یک کارشناس خودرو، در رابطه با شرایط این روزهای بازار خودرو بیان کرد: در حالحاضر، بازار خودرو التهابی ندارد و اگر در جایی گفته شد که بازار خودرو پُرالتهاب است بدون شک، به این معناست که یکسری از افراد، از بازار پُرالتهاب نفع میبرند. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، عمادالدین جعفری؛ اظهار کرد: مشکل بزرگ فروشندگان […]
یک کارشناس خودرو، در رابطه با شرایط این روزهای بازار خودرو بیان کرد: در حالحاضر، بازار خودرو التهابی ندارد و اگر در جایی گفته شد که بازار خودرو پُرالتهاب است بدون شک، به این معناست که یکسری از افراد، از بازار پُرالتهاب نفع میبرند. به گزارش باشگاه خبرنگارانجوان، عمادالدین جعفری؛ اظهار کرد: مشکل بزرگ فروشندگان خودرو این است که این روزها، نهتنها نمیتوانند خودرو بفروشند، بلکه از خرید و فروش و سودهای آنچنانی برای آنها نیز خبری نیست و بهدنبال آن، بازار خودرو به سمتی میرود که کسی در آن سرمایهگذاری نمیکند. به همین دلیل، این افراد، جوّی را در رسانهها ایجاد میکنند که با افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو بالا میرود؛ در صورتی که همین وارد کردن قطرهچکانی خودروهای وارداتی باعث شد تا مردم کمتر سراغ خودروهای مونتاژی چینی تولید داخل بروند و رفتار هیجانی در این بازار نداشته باشند و با قیمت مناسبتری خودرو بخرند. جعفری؛ با اشاره به اهمیت واردات خودرو، تصریح کرد: در حالحاضر، واردات خودرو و ادامهدار بودن آن باعث شده است تا حباب خودروهای مونتاژی داخلی کاملاً از بین برود. مثلاً اگر قیمت چند ماه پیش «کرولا» که پنج میلیارد و سیصد یا چهارصد میلیون تومان بود را با قیمت فعلی آن مقایسه کنیم، میبینیم قیمت فعلیاش دو میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان است یا خودروهای مشابه آن که شرایط اینچنینی داشتند. وی ادامه داد: در حقیقت، یکی از دلایلش این بود که برخی از افرادی که در سامانه خودرو، قرعه به نامشان افتاده بود چنین خودروهایی را با قیمت مصوب سامانه خریداری میکردند و با سود دو یا سه برابری به فروش میرساندند. این در حالی است که در شرایط فعلی تلاش کرده و حتی به مشتریان التماس میکنند تا بتوانند همان خودروهای حوالهای را در بازار بفروشند ولی مشتری برای آنها پیدا نمیشود. این کارشناس حوزه خودرو، مطرح کرد: بازار فعلی خودرو در مقایسه با زمان دولت روحانی که از واردات خودرو جلوگیری کردند و سایت ثبت سفارش را بستند تفاوت پیدا کرده است. چون در آن شرایط باعث شدند بازار خودرو، هیچ زمانی روز خوش نبیند؛ بهطوریکه در چند سال اخیر، روزی نبود که قیمت خودرو ثابت بماند و همیشه و به هر دلیلی، نوسان وجود داشت ولی الان میتوان گفت که خودرو بهترین بازاری است که میتوانیم از آن نام ببریم. چون خودروهای وارداتی با برندهای مختلف با وجود تعداد محدود و کمآپشن وارد کشور میشوند و مردم میتوانند خودروهای وارداتی صفر کیلومتر خریداری کنند و این یک حُسن به شمار میآید.وی عنوان کرد: در شرایط فعلی، مردم دیگر برای خودروهای چینیِ مونتاژی که برای آنها بازارگرمی و قرعهکشی میشد صف نمیبندند و شرایط ویژهای در زمینه خودرو برای مردم در نظر گرفته شده است تا بتوانند در بازار رقابت بمانند و تا حدی، انحصار در حال از بین رفتن است و مسئله مهمتر اینکه خیلی از شرکتها به دلیل نبود مشتری، خودروهای وارداتی خود را به صورت شرایطی به فروش میرسانند. مثلاً «جتا» یک خودروی وارداتی است که «ماموت» مجبور شده است با ۵۰۰ میلیون تومان پول پیش، این خودرو را به صورت شرایطی بفروشد و اگر این واردات ادامه پیدا کند ما شاهد خواهیم بود که همه شرکتها مثل همان سالهای طلایی واردات خودرو مجبور میشوند خودروهای وارداتی و تولیدی خود را به صورت اقساطی و با شرایط بسیار خوب به مردم بفروشند و فکر میکنم الان بازار خودرو به سمتی در حال حرکت است که کمتر کسی جرأت دارد تا در چنین بازاری سرمایهگذاری کند؛ بنابراین وقتی سرمایهگذاری در بازار خودرو نباشد خودرو به بازار مصرفی برای مصرفکنندهها تبدیل میشود. یعنی مصرفکننده واقعی خودرو را خریداری میکند و بهدنبال سود بیشتر فروش آن نیست و دست دلالان نیز کوتاه میشود. جعفری؛ گفت: بازار خودرو بهگونهای بود که زمستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، نمایندگیهای شرکتهای چینی از مردم ۲۵۰-۲۰۰ میلیون تومان پول بهعنوان شیرینی میگرفتند تا برای آنها ثبتنام خودرو انجام دهند. چون دلالها حتی با وجود ثابت بودن نرخ دلار، قیمت خودروها را به صورت روزانه افزایش میدادند. این کارشناس خودرو، تأکید کرد: در حالحاضر، دلالان جرأت ندارند در بازار خودرو به دلالی بپردازند؛ چراکه به یکباره حباب قیمت خودرو به دلیل واردات، ریزش پیدا کرد و خودروهایی مثل «تیگو ۸ پرومکس» که افراد به قیمت چهار میلیارد تومان خریداری کرده بودند به دو میلیارد تومان رسید و همین ضررها باعث شدند تا کمتر کسی در بازار خودرو سرمایهگذاری کند و عملاً به یک بازار ترسناک برای دلالان تبدیل شد. جعفری؛ با اشاره به نقش وزارت صمت در ساماندهی بازار خودرو، ادامه داد: در دولتها و دوران مختلف، وزیران صمت متفاوتی منصوب شدهاند و معمولاً آنها برای این که در سِمت خود ابقا شوند یک سری صحبتهای بیاساس و بدون پشتوانه را بیان میکردند. این در حالی است که در چند سال گذشته، وزیران صمت هیچگونه سابقهای در زمینه خودرو و حتی صنعت و معدن نداشتهاند و صرفاً براساس شایستهسالاری انتخاب نشده بودند.
دیدگاه بسته شده است.