سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خبر داد

بدهی ٣٠ هزار میلیارد تومانی سازمان راهداری به پیمانکاران  

محمد قره‌داغلی -سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به کسری ۶۳ هزار میلیارد تومانی منابع مالی نگهداری راه‌ها، گفت: با توجه به سنوات قبل سازمان راهداری در مجموع ٣٠ هزار میلیارد تومانی (همت) به پیمانکاران بدهکار است که تهاتر این بدهی‌‌ها با مالیات پیمانکاران را پیگیری می‌کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا اکبری؛ در […]

محمد قره‌داغلی -سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به کسری ۶۳ هزار میلیارد تومانی منابع مالی نگهداری راه‌ها، گفت: با توجه به سنوات قبل سازمان راهداری در مجموع ٣٠ هزار میلیارد تومانی (همت) به پیمانکاران بدهکار است که تهاتر این بدهی‌‌ها با مالیات پیمانکاران را پیگیری می‌کنیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا اکبری؛ در شانزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و صنایع وابسته مرکز تحقیقات راه، مسکن با بیان اینکه اولویت اول و اصلی ما در سازمان راهداری تخصیص بهینه به کیفی‌سازی پروژه‌هاست، اظهار داشت: احکام مناسبی در برنامه هفتم توسعه برای تخصیص بودجه به نگهداری راه‌ها اختصاص یافته است و در تلاشیم تا فاصله واقعی بین منابع تخصیصی و نیاز جاده‌ها به منابع را با آیین‌نامه‌های که در دست تدوین داریم، بهبود دهیم. اکبری؛ افزود: در حال‌حاضر محاسبات استهلاک کامیون‌های باری بر روی جاده‌ها انجام شده است و با محاسبه حمل بار و بارنامه از جاده و روسازی استاندارد برای نگهداری جاده‌ها، هم‌اکنون به‌ازای یک کیلومتر پیمایش یک‌هزار و ۵۲ تومان هزینه استهلاک حساب شده است. وی با بیان اینکه باید از عوارض حمل بار و بارنامه درآمد متناسب برای نگهداری از جاده‌ها داشته باشیم، اظهار داشت: براساس محاسبات انجام شده در سال گذشته، ۸۷ درصد تردد جاده‌ای با خودروهای سواری، پنج درصد با کامیونت، ۴۷ درصد کامیون دو محور، ۲۳ درصد کامیون سه محور و ۲۴ درصد با کامیون‌های چهار محور انجام شده و بر همین اساس ۱۶٫۵ میلیارد کیلومتر بار در کشور حمل شده است. این مقام مسئول، گفت: بر همین اساس، جمع هزینه استهلاک جاده‌های کشور ۴۰ همت ثبت شد در حالی که مبلغ تخصیص یافته به نگهداری جاده‌ها به میزان ۱۵ همت دریافت شد. وی، کسری تخصیص منابع نگهداری از راه‌ها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را معادل ۶۳ همت عنوان کرد. سرپرست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، درباره میزان بدهی به پیمانکاران، گفت: یک بخشی از بدهی‌‌ها در بخش راه‌های روستایی سنوات گذشته است که قبل از انتقال راه‌روستایی به سازمان راهداری بوده و بخشی دیگر از بدهی‌‌ها مربوط به پروژه‌های جاری سالیانه سازمان می‌شود که جمع آن‌ها حدود ٣٠همت است که تهاتر این بدهی‌‌ها با مالیات پیمانکاران را پیگیری می‌کنیم. اکبری؛ اقدامات آزمایشگاه فنی خاک برای استانداردسازی جاده‌ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با هوش‌مصنوعی به اعداد و ارقام مناسبی رسیده‌ایم، اما با توجه به آنکه وضعیت منابع تخصیص یافته به بخش نگهداری راه‌های کشور مناسب نبوده است در تلاش هستیم تا احکام مناسبی در برنامه هفتم توسعه را به این بخش اختصاص دهیم و بتوانیم جهش دو برابری را در روکش آسفالت جاده‌ها محقق کنیم. وی تصریح‌ کرد: درب‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به روی محققان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران این عرصه باز است. اکبری؛ همچنین درخصوص میزان ماشین‌آلات وارد شده به کشور با توجه به آغاز طرح زمستانی، گفت: قرارداد هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری منعقد شده که از این تعداد ۲۰۰ دستگاه از طریق واردات و ۱۸۰ از طریق تولید کنندگان داخلی تأمین شده و مابقی هم طبق آخرین جلسه که با اعضای کمیسیون عمران و وزارت صمت برگزار شد مقرر شد که تا پایان سال وارد کشور شود. در ادامه، محمدرضا کدخدازاده؛ معاون ساخت و توسعه راه‌ها، با بیان اینکه ایران کشوری است که ۹۰ درصد جا‌به‌جایی بار و مسافر آن از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد، گفت: همین امر توجه بیشتر بر نحوه اجرای رویه‌های آسفالتی را که موجب کم کردن هزینه‌های جا‌به‌جایی و حمل‌ونقل است بیشتر نمایان می‌کند. وی ادامه داد: در ارزش‌بخشی به قیر تمرکز اصلی بر ارتقای کیفیت آسفالت و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در رسیدن به این هدف است و خوشبختانه در سال گذشته پیشرفت قابل‌توجهی در افزایش کیفیت و طول عمر آسفالت‌‌ها حاصل شده است. معاون ساخت وتوسعه راه‌ها، با بیان اینکه در حال‌حاضر نوسانات قیمت جهانی نفت و قیر در کنار تنگنا‌های اقتصادی و تحریم که کشور با آن درگیر است، ارزش قیر را دوچندان ساخته است، گفت: شرکت ساخت و توسعه متولی تکمیل شبکه راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور است و در این مسیر از پیمانکاران درخواست دارد توجه ویژه به دستگاه‌های پخت و پخش آسفالت، نحوه حمل و نگهداری آسفالت حین اجرا، کنترل وسایل و تجهیزات پخش و نحوه اجرا داشته باشند. کدخدازاده؛ تأکید کرد: در سال ۱۴۰۲، سه‌هزار میلیارد تومان معادل ۴۳۰ هزار تن قیر در اختیار شرکت ساخت قرار گرفت که با این حجم از قیر سعی شد ارتقای کیفیت در اولویت قرار گیرد که نخستین قدم کالیبره کردن کارخانجات بود. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه در بحث نوسازی ماشین‌آلات نیز گام‌های خوبی برداشته شده است که در مشخصات آسفالت قابل مشاهده است، اما همچنان نیازمند نوسازی ماشین‌آلات و در برخی موارد استفاده از پتانسیل‌های خارجی هستیم، گفت: از توان و تخصص شرکت‌های دانش بنیان در زمینه آسفالت استفاده کرده‌ایم واستفاده از آسفالت پلیمری، گوگردی و قیر‌های اصلاح شده در روسازی به ویژه در راه‌های جنوب کشور قرار گرفته است که این تجربه می‌تواند در سایر راه‌های کشور نیز به کار گرفته شود. کدخدازاده؛ خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر حدود ۶۰ درصد قیر کشور توسط بخش‌خصوصی تولید می‌شود که می‌تواند با ایجاد فضای رقابتی به افزایش کیفیت قیر نیز منجر شود.

نگهداری جاده‌های کشور از استاندارد‌های معمول پایین‌تر است

در ادامه، محمدمهدی حیدری؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اشاره به اینکه وضعیت نگهداری جاده‌های کشور از استاندارد‌های معمول پایین‌تر است، گفت: با توجه به محدودیت منابع و تفاوت‌هایی که بین هزینه نگهداری راه‌ها و تخصیص منابع وجود دارد، ما محققان باید تلاش کنیم تا با استفاده از فناوری‌‌ها و دانش روز این فاصله و شکاف را جبران کنیم. وی با تأکید بر اینکه در ادوار گذشته اقدامات مناسبی در موضوع ارتقای کیفیت قیر و همچنین نگهداری راه‌ها و الزامات آن انجام‌ شده است، توضیح داد: ارائه گواهینامه فنی در حوزه تولید قیر از جمله اقداماتی بوده است که‌ در سنوات گذشته در مرکز انجام و باعث بهبود کیفیت این محصول شده است؛ که این موضوع باید درخصوص کارخانه‌های آسفالت نیز عملیاتی شود. حیدری؛ همچنین از ورود قیر پی‌جی‌پلاس در همکاری مرکز تحقیقات با شرکت نفت پاسارگاد خبر داد و گفت: هم‌اکنون در حوزه‌های مختلف از تولید تا بهره‌برداری و استفاده از قیر، پیشرفت‌های زیادی حاصل شده و در بخش‌های آموزش نیروی انسانی و کیفی‌سازی روسازی راه‌ها نیز با انجمن قیر و بنیاد مسکن کارگاه‌های مناسبی برگزار شده است. وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا پیمانکاران ملزم به دریافت گواهینامه‌های دوره‌های آموزشی از مرکز تحقیقات شوند که البته این اقدام در بخش کارخانجات انجام شده و تمامی آن‌ها ملزم هستند قیر تولید شده را با کیفیت ارائه کنند. همچنین در ادامه این همایش، فریدون مقدس‌نژاد؛ دبیر این همایش برای نگهداری از راه‌های کشور به ۴۰۰ همت اعتبارات نیاز داریم، گفت: شاهد افت کیفیت ۱۱ درصدی راه‌های شریانی و افت کیفیت ۲۸ درصدی راه‌های فرعی در کشور هستیم. وی ادامه داد: با فقدان منابع اگر این روند فعلی ادامه پیدا کند در سال ۱۴۰۶ به نقطه بی‌بازگشت می‌رسیم و باید در منابع بازنگری شود.