محمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، گفت: به دلیل تأخیر وزارت صمت در ابلاغ دستورالعمل تعرفه واردات تایر، گمرک به دنبال جریمه چند ۱۰۰ میلیاردی واردکنندگان تایر است. به گزارش بازار، واردات تایر در تأمین ارز پنچر شده است، عملکرد وزارت صمت و بانکمرکزی طی سه ماه اخیر سبب ایجاد چالش در تأمین کالاهای […]
محمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، گفت: به دلیل تأخیر وزارت صمت در ابلاغ دستورالعمل تعرفه واردات تایر، گمرک به دنبال جریمه چند ۱۰۰ میلیاردی واردکنندگان تایر است. به گزارش بازار، واردات تایر در تأمین ارز پنچر شده است، عملکرد وزارت صمت و بانکمرکزی طی سه ماه اخیر سبب ایجاد چالش در تأمین کالاهای مورد نیاز صنایع خودروسازی شده. به نظر میرسد که سیاستگذار صنعتی کشور هنوز موفق به تدوین نقشهراهی جهت مدیریت وضعیت فعلی نشده است. تعلل در تدوین استراتژی و عدم رفع موانع تولید و واردات در صنعت و بازار خودرو و قطعات وابسته، میتواند سبب ایجاد بحران جدی شود، بهعنوان مثال وضعیت واردات تایر به کشور طی دو ماه اخیر با معضلات جدیدی مواجه شده که اگر نسبت به رفع آن اقدام نشود، رشد قیمتها به بازار بازخواهد گشت. محمد میرعابدینی؛ دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو، درخصوص اینکه آیا واردات تایر نیز تحت تأثیر این مسئله قرار گرفته است، گفت: طی دو ماه اخیر تخصیص ارز برای واردات تایر خودرو از ۴۰ روزه به ۱۰۰ روزه افزایش یافت، این مسئله بهزودی میتواند بازار تایر خودرو را با چالش جدی مواجه کند. طی ۱۵ ماه اخیر واردات تایر با معضلات ارزی مواجه نشده بود، اما بانکمرکزی بدون در نظر گرفتن زمان سقف تخصیص را تثبیت یا فرآیند آن را طولانی میکند. وی ادامه داد: تخصیص ارز به شرکتهای واردکننده تایر خودرو براساس «ثبت سابقه» انجام میشود، متأسفانه در سالجاری حاکمیت برای تخصیص ارز به فعالان این حوزه سابقه سال گذشته را ملاک ارزیابی قرار نداد و عملکرد شرکتها در سال ۱۴۰۱ را در نظر گرفت. این درحالی است که سال ۱۴۰۱ بسیاری از بازرگانان فعالیت کمتری داشته یا برخی از شرکتها تازه تأسیس شده بودند، لذا باید عملکرد سال گذشته فعالان مورد ارزیابی قرار گیرد. وی درخصوص چالش جدید، گفت: در سال ۱۴۰۱ تعرفه واردات تایر خودروهای سواری ۳۲ درصد بود، در سال ۱۴۰۲ به دلیل التهاب بازار و چالشهای عدیده دیگر تعرفه واردات لاستیک خودروهای سواری به ۱۰ درصد رسید. زیرا قاچاق تایر به کشور رشد یافته بود و واردات تایر به صورت رسمی معنا نداشت. ۲۶ فروردین ماه سالجاری دولت تصمیم به تمدید تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات تایر گرفت، اما فرآیند ابلاغ این موضوع به حدی طولانی شد که ۱۶ خردادماه وزارت صمت به گمرکات کشور این موضوع را اطلاعرسانی کرد. با گذشت حدود شش ماه از واردات تایر و مصرف آن توسط مشتریان داخلی، اکنون گمرکات کشور به دنبال «جریمه چند صد میلیاردی» واردکنندگان تایر خودروهای سواری هستند. این درحالی است که در کشور سامانه جامع تجارت وجود دارد و واردات، توزیع و فروش هر محصولی در آن ثبت میشود، بدون در نظر گرفتن این فرآیند در سامانه مذکور قرار هست بازرگانان جریمه شوند. میرعابدینی؛ ادامه داد: واردات انواع تایر خودرو براساس نیاز کشور انجام شده است، حاکمیت برای واردات تایر یک میلیارد دلار در نظر گرفته که از این حجم کمی بیشتر از ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات محصول مذکور شده است. البته گاهی وزارت صمت ارز مورد نیاز برای واردات مواداولیه تولیدکنندگان تایر که سالانه ۲۵۰ میلیون دلار است را نیز با حجم یک میلیارد دلاری حساب و گاهی مدعی عدم محاسبه ارز تولیدکنندگان در حجم مذکور است. البته در اینجا باید یادآور شد که روند واردات انواع تایر خودرو در سالجاری نسبت به سال گذشته روند صعودی بوده است. وی درباره صحت این موضوع که واردکنندگان لاستیک خودرو ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت میکنند، گفت: واردات انواع تایر توسط بازرگانان به کشور یا حتی تأمین مواد اولیه صنعت تایر برای تولیدکنندگان با ارز نیما با قیمت ۵۱ هزار تومان درحال انجام است.
دیدگاه بسته شده است.