مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری، ضمن اشاره به نبود نقشهراهی برای توسعه دریامحور و عدم مدیریت یکپارچه برای هماهنگی سازمانهای مرتبط در توسعه اقتصاد دریا، اظهار کرد: به دلیل عدم فرهنگسازی و اشاعه آن بین مردم با دریا بیگانه هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، حمیدرضا آبایی؛ با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در […]
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری، ضمن اشاره به نبود نقشهراهی برای توسعه دریامحور و عدم مدیریت یکپارچه برای هماهنگی سازمانهای مرتبط در توسعه اقتصاد دریا، اظهار کرد: به دلیل عدم فرهنگسازی و اشاعه آن بین مردم با دریا بیگانه هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، حمیدرضا آبایی؛ با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی در بحث توسعه دریامحور توجه اساسی به اقتصاد دریاست، اظهار کرد: متأسفانه مردم با فرهنگ دریا آشنا نیستند و وقتی به دریا میرسیم متوقف میشویم. یکی از دلایلی که سفرهای دریایی در کشور اشاعه پیدا نکرده، عدم توجه مسئولان و فرهنگسازی در بین مردم است. در حقیقت نسبت به دریا کمی بیگانه هستیم. وی افزود: یکی دیگر از دلایل در عقبماندگی در توسعه دریامحور، نبود یک نقشهراه مصوب است که همه دستگاهها و سازمان به صورت یکپارچه همراهی و همکاری کنند و این مدیریت یکپارچه منجر به ایجاد زیرساختهای مناسب شود و در کنار آن صنایع مرتبط با دریا یا صنایع آببر در کنار دریا ایجاد شود. آبایی؛ در ادامه، گفت: تاکنون دستگاههای متولی توسعه دریا در یک محیط با مدیریت یکپارچهای مواجه نبودهاند و بهطور کلی میتوان گفت؛ تعامل بینبخشی در کشور ما در این بخش بسیار کم است. اگر اقدامی هم انجام شود در مسیر منافعبخشی بوده و به کلنگری توجهی نمیشود. در همه بخشها از جمله محیطزیست، منابع طبیعی، سازمان بنادر، شیلات و… به جای کلینگری بخشینگر بودیم. برای مثال به دلایل زیستمحیطی صنایع فولاد در مرکز کشور قرار گرفتهاند که هیچ آبی در آن نیست در حالی که این صنایع بسیار آببر هستند و باید در کنار سواحل باشند. مدیر اجرایی طرح جامع لجستیک بنادر کشور، در ادامه افزود: قرار نیست صنایعی که ایجاد میشوند همه مخل محیطزیست باشند. در کنار سواحل اروپا کارخانههای ذوب فلزات وجود دارد در حالی که محیطزیست در انجام از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر سیستم و صنعتی میتواند با استفاده از شرایط به وجود آمده به جای تخریبگر، کمککننده باشد. قرار نیست صنایع چوب در جنگل نباشد چون به جنگل آسیب میرساند، بلکه صنایع میتوانند با استفاده از سیستمهای پیشرفته و تکنولوژهای روز دنیا به صنایع سبز تبدیل شود که البته همه این موارد نیازمند نقشهراه است. وی در پاسخ به این سؤال که چگونه باید بخشخصوصی را برای سرمایهگذاری در سواحل ترغیب کرد، گفت: تنها چیزی که بخشخصوصی نیاز دارد علاوه بر اشاعه فرهنگ استفاده از دریا، توجیه اقتصادی طرح است. بنابراین با توجه به اینکه اقتصاد بر پایه دریا بسیار سودآور است، فقط باید بتوانیم سرمایهگذاران را به این بخش جذب کنیم تا آنها بتوانند در صنعت بندری و دریایی، رونق گردشگری و ایجاد صنایع مرتبط با دریا اقدام کنند. مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری، در ادامه گفت: در همه زمینهها برای پیشرفت نیاز به نقشهراه یعنی به طرح جامع داریم. اگر طرحهای جامع در برگیرنده تمام شرایط باشند و آیندهنگری، آیندهپژوهی و انعطافپذیری داشته باشد، باعث میشود در توسعه دریا و اقتصاد دریا گامهای اساسی برداریم. همچنین همه سازمانها و دستگاهها نیز باید تکالیف خود را براساس برنامه و اقدامات اجرایی آنها انجام دهند.
رئیس گروه اقتصادی دفتر مقاممعظمرهبری، گفت: اقتصاد دریا محور را باید با کمک تجارت رشد دهیم و سهم رشد اقتصادی آن را هم از یک درصد به هشت درصد برسانیم. به گزارش مناقصهمزایده، علی آقامحمدی؛ در آیین رونمایی از پوستر کیش اکسپو، گفت: به نظر تجارت در برنامه چشمانداز آینده ما، یعنی چشمانداز ۱۴۳۰، جزء […]
عضو هیئت رئیسه اتاق تهران، تقویت نگاه زنجیرهای به تولید و توجه به اقتصاد دریامحور در برنامه هفتم را از نقاط قوت این برنامه عنوان کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از صداوسیما مهدی صادقینیارکی؛ به حاشیه طولانی ساحلی در نوار شمالی و جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: اقتصاد دریامحور در برنامههای توسعه قبلی […]
گروه راهوشهرسازی -دریاها و خصوصاً دریاهای آزاد و اقیانوسها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و بستر مناسبی برای تمدنسازی به شمار میروند؛ در این میان ایران نیز با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار داشتن بین دو دریا بالغ بر پنجهزار و […]
دیدگاه بسته شده است.