سهم صددرصدی مواد شوینده و ۲۰درصدی لوازم آرایشی از بازار داخل برابر اعلام فعالان صنایع شوینده، بهداشتی و لوازم آرایشی، تولیدکنندگان داخلی صددرصد بازار شویندهها در کشور را در اختیار دارند اما در صنعت لوازم آرایشی سهم تولیدکنندگان داخلی تنها ۲۰ درصد است. در چهلمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، راهبردها و چالشهای […]
سهم صددرصدی مواد شوینده و ۲۰درصدی لوازم آرایشی از بازار داخل
برابر اعلام فعالان صنایع شوینده، بهداشتی و لوازم آرایشی، تولیدکنندگان داخلی صددرصد بازار شویندهها در کشور را در اختیار دارند اما در صنعت لوازم آرایشی سهم تولیدکنندگان داخلی تنها ۲۰ درصد است.
در چهلمین نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، راهبردها و چالشهای رقابتپذیری صنعت مواد شوینده بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ صنعتی که توانسته در بخش شویندهها حدود صددرصد بازار داخلی را در تصاحب خود داشته باشد.
در این جلسه که دو تن از اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی حضور داشتند، دستاوردها و نقاط ضعف و قوت این صنعت مورد بحث و بررسی نمایندگان بخش خصوصی قرار گرفت تا برای مشکلات موجود راهکار تدوین شود و نقاط قوت مورد تأکید قرار گیرد.
در ابتدای این نشست و پس از مروری کوتاه بر مهمترین تحولات اقتصادی روزهای اخیر، سیدحسینسلیمی، عضوکمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران، از برگزاری مراسم کلنگزنی نخستین واحد پالایش غلات با حضور رییسجمهور خبر داد و گفت: این پالایشگاه میتواند با فرآوری روزانه هزاران تن غلات، خوراک اولیه صدها واحد صنعتی غذایی و دارویی را فراهم کند.
رضا پدیدار، دیگر عضو این کمیسیون نیز با اشاره گشایش اعتبار اسنادی ریالی برای برخی صنایع گفت: این نوع گشایش اعتبار از مطالبات سازندگان تجهیزات صنعت نفت بوده است. گشایش اعتبار اسنادی ریالی، اکنون توسط وزارت راهوشهرسازی برای فعالان بخش سیمان انجام میشود و این انتظار وجود دارد که این نوع گشایش اعتباری به همه بخشها تعمیم پیدا کند.
وی افزود: مطالبات سازندگان تجهیزات صنعت نفت اکنون به ۵٫۵ میلیارد دلار رسیده و شرکتهای فعال در حوزه ساخت تجهیزات دچار بحران شده است. چنانکه میتوان پیشبینی کرد که ۳۰ درصد این شرکتها در سال ۱۳۹۶ تعطیل شوند.
مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز با تأیید سخنان پدیدار، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی بتواند مسایل مالی خود را به نظام بانکی منتقل کند، بسیاری از مشکلات برطرف میشود.
استفاده از ظرفیت و قدمت ۱۰۰ ساله صنایع شوینده کشور
در ادامه این نشست، کمیسیون بررسی دستور جلسه را که به راهبردها و چالشهای رقابتپذیری صنعت شوینده، بهداشتی و لوازم آرایشی اختصاص داشت، آغاز کرد.
محمد نیلفروشان، نایبرییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در ابتدا به اختصار به معرفی این انجمن پرداخت و گفت: صنف تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی، قدمتی به درازای ۱۰۰ سال دارد و نخستین کارخانه صنعتی نیز با برند کف تأسیس شد که بعدها نام این برند به داروگر تغییر پیدا کرد. تولیدکنندگان این صنعت قادرند کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی دنیا را در کشور تولید کنند.
وی با اشاره به اینکه ارزش بازار این محصولات در ایران، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود، گفت: سهم محصولات شوینده و سهم محصولات آرایشی در این بازار هر کدام ۱۰ هزار میلیارد تومان است. ضمن آنکه ۱۰۰ درصد بازار شویندهها، به تولیدکنندگان داخلی اختصاص دارد؛ اما در بخش آرایشی، ۸۰ درصد سهم خارجیهاست و تنها۲۰ درصد این بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است.
نیلفروشان در ادامه چالشهای عمومی اقتصاد نظیر رکود، کمبود نقدینگی و بهره بالای بانکی را نیز بر این صنعت اثرگذار دانست و گفت: قدمت، موجب افزایش قدرت صنعت شده و ویژگی مهم دیگر این صنعت آن است که سراسر خصوصی است.
وی یکی از نقاط ضعف این صنعت را شبکه توزیع سنتی آن برشمرد و عنوان کرد: شبکه توزیع فعلی با سایر اجزای صنعت همگام نیست.
نیلفروشان ادامه داد: یکی دیگر از ضعفهای این صنعت، آن است که تولیدکنندگان بیشتر به بازار داخلی میاندیشند و آنچنان که باید و شاید به بازار جهانی فکر نمیکنند.
نایبرییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، به مشکلاتی که دامپینگ و قاچاق برای این صنعت و البته مردم ایجاد میکند، اشاره کرد و همچنین وجود ظرفیت خالی۴۰ درصدی در این بخش را فرصتی برای سرمایهگذاریهای مشترک توصیف کرد.
وی در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که بیثباتی سیاستهای دولت در بخش صادرات، امکان برنامهریزی بلندمدت را از تولیدکنندگان این بخش سلب کرده است.
ماشینآلات نیازمند نوسازی هستند
در ادامه این جلسه، بختیار علمبیگی، رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز دقایقی را به بیان چالشهای فعالان این صنعت اختصاص داد و در ابتدای سخنانش به مشکلاتی که نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزشافزوده برای فعالان این صنعت ایجاد میکند، اشاره کرد.
وی گفت: اگر اکنون امکان دریافت این مالیات از مصرفکننده نهایی وجود ندارد، دستکم دریافتها یا ۶ ماهه باشد یا یک ساله. به دلیل آنکه صنعت تولید محصولات شوینده و بهداشتی، نسیهفروش است و روش کنونی دریافت مالیات بر ارزشافزوده بار سنگینی را بر صنعت تحمیل میکند.
علمبیگی با بیان اینکه واردات بیرویه و قاچاق، آسیبهای بسیاری را به صنعت وارد میکند، افزود: ایران پیش از انقلاب، یکی از صادرکنندگان محصولات آرایشی بود. اما اکنون ماشینآلات در این صنعت، فرسوده شده و نیاز به نوسازی دارد. همچنین شرکتهای کوچکی در این بخش تأسیس شدهاند که به دلیل بحث صرفه در مقیاس در وضعیت نامناسبی قرار دارند. ما به دنبال تجمیع و ادغام این شرکتها بودهایم اما این طرح تاکنون توفیقی حاصل نکرده است.
رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از اتاق درخواست کرد که راهکار مدیریتی مناسبی برای ساماندهی این شرکتها ارایه کند. مسأله دیگری که رییس این انجمن مطرح کرد، بالا بودن هزینه تبلیغات در صدا و سیما و ممنوعیت تبلیغ در ماهواره برای شرکتهای داخلی بود و او خواستار چارهاندیشی برای رفع این ممنوعیتها شد.
وی گفت: انجمن به آزمایشگاهی مجهز است که کیفیت تولیدات داخلی را مورد ارزیابی قرار میدهد و این ارزیابیها موجب ارتقای کیفیت محصولات تولیدشده در ایران شده است.
علمبیگی با اشاره به برنامه کشور ترکیه برای ساخت آزمایشگاه مرزی در مرز افغانستان گفت: چنانچه این آزمایشگاه ساخته شود، صادرات ایران به این کشور کاهش مییابد. از این رو قصد داریم، پیش از ترکیه این آزمایشگاه را در این مرز تأسیس کنیم و در این زمینه خواهان حمایت اتاق هستیم.
وی همچنین خواستار ارایه خدمات آموزشی اتاق به اعضای انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.