علی غلامفراهانی – همه ما میدانیم تهران با ترافیکش شناخته میشود که این ترافیک طاقتفرسا به دلیل جمعیت بالایی هست که در این شهر زندگی یا به آن رفت و آمد میکنند. اعصاب را خطخطی میکند؛ این را کسی نه میتواند کتمان کند و نه کسی هست که آن را تجربه نکرده باشد. چه ناسزاهایی […]
علی غلامفراهانی – همه ما میدانیم تهران با ترافیکش شناخته میشود که این ترافیک طاقتفرسا به دلیل جمعیت بالایی هست که در این شهر زندگی یا به آن رفت و آمد میکنند. اعصاب را خطخطی میکند؛ این را کسی نه میتواند کتمان کند و نه کسی هست که آن را تجربه نکرده باشد. چه ناسزاهایی که از دهان مردم بیرون نمیآید و چه دست به یخه شدنهایی که دیده نمیشود. مسئولان همیشه سعی کردهاند تا با پروژههای کلانی چون ساخت اتوبانهای عریض و طویل و زیرگذرها و روگذرها، فکری به حال این مشکل کنند که اکثراً راهی به جایی نبرده است. در این میان رسانهها نیز سعی میکنند فکرشان را روی هم بگذارند و راهحلی بیابند. طبق آخرین آمار، شهر تهران بهعنوان یکی از کلانشهرهای کشورمان، جمعیتی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر را در خودش جای داده و این آمار هم روزبهروز در حال افزایش است! یکی از اصلیترین دلایل مشکل در حوزه حملونقل پایتخت، نبود برنامهریزی مناسب برای توسعه شبکه معابر تهران است. در برخی موارد، رمپ و لوپها بدون توجه به نیازهای آینده شهر و بدون در نظر گرفتن تراکم جمعیتی و تردد خودروها، ساخته میشوند. این امر باعث میشود که این سازهها در کوتاهمدت یا بلندمدت با مشکلاتی مواجه شوند. در واقع ترافیک و تهران با هم دوستیِ دیرینهای دارند. دوستی دیرینهای که همیشه یکی سعی دارد آن دیگری را دور بزند و طرف دیگر هم دست از سر او بر نمیدارد. هرچند که بیشتر اوقات مسئولان به دنبال راهحلی بودهاند برای بر هم زدن این پیوند ناهمگون تا شاید اندکی از دلمشغولیهای این شهر پرمشغله و پرترافیک بکاهند. با این حال ترافیک تهران روزبهروز قفلتر میشود.
مدیریت کنترل ترافیک تهران با هوشمصنوعی
حالا پلیس میگوید؛ آخرین امید برای کنترل ترافیک پایتخت استفاده از هوشمصنوعی است. در همین رابطه، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: برای مدیریت ترافیک از هوشمصنوعی استفاده خواهیم کرد. سردار سیدابوالفضل موسویپور؛ در گفتگو با ایسنا، چنین میگوید: ما در پلیس تهران بزرگ قصد داریم از هوشمصنوعی برای کنترل و مدیریت بهتر ترافیک تهران استفاده کنیم و در حال انجام مطالعات این طرح هستیم. ما قصد داریم برای اجرای یک طرح هوشمند جدید، برای شهروندان این امکان را فراهم کنیم که وقتی وارد سایت یا درگاه پلیس راهور شدند؛ با وارد کردن مبدأ و مقصد خود در این درگاه، از اطلاعات در طول مسیر باخبر شوند. بهعنوان مثال اگر تصادفی باعث ترافیک شده، راهی مسدود یا بسته شده، درختی سقوط کرده و… افراد از این اتفاقات با خبر شده و وارد این مسیرها نشوند. همچنین از طریق همین سایت بتوانند مسیرهای جایگزین را نیز پیدا کنند تا ترافیک آن مسیر، بیشتر نشود. ما میتوانیم از بسترهای برنامههای «بلد» و «نشان» برای این طرح استفاده کنیم که زمان کمتری نیز میبرد اما میخواهیم در پلیس راهور به صورت تخصصیتر و اختصاصی، این امر را دنبال کنیم. مطالعات طرح استفاده از هوشمصنوعی برای کنترل و مدیریت بهتر ترافیک تهران آغاز شده و حداکثر تا یک سال دیگر، این طرح نیز اجرایی میشود.
دیدگاه بسته شده است.