کدام خودروسازان به ارائه‌دهندگان خدمات شارژ خودروهای برقی پیوستند؟

گرچه در یک سال آخر دولت سیزدهم چرخش عجیبی به سمت خودروهای پاک و برقی در ایران ایجاد شد اما با تغییر دولت، هنوز سیاست دولت چهاردهم در مورد خودروهای برقی مشخص نیست با این وجود یک مقام مسئول در شرکت مپنا معتقد است؛ با شرایط خاص کشور در حوزه مصرف بنزین و سوخت‌های فسیلی، […]

گرچه در یک سال آخر دولت سیزدهم چرخش عجیبی به سمت خودروهای پاک و برقی در ایران ایجاد شد اما با تغییر دولت، هنوز سیاست دولت چهاردهم در مورد خودروهای برقی مشخص نیست با این وجود یک مقام مسئول در شرکت مپنا معتقد است؛ با شرایط خاص کشور در حوزه مصرف بنزین و سوخت‌های فسیلی، چاره‌ای جز حرکت به سمت توسعه خودروهای برقی نداریم. به گزارش پرشین‌خودرو، با پایان یافتن دولت سیزدهم همواره این سؤال و ابهام مطرح بود که بعد از عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت دولت سیزدهم، خودروهای برقی چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟ وزیر صمت دولت سیزدهم که از شرکت مپنا (وابسته به وزارت نیرو) به وزارت صمت آمد، تنها وزیری بود که در یک سال حضور خود در مقام وزارت صمت، واردات و تولید خودروهای برقی را در دستور کار این وزارتخانه قرار داد و به نوعی پروژه برقی‌سازی صنعت خودروی ایران با وزارت عباس علی‌آبادی در دولت سیزدهم کلید خورد و سرعت گرفت. وزیر صمت دولت سیزدهم از یکسو خودروسازان را ملزم به ارائه برنامه‌ای برای تولید محصولات برقی کرد و از سویی با تغییر جهت ورود خودرو، واردکنندگان را به ورود برقی‌‌ها تشویق کرد و حالا با تغییر دولت و در شرایطی که همچنان پروژه خودروهای برقی‌‌ها با اماواگرهای زیادی روبه‌روست، وزیر نیرو که خود متولی برقی‌سازی صنعت خودرو در دولت سیزدهم بود ضمن تأکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌‌ها برای خودروهای برقی، حرکت در جهت برقی‌سازی حمل‌ونقل در کشور را فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی‌های صنعتی کشور می‌داند و یاد آور می‌شود: «تولید این خودرو‌ها گامی مهم در راستای کاهش مصرف انرژی و حمایت از محیط ‌زیست است.» علی‌آبادی؛ این هفته در حاشیه همایش بهره‌وری انرژی ضمن حمایت از توسعه خودروهای برقی در کشور از هدف‌گذاری برای احداث ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خبر داد و گفت: «با وجود چالش‌های زیست‌محیطی و شرایط پیچیده اقلیمی، تلاش می‌کنیم تا مصرف سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم. اظهارات این مقام مسئول در وزارت نیرو دولت چهاردهم در حمایت از توسعه و ایجاد زیرساخت خودروهای برقی در حالی مطرح می‌شود که مدیرعامل گروه صنعتی مپنا نیز در روزهای اخیر پیش‌بینی کرده تا پایان امسال ۱۰ هزار خودرو برقی وارد خیابان‌های کشور می‌شود. محمد اولیا؛ با اشاره بر تسریع در ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، درباره اقدامات مپنا برای جبران ناترازی برق برای سال آینده، تأکید کرده است: وزارت نیرو ۱۴ اقدام را تعریف کرده که این اقدام‌ها شامل بخش‌های مهمی همچون تولید با نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر و مدیریت مصرف وجود خواهد بود. اما در این خصوص عادل دمشقی؛ معاون مرکز برقی‌سازی شرکت مپنا، با تأکید بر اینکه بزرگ‌‌ترین مشکل خودروهای برقی مسئله تأمین برق ایستگاه‌های شارژ است، تصریح کرد: خوشبختانه با حضور دکتر علی‌آبادی؛ در وزارت نیرو به سرعت این مشکل در حال برطرف شدن است. وی علت سرعت گرفتن عرضه خودروهای برقی در یک سال گذشته را شخص وزیر صمت دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: هرچند ساختار و استراتژی کشور بر روی برقی‌سازی است اما همچنان اسناد بالادستی و زیرساخت‌های مناسب و بودجه‌بندی لازم در وزارت نیرو و صمت و نهادهای تصمیم‌گیر و وزارت کشور و شهرداری‌ها وجود ندارد. معاون مدیرعامل در مرکز برقی‌سازی مپنا، با بیان اینکه باید بپذیریم که توسعه برقی‌سازی در کشور در یک سال گذشته قائم به شخص بوده است، تصریح کرد: در این مدت اقدامات دکتر علی‌آبادی؛ مدیرعامل قبلی مپنا و وزیر صمت دولت سیزدهم موجب توسعه و تسریع در عرضه خودروهای برقی در کشور شد طبیعتاً با رفتن وی از وزارت صمت؛ افت در این بخش و کاهش سرعت در توسعه زیرساخت خودروهای برقی در کشور قابل پیش‌بینی بود اما به نظرم این افت موقتی است به دلیل اینکه کشور در حوزه مصرف بنزین و سوخت‌های فسیلی به نقطه‌ای رسیده که چاره‌ای جز حرکت به سمت برقی‌سازی ندارد. دمشقی؛ در ادامه با توجه به مشکل ناترازی انرژی و موضوع تأمین برق خودروهای برقی در کشور، تأکید کرد: بازدهی برقی‌سازی تا دوبرابر بیشتر از استفاده از سوخت‌های فسیلی است. بنابراین، اینکه سوخت‌های فسیلی به برق تبدیل شود و برق تولیدی در بخش خودروهای برقی استفاده شود بدون شک بهتر خواهد بود چرا که همان طور که گفتم بازدهی استفاده از انرژی برق بیشتر از انرژی‌های فسیلی است. وی معتقد است که کشور راهی جز این ندارد که به سمت توسعه خودروهای برقی برود هر چند ممکن است در زمان‌هایی شیب حرکت به سمت خودروهای برقی کم شود اما نهایتاً چاره‌ای جز توسعه در این بخش نداریم. علت عدم همخوانی پروتکل برخی ایستگاه‌های شارژ با خودروهای برقی مشخص شد. مدیرعامل شرکت خدمات شارژ مپنا (شارینت)، در ادامه به توسعه ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر یکی از موضوعات پدیده تنوع در مالکیت ایستگاه‌های شارژ است. البته اولین مالک ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی، گروه مپناست و پس از آن شهرداری تهران است که تاکنون نزدیک به ۱۵ ایستگاه شارژ را رونمایی کرده که از این تعداد ۱۳ ایستگاه شارژ قابل بهره‌برداری است و دو ایستگاه دیگر به‌زودی وارد مدار می‌شوند.

بروز برخی مشکلات ایستگاه‌های شارژ با عرضه گسترده خودروهای چینی

دمشقی؛ در عین حال یکی از مشکلات مربوط به ایستگاه‌های شارژ را عدم تطابق پروتکل‌های ایستگاه‌های شارژ عنوان کرد و افزود: در زمانی که شهرداری تهران اقدام به ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی کرد، هنوز مشخص نشده بود که شرکت‌های خودروساز قرار است هر کدام چه خودرو برقی را به بازار عرضه کنند و حالا با مشخص شدن مدل‌ها و عرضه خودروهای برقی در پروتکل ایستگاه‌های شارژ با خودرویی که عرضه شده به نوعی عدم تطابقی ایجاد شده است (منظور از پروتکل، سوکت‌های ایستگاه‌های شارژ است که بیشتر مدل ژاپنی یا اروپایی بودند) چرا که عمده خودروهای برقی عرضه شده در کشور چینی هستند. بنابراین در حال تعویض سوکت‌های شارژ در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی هستیم و بیشتر آن‌ها را به سمت خودروهای چینی و پروتکل GV می‌بریم. وی تأکید کرد: البته تنها با تعویض سوکت‌ها این مشکل حل نمی‌شود و باید برخی تغییرات اساسی در سیستم‌های برق‌رسانی و برق‌کشی و بورد الکترونیکی ایستگاه‌های شارژ نیز انجام شود چرا که زبان سخنگوی خودروهای برقی با شارژر‌ها در پروتکل‌های ژاپنی و اروپایی و چینی متفاوت است.

کدام خودروسازان به ارائه‌دهندگان خدمات شارژ خودروهای برقی پیوستند؟

مدیرعامل شرکت خدمات شارژ مپنا، تصریح کرد: در حال‌حاضر ۲۲ شارژ سریع و DC(Fast charge) و ۵۰ شارژ برق AC در سرویس شارژ خودروهای برقی شهرداری تهران وجود دارد و در کنار این‌ها کرمان موتور نیز خود تبدیل به سرویس ارائه‌دهنده خدمات ایستگاه‌های شارژ شده و در شبکه مپنا نیز این شرکت حدود سه ایستگاه شارژ ایجاد کرده است و گروه بهمن هم اخیراً اولین ایستگاه شارژ خودروی برقی را ایجاد کرد و به‌زودی این گروه به سرویس ارائه‌دهنده و مالکان ایستگاه‌های شارژ اضافه می‌شود که البته تمام این ایستگاه‌ها در شبکه شارژ مپنا قرار دارند همزمان شرکت مدیران خودرو نیز در حال راه‌اندازی شارژ خصوصی در منازل و مجتمع‌های مسکونی است. دمشقی؛ در پایان با اشاره به برنامه توسعه ایستگاه‌های شارژ و لزوم سرمایه‌گذاری در این بخش، خاطرنشان کرد: فارغ از مزیت‌هایی چون کاهش آلودگی و تأمین و نگهداری مناسب خودروهای برقی، این خودرو‌ها بازدهی بیش از دو برابری در مقایسه با خودروهای بنزینی دارند. بنابراین با توجه به مشکل ناترازی انرژی در کشور حرکت در مسیر توسعه خودروهای برقی به نفع کشور است