رانندگان اتوبوس تنها ۹ ساعت اجازه رانندگی دارند

  رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به قوانین حاکم بر رانندگان اتوبوس‌های حمل و نقل جاده‌ای، تأکید کرد که طبق قوانین، رانندگان تنها ۹ ساعت اجازه رانندگی دارند. داوود کشاورزیان در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان در شیفت‌های کاری به […]

 

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به قوانین حاکم بر رانندگان اتوبوس‌های حمل و نقل جاده‌ای، تأکید کرد که طبق قوانین، رانندگان تنها ۹ ساعت اجازه رانندگی دارند.

داوود کشاورزیان در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان در شیفت‌های کاری به برخی نکات اشاره کرد و گفت: رانندگان موظف هستند در چارچوب آیین‌نامه‌ها کار و در جاده‌ها رانندگی کنند. رانندگان ما در جاده‌ها طبق قوانین اجازه ندارند طی ۲۴ ساعت بیش‌تر از ۹ ساعت رانندگی کنند.

وی ادامه داد: بنابراین شرکت‌ها اجازه ندارند برای رانندگانی که این چارچوب را رعایت نکردند، صورت‌وضعیت صادر کنند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که اگر راننده‌ای از مشهد به تهران می‌آید صورت‌وضعیت دریافت نمی‌کند، اظهار کرد: این راننده بدون صورت‌وضعیت هم امکان برگشت به مشهد را ندارد چرا که لازم است در طول مسیر استراحت کافی داشته باشد.

کشاورزیان افزود: درمورد مسیرهایی که بیش‌تر از ۹ ساعت به طول می‌انجامد اتوبوس حتماً باید با دو راننده سفر کند که این امر اتفاق می‌افتد. به عبارتی هیچ عذر و بهانه‌ای باعث نمی‌شود که فردی به خودش اجازه دهد در حالتی که خسته است، خواب آلودگی دارد و دارای شرایط مناسب برای رانندگی نیست، مسافران را به مقصد برساند و جان خود و مسافران را نباید به خطر بیندازد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان این‌که متأسفانه شاهد این گونه حوادث ناشی از خواب آلودگی هستیم، بیان کرد: رانندگان موظف هستند این ساعت کاری را رعایت کنند تا حوادث جاده‌ای کاهش یابد و امیدواریم اصلا وجود نداشته باشد.

این مسؤول در وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت جاده‌های کشور، اظهار کرد: در طول سال همواره جاده‌ها در حال ترمیم و آسفالت‌ها روکش می‌شوند. همکاران در اداره کل‌های راه و شهرسازی استان‌ها در بازه‌های زمانی مختلف خط‌کشی‌ها را پر رنگ می‌کنند و مسیر‌ها را پاکسازی می‌کنند.

 

وی افزود: تا جایی که امکان دارد شیب‌های دو طرف جاده هموار می‌شود و تابلوهای راهنمایی در تمام مسیرهای جاده نصب می‌شوند. در واقع این امور به صورت روزمره در حال انجام است و تمام راه‌های استان در حال رسیدگی هستند.