مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد

رتبه ۹۳ ایران در شاخص «آمادگی هوش‌مصنوعی دولت»

با وجود اینکه ایران در چاپ مقالات علمی شاخه‌های مختلف هوش‌مصنوعی تقریباً جزء ۲۰ کشور برتر دنیاست، در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی دولت رتبه ۹۳ را دارد. به گزارش مهر، هدف‌گذاری سیاست‌گذاران کشور این است که ایران در عرصه هوش‌مصنوعی در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد. بر همین اساس برنامه‌ریزی‌‌ها برای توسعه، تنظیم‌گری و کاریست […]

با وجود اینکه ایران در چاپ مقالات علمی شاخه‌های مختلف هوش‌مصنوعی تقریباً جزء ۲۰ کشور برتر دنیاست، در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی دولت رتبه ۹۳ را دارد. به گزارش مهر، هدف‌گذاری سیاست‌گذاران کشور این است که ایران در عرصه هوش‌مصنوعی در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا قرار گیرد. بر همین اساس برنامه‌ریزی‌‌ها برای توسعه، تنظیم‌گری و کاریست این فناوری سرعت بیشتری به خود گرفته است.یکی از ابزارهای ارزیابی میزان توسعه و یا تنظیم‌گری در این حوزه، شناسایی شاخص‌های مرتبط با هوش‌مصنوعی و تعیین جایگاه کشور در سطح جهانی است. یکی از این شاخص‌ها، شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی مؤسسه «آکسفورد اینسایت» است که به‌طور سالیانه کشور‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص به دلیل تمرکز بر موضوع آمادگی دولت‌‌ها و همچنین قدمت چند ساله آن، بیشتر مورد توجه کشورهاست. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «توسعه و تنظیم‌گری هوش‌مصنوعی (۲): شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی دولت» به بررسی جایگاه ایران در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی مؤسسه آکسفورد اینسایت پرداخته است. شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی دولت که توسط مؤسسه آکسفورد اینسایت تدوین شده است، کشور‌ها را در پذیرش هوش‌مصنوعی براساس سه رکن «دولت»، «بخش فناوری» و «داده و زیرساخت» بررسی و رتبه‌بندی می‌کند. این مؤسسه داده‌های خود را از پایگاه‌های بانک جهانی و سازمان ملل استخراج کرده و با طبقه‌بندی کشور‌ها به ۹ ناحیه، رتبه ۱۹۳ کشور را از منظر آمادگی دولت‌‌ها برای پیاده‌سازی و ادغام هوش‌مصنوعی در بخش خدمات عمومی ارزیابی می‌کند. در آخرین گزارش مؤسسه آکسفورد اینسایت که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است، ۱۹۳ کشور رتبه‌بندی شدند. در جدول رتبه‌بندی کشورها، رتبه سه کشور پیشروی جهان در عرصه هوش‌مصنوعی، کشورهای عضو بریکس، کشورهای منطقه سند چشم‌انداز ایران قابل مشاهده است. براساس این رتبه‌بندی؛ کشورهای آمریکا، سنگاپور و انگلیس به ترتیب از نظر شاخص آمادگی دولت‌ها، نسبت به سایر کشور‌ها پیشرو هستند. چین در این رتبه‌بندی جایگاه شانزدهم را دارد. در بیشتر کشورها، رکن فناوری با ابعادی همچون سرمایه انسانی، ظرفیت نوآوری و بلوغ و تکامل فناوری کم‌‌ترین امتیاز را دارد. در این میان کشورهای عربی منطقه خاورمیانه با توجه به سرمایه‌گذاری در تقویت زیرساخت‌‌ها و تدوین اسناد و راهبردهای مرتبط با استقرار هوش‌مصنوعی توانسته‌اند در ایجاد آمادگی هوش‌مصنوعی و دریافت امتیازاتی که آن‌‌ها را در زمره ۵۰ کشور برتر جهانی در این شاخص قرار می‌دهد، پیشرفت محسوسی داشته باشند.

وضعیت ایران در مؤلفه‌های شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی

رتبه جهانی ایران در سال ۲۰۲۳ در این شاخص ۹۴ است. در شکل زیر امتیازات ایران و کشورهای عربی همجوار به انضمام چین و روسیه در هر یک از ارکان این شاخص نشان داده شده است. کشورهای عربی همسایه ایران از جمله امارات، عربستان سعودی، قطر و سایر کشورهای مهم از قبیل چین، روسیه و ترکیه در گام اول با تدوین و تصویب راهبردهای هوش‌مصنوعی و تقویت زیرساخت‌های داده و اطلاعات به دنبال بهبود آمادگی سازمانی ساختارهای خود در هوش‌مصنوعی هستند. توسعه و انتقال فناوری در کنار افزایش میزان سرمایه‌گذاری هوش‌مصنوعی در چین، امارات و همچنین عربستان، افزایش ظرفیت‌های نوآوری و بلوغ فناوری را در پی داشته است. کشور ترکیه اگرچه در بحث ایجاد ظرفیت‌های فناورانه و تقویت زیرساخت‌های داده نسبت به سایر کشورهای منتخب ذکر شده عقب‌تر است، اما به مراتب وضعیت مطلوب‌تری در مقایسه با ایران دارد.

رکن «دولت»؛ ضعیف‌‌ترین بخش ایران در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی

ضعیف‌‌ترین رتبه ایران در شاخص هوش‌مصنوعی آکسفورد مربوط به رکن «دولت» است که امتیاز آن ۳۱٫۵۶ ثبت شده است. یکی از دلایل رتبه پایین ایران در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی می‌تواند کم بودن امتیاز ایران در رکن دولت و نبود سند ملی متقن و مصوب هوش‌مصنوعی حاوی چارچوب‌های مشخص از اولویت‌های هوش‌مصنوعی و کارآمدی بخش‌های مختلف در پذیرش و انطباق با این فناوری در سال تدوین گزارش توسط آکسفورد باشد؛ اما به نظر می‌رسد با تصویب سند ملی هوش‌مصنوعی در تیرماه ۱۴۰۳ به احتمال قوی امتیاز ایران در زیرشاخص‌های محور دولت در گزارش آتی این مؤسسه لحاظ شده و شاهد بهبود رتبه کشور در سال آتی باشیم. در بعد حکمرانی و اخلاق ذیل رکن دولت ۵ عامل مورد بررسی قرار می‌گیرند که عبارتند از وجود قانون مربوط به «حفاظت داده‌ها و حفظ حریم‌خصوصی»، «امنیت سایبری»، «کیفیت مقررات»، «اصول اخلاقی» و «مسئولیت‌پذیری». ایران در بعد اخلاق و حکمرانی نیز امتیازات خوبی نداشته است. برای محاسبه امتیازات لازم در اخلاق هوش‌مصنوعی که مؤسسه آکسفورد تعریف کرده است، از شاخص‌های کیفیت مقررات از مجموعه شاخص‌های حکمرانی جهانی بانک جهانی مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند توجه ایران به موضوع مدیریت داده در قالب قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» مصوب سال ۱۴۰۱ و نیز حفاظت از داده در قالب قوانینی همچون «قانون تجارت الکترونیکی» مصوب سال ۱۳۸۲ و همچنین لایحه «حفاظت از داده‌ها» که در حال طی مراحل تصویب در دولت جهت ارائه به مجلس است، امتیازات مثبتی از نظر منظر وجود قوانین تلقی شده‌اند؛ اما در نهایت در بعد حکمرانی و اخلاق امتیاز منفی ۱٫۵۹ کسب کرده که در سطوح پایین رتبه‌بندی آکسفورد قرار دارد. به ویژه آنکه ایران از جمله کشورهایی بوده که در سال بررسی و تدوین گزارش آکسفورد رهنمود اخلاق هوش‌مصنوعی را تدوین نکرده و لذا امتیاز این بخش را از دست داده است. زیرشاخص‌های مربوط به ظرفیت دیجیتال ذیل رکن دولت شامل «خدمات بر خط دولت»، «اصول زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات» و «حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور» است. در محور تطبیق پذیری نیز آمدی دولت حساسیت دولت به تغییرات و داده‌های پشتیبانی اندازه‌گیری می‌شود. امتیاز ایران ر تمامی زیر شاخص‌های مربوط به رکن دولت در شاخص آمادگی هوش‌مصنوعی در قالب شکل زیر نشان داده شده است.