رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالای ایران، مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای تولیدکننده، مصرفکننده و دولت را تشریح کرد و گفت: اگر عرضه خودرو در بورس کالا تداوم مییافت امروز میتوانستیم شاهد کاهش چشمگیر زیان خودروسازان و استفاده از سود حاصله جهت افزایش بهرهوری تولید و کیفیت محصولات باشیم. به گزارش ایلنا، سید […]
رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالای ایران، مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای تولیدکننده، مصرفکننده و دولت را تشریح کرد و گفت: اگر عرضه خودرو در بورس کالا تداوم مییافت امروز میتوانستیم شاهد کاهش چشمگیر زیان خودروسازان و استفاده از سود حاصله جهت افزایش بهرهوری تولید و کیفیت محصولات باشیم. به گزارش ایلنا، سید داوود آذرشب؛ رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالای ایران، اظهار داشت: طی سالیان اخیر زیان ده بودن صنعت خودرو همواره محل بحث و مناقشه دولتها و تولیدکنندگان بوده است بهطوری که تأثیرات منفی زیان ده بودن صنعت خودرو همچون کمبود عرضه و افت کیفیت محصولات، قابل مشاهده است. وی افزود: یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر زیانده بودن صنعت خودرو، قیمتگذاری دستوری است زیرا تفاوت قیمت تعیین شده با قیمت تمام شده، موجب ایجاد نگاه دلالی به بازار خودرو شده و تقاضای غیرواقعی برای محصولات خودروسازان را رقم زده است بهطوری که با افزایش فاصله قیمت تعیین شده و قیمت بازار، تقاضای دلالی برای خودرو افزایش مییابد. وی تأکید کرد: بنابراین میتوان گفت؛ با قیمتگذاری دستوری، چرخه معیوبی شکل گرفته منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان، دسترسی سخت متقاضیان خودرو و صرفاً سود بالای دلالان بازار خودرو طی سالیان متمادی شده است. رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالا، ادامه داد: این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ با عرضه خودرو در بورس کالا، معامله و کشف قیمت خودرو به مکانیزم عرضه و تقاضا در بستر شفاف بورس کالا سپرده شد و مزایای زیادی را برای تولیدکننده، مصرفکننده و دولت رقم زد. آذرشب؛ به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و در توضیح، گفت: منافع متعدد عرضه خودرو در بورس کالا را میتوان از زوایای متفاوتی مورد توجه قرار داد که در نهایت تولیدکننده، مصرفکننده و حتی دولت از این منافع بهرهمند میشوند. وی ادامه داد: از مهمترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای مصرفکننده، ایجاد فرصت دسترسی برابر برای متقاضیان خودرو، کشف قیمت واقعی از تقابل عرضه و تقاضا و در نتیجه خرید خودرو توسط مصرفکننده واقعی است. وی با بیان اینکه در بازاری که فرصت برابر خرید با قیمت واقعی محصول برای همه متقاضیان فراهم است، جذابیتی برای ورود دلال به بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: قیمت کشف شده خودرو در بورس کالا پایین تر از قیمتهای بازار این محصول بود که همین اختلاف قیمت و همچنین معامله ۶۸ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ در بورس کالا، موجب شد حدود ۱۰ همت سود عاید خریداران خودرو از بورس کالا شود. وی تصریح کرد: از طرفی سازوکار معاملات بورس کالا بهگونهای است که ریسک عدم ایفای تعهدات از سوی طرفین معامله تضمین شده و خریدار از تحویل به موقع خودروی خریداری شده و مطابق با مشخصات کیفی اعلامی، اطمینان حاصل میکند و میداند که خودروساز در صورت عدم ایفای تعهدات خود باید جریمه پرداخت کند. وی همچنین به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان اشاره کرد و گفت: با واقعی شدن قیمت و تقاضای خودرو، خودروساز از یکسو میتواند نیاز واقعی بازار را برآورد کرده و متناسب با آن برنامهریزی کند و از سوی دیگر واقعی شدن قیمت به کمک مکانیزم عرضه و تقاضای بورس کالا، میتواند موجب افزایش درآمد خودروسازان و به تبع آن کاهش زیان انباشته آنها شود. آذرشب؛ گفت: در همان مدت کوتاه عرضه خودرو در بورس کالا حدود ۱۶ همت سود در نتیجه اختلاف قیمت معامله در بورس کالا با قیمت پایه خودرو عاید خودروسازان شد. وی تأکید کرد: مسلماً اگر عرضه خودرو در بورس کالا تداوم مییافت امروز میتوانستیم شاهد کاهش چشمگیر زیان خودروسازان و استفاده از سود حاصله جهت افزایش بهرهوری تولید و کیفیت محصولات باشیم. آذرشب؛ به مزایای عرضه خودرو در بورس برای دولت اشاره کرد و توضیح داد: در این بین دولت نیز بهعنوان سیاستگذار و حامی منافع تولیدکننده و مصرفکننده بازار خودروی کشور، از عرضه خودرو در بورس کالا متنفع میشود. وی عنوان کرد: در حالحاضر، به دلیل وجود قیمتگذاری دستوری برای خودرو و زیانده بودن آنها، دولت در موارد بسیاری مجبور به اعطای وام و تخصیص بودجه برای جبران بدهیهای خودروسازان است؛ از طرفی با توجه به غیرواقعی بودن قیمت، درآمد حاصل از مالیات نیز کمتر خواهد بود این در حالی است که عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۱ موجب شناسایی ۱٫۴ همت درآمد مازاد برای دولت از طریق مالیات بر ارزشافزوده شد. وی اظهار کرد: همچنین باید به این موضوع توجه داشت که شفافیت حاصل از انجام معاملات خودرو در بورس کالا منجر به ایجاد درک صحیح سیاستگذار نسبت به ابعاد مختلف بازار و صنعت شده و او را قادر به در پیش گرفتن سیاستهای صحیح اقتصادی با بهرهگیری از دید بهتر نسبت به مسئله مورد بررسی میکند. به گفته رئیس اداره تحلیل بازار بورس کالا، با توقف عرضه خودرو در بورس کالا، مجدداً خودرو از مسیر معاملاتی شفاف خارج شده و قیمتگذاری دستوری و فروش از طریق بسترهای غیرشفاف، موجب ورود بیش از پیش تقاضای دلالی به بازار خودرو شد. وی در ادامه، گفت: نتیجه این رویکرد چیزی جز نارضایتی مصرفکننده واقعی و تولیدکننده نبوده و موجب شده تا زیان انباشته خودروسازان روندی افزایشی داشته باشد. وی در پایان، خاطرنشان کرد: نگاهی به آمار و صورتهای مالی منتشر شده شرکتهای ایرانخودرو و سایپا مبین افزایش زیان انباشته این شرکتها در دو سال اخیر است به نحوی که زیان انباشته شرکت ایرانخودرو از حدود ۷۴ همت در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۲۲همت در پایان شهریور ۱۴۰۳ رسیده است. همچنین زیان انباشته شرکت سایپا از ۳۸ همت در پایان سال ۱۴۰۱ به ۵۴ همت در پایان سهماهه نخست سال ۱۴۰۳رسیده است.
دیدگاه بسته شده است.