نفیسه سادات شفایی- معلمان هیچوقت فکر نمیکردند که خودشان هم مثل دانشآموزانشان یک روزی تنبیه شوند تا اینکه طرح رتبهبندی معلمان به مرحله اجرا درآمد. در واقع اگر از معلمان درباره طرح رتبهبندی معلمان بپرسید، بدون شک اکثریت از آن ناراضی هستند زیرا اجرای آن با طرحی که از اول اعلام شد، بسیار متفاوت بود […]
نفیسه سادات شفایی- معلمان هیچوقت فکر نمیکردند که خودشان هم مثل دانشآموزانشان یک روزی تنبیه شوند تا اینکه طرح رتبهبندی معلمان به مرحله اجرا درآمد. در واقع اگر از معلمان درباره طرح رتبهبندی معلمان بپرسید، بدون شک اکثریت از آن ناراضی هستند زیرا اجرای آن با طرحی که از اول اعلام شد، بسیار متفاوت بود و همین امر اعتراضات جمع کثیری از معلمان را به همراه داشت. البته طرح رتبهبندی معلمان طرحی قدیمی است و از سال ۹۰ قرار بود که به مرحله اجرا دربیاید اما بعد از گذشت بیش از یک دهه، این طرح اجرا شد و بازخورد آن در بین معلمان اصلاً خوب نبود. یکی از مشکلات این بود که رتبهبندی در اجرا با آنچه معلمان از آن تصور داشتند، تفاوت بسیاری داشت. معلمان زیادی که در آستانه بازنشستگی بودند، در آموزش و پرورش ماندند که شامل رتبهبندی شده و بتوانند با شرایط حقوقی بهتری با نظام تعلیم و تربیت کشور خداحافظی کنند اما به گفته معلمان آنچه که اتفاق افتاد، خلاف انتظار آنها بود. در رتبهبندی وضعیت به این شکل است که اگر یک معلم در شاخصهایی مورد ارزیابی رتبهبندی، رتبههای ۵ یا ۴ داشته باشد اما در یک شاخص رتبه یک داشته باشد؛ آنچه در مجموع از رتبهبندی برای او محاسبه میشود رتبه یک است. با این تفاسیر معلم چرا باید تلاش کند. در کل، اجرای نظام رتبهبندی بد نیست اما نسبت به آنچه که جامعه معلمان انتظار دارند، نبوده و نتوانسته آنها را راضی کند.
ترمیم طرح رتبهبندی
وزارت آموزش و پرورش دیروز (یکشنبه) طی بخشنامهای از آغاز فرآیند رتبهبندی و تعیین رتبه برای معلمان جدیدالاستخدام، افراد جامانده از رتبهبندی و معلمانی که تاکنون موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نشدهاند، خبر داد. براساس این بخشنامه وزارت آموزش و پرورش فرصتی دیگر را برای رتبهبندی معلمان فاقد رتبه در نظر گرفته تا ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از معلمان فاقد رتبه به جریان بیفتد. معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند. در بخشنامه ابلاغ شده از سوی علی فرهادی؛ معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، آمده است: در راستای اجرای مواد ۱و۵ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان، فرآیند ارزیابی معلمان برای آن دسته از همکارانی که در ارزیابی اولیه حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشیار معلم را کسب نکردهاند و در شرایط عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) هستند و یک سال از تاریخ اولین تأیید هیئت ممیزه آنان میگذرد، از روز سهشنبه هشتم آبانماه به صورت هماهنگ در سامانه HRM.MEDU.IR آغاز میشود. همچنین در این بخشنامه آمده: فرآیند ارزیابی و رتبهبندی معلمان جدیدالاستخدام و افراد جامانده از رتبهبندی برای بارگذاری مستندات و مدارک توسط داوطلبان از هفته آینده (همین هفته) آغاز و اطلاعرسانی انجام میشود.
دیدگاه بسته شده است.