفههای «بهرهوری» و «مهندسی ارزش» نداریم در عرصه مناقصات بینالمللی نیز بهدرستی عمل نمیکنیم. رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندس، عمران و مشاورهای اتاق بازرگانی خراسانرضوی، تأکید کرد: لازم است که درجه باز بودن اقتصاد و محدودیتهایی را که در آن وجود دارد بشناسیم، در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر نیاز به دیپلماسی اقتصادی داریم، اما اکنون اقتصاد دیپلماسی در کشور وجود دارد که به معنای سیاسی بودن اقتصاد کشورمان است. خنداندل؛ اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد کشور دچار سیاستزدگی است، نمیتوان در یک مناقصه فرامرزی پیروز بود، زیرا شرایط بازار متاثر از تغییرات است و با یک تغییر و تحول سیاسی، طرحهای اقتصادی تحتالشعاع قرار میگیرد. وی به بررسی شرایط صادرات خدمات فنی و مهندسی در ایران پرداخت و افزود: میزان رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور تقریباً از کمتر از پنجدهم درصد رشد در سال ۱۳۶۸ آغاز شده و به دودهم درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است، البته افزایش و کاهشهایی هم در صادرات خدمات مزبور داشتهایم که تابع شرایط زمان خود بوده بهطوری که در سال ۱۳۹۰ نرخ صادرات فنی و مهندسی کشور به حدود چهار میلیارد دلار رسید. وی یکی از مهمترین مشکلات حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران را نبود بانک اطلاعاتی متقن در این زمینه دانست و گفت: با این حال آمار از همان سهم دودهم درصدی ایران از بازار جهانی صادرات خدمات فنی و مهندسی تغییر زیادی نخواهد داشت که این صادرات نیز عمدتاً توسط شرکتهای دولتی یا خصولتی انجام میشود و سهم بخشخصوصی واقعی در این میان ناچیز است. خنداندل؛ افزود: در هر صورت برای موفقیت در عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی توجه به مقوله مهم «مهندسی ارزش» بسیار حایزاهمیت است، از این طریق با ایجاد تعادل بین بهرهوری، مدیریت زمان و هزینه میتوان در یک مناقصه فرامرزی موفق شد. وی اظهار کرد: سه کشور آمریکا، ژاپن و کرهجنوبی تاکنون موفق شدهاند از مهندسی ارزش بهترین استفاده را در کاهش و مدیریت زمان و هزینه و افزایش بهرهوری داشته باشند، رقبای سرسخت ایران در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در منطقه، کشورهایی هستند که موفق شدهاند از «مهندسی ارزش» برای طرحهای خود بهره گیرند که از جمله آنها عراق و افغانستان هستند. رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسانرضوی، گفت: نقش ایرانیها در مناقصات فرامرزی کشورهای اطراف باید پیرامون سه مؤلفه «شناسایی و تحلیل عملکردها، ایجاد راهحلهای جایگزین، ارزیابی راهحلها و انتخاب بهترین گزینه، پیادهسازی راهحلها، بازخورد و بهینهسازی مداوم» باشد. وی تأکید کرد: برای دستیابی به مهندسی ارزش مطلوب باید عملکردهای غیرضروری پیرامون خود را شناسایی کرد، پیشنهادهای خلاقانه و نوآورانه برای حضور در بازارها ارایه داد تا سطح رقابتپذیری بالا رود، منابع مالی را به درستی مدیریت کرد، خطرهای مالی و فنی را به حداقل رساند، زمانبندی طرح را در بهترین حالت ممکن قرار داد و در نهایت رضایت کارفرما را برای طرحهای بعدی به وجود آورد.
دیدگاه بسته شده است.