نحوه حمایت از استارت‌آپ‌ها تشریح شد؛ اولویت با تجارت الکترونیک

نحوه حمایت از استارت‌آپ‌ها تشریح شد؛ اولویت با تجارت الکترونیک رییس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا، بیش‌ترین شکل‌گیری این کسب‌وکار‌ها را حول محورهای تجارت الکترونیک، محتوا و آموزش، فناوری‌های مالی، توسعه بازار و موضوعات اجتماعی عنوان کرد. شهلا اصولی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به موضوع فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف، اظهارداشت: در […]

نحوه حمایت از استارت‌آپ‌ها تشریح شد؛ اولویت با تجارت الکترونیک

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپا، بیش‌ترین شکل‌گیری این کسب‌وکار‌ها را حول محورهای تجارت الکترونیک، محتوا و آموزش، فناوری‌های مالی، توسعه بازار و موضوعات اجتماعی عنوان کرد.

شهلا اصولی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به موضوع فعالیت استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف، اظهارداشت: در حال حاضر بیش‌ترین کسب‌وکار‌ها حول ۳ محور تجارت الکترونیک، محتوا و آموزش شکل گرفته‌اند که طبعاً هر یک از آنها دارای زیرمجموعه‌های متنوعی هستند. در رتبه‌های بعدی می‌توان به فناوری‌های مالی، توسعه بازار و موضوعات اجتماعی اشاره کرد.

وی با بیان این‌که فناوری‌ اطلاعات بستر فعالیت را فراهم می‌کند و نقش فعال‌کننده در شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها دارد، ادامه داد: می‌توانیم بگوییم نقش فناوری اطلاعات در کسب‌وکارهای نوپا کاملاً کلیدی است. اما این کسب‌وکار‌ها لزوماً خدمات مستقیم فناوری‌ اطلاعات ارایه‌ نمی‌کنند. نکته دیگر این است که کسب‌وکارهای نوپا روی موضوعات میان‌صنفی نیز فعالیت گسترده‌ای دارند در نتیجه ممکن است با چند حوزه مختلف به‌طور مستقیم در ارتباط باشند.

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسب‌وکارهای نوپای فاوا با اشاره به گذشت حدود یک سال از آغاز فعالیت این مرکز در ذیل سازمان فناوری اطلاعات و عملکرد این مرکز برای تحقق اهداف مدنظر، گفت: در بخشی که مربوط به مأموریت‌های ثابت مرکز کسب‌وکارهای نوپا می‌شود ما عملکرد قابل قبولی داشتیم به عنوان مثال در بخش آموزش از نظر حجم دوره‌های آموزشی رایگان که روی سایت طراحی شده‌اند و مقالاتی که به‌طور روزانه منتشر می‌شوند معتبر‌ترین منبع آموزشی در حوزه کسب‌وکارهای نوپا هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین تقویم جامع رویدادهای این حوزه و اخباری که منتشر می‌کنیم باعث شده‌ مرکز کسب‌وکارهای نوپا تسلط خوبی بر فرایندهای این حوزه داشته باشد. اهمیت دیگری که این موضوع دارد این است که باعث افزایش توان مشورتی مرکز برای دولت می‌شود. ما با پژوهش‌های میدانی و بررسی بازخوردها، مستندات لازم را تهیه می‌کنیم و این گزارش‌ها را به‌طور مرتب در اختیار وزارت ارتباطات قرار می‌دهیم. البته در برخی قسمت‌ها مانند تعامل با نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر نیاز به فعالیت بیش‌تری داریم و امیدواریم با همکاری بیش‌تر سازمان‌ها بتوانیم منابع بیش‌تری را برای کمک به فعالان این حوزه تجمیع کنیم.

اصولی با تأکید بر این‌که مرکز توانمندسازی کسب‌وکارهای نوپای فاوا، بستر تعاملات استارت‌آپ‌ها را فراهم می‌کند و وارد بحث ارزیابی یا نظارت بر فعالیت آنها نمی‌شود، ادامه داد: اگر صاحب ایده تمایل داشت می‌تواند از خدمات مشاوره رایگان پرورش ایده ما استفاده کند.

وی با بیان این‌که اعتقاد داریم که رویکرد بخش خصوصی در ارزیابی فرصت‌های به وجود آمده برای این کسب و کار‌ها و صاحبان ایده دقیق‌تر و مؤثرتر است، تصریح‌کرد: افرادی که به عنوان صاحب ایده در مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا (ictstartups.ir) ثبت‌نام کرده‌اند اکنون می‌توانند با متخصصان در همین محیط ارتباط داشته باشند و یک استارت‌آپ تشکیل دهند و با وجود، فهرستی از سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، می‌توانند فعالیت خود را تکمیل کنند.

 

رییس مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا خاطرنشان‌کرد: حضور این مرکز، در چرخه ایده تا محصول ممکن است بخش‌هایی از این فرایند را تسریع کند ولی براساس دستاوردهایی که در فاز مطالعاتی داشتیم معتقدیم این موضوع، می‌تواند باعث تغییر در سیر طبیعی این چرخه شود. به همین دلیل است که ما از تخصیص منابع مستقیم به بازیگران این حوزه خودداری می‌کنیم، همچنین در هر سطحی که بخش خصوصی فعالیت داشته باشد وارد نمی‌شویم.