علت اقتصادی نبودن خودروهای وارداتی در بازار چیست؟

مدیر طرح واردات خودرو، گفت: احتمالاً عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده باشد.‌ به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، درباره زمان عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی، گفت: در صورت عدم بروز مشکل، عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده انجام می‌شود. وی افزود: نتایج قرعه‌کشی اخیر خودروهای […]

مدیر طرح واردات خودرو، گفت: احتمالاً عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده باشد.‌ به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی ضیغمی؛ مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، درباره زمان عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی، گفت: در صورت عدم بروز مشکل، عرضه دور بعدی خودروهای وارداتی سه هفته آینده انجام می‌شود. وی افزود: نتایج قرعه‌کشی اخیر خودروهای وارداتی نیز اعلام و اسامی منتخبان بر روی سایت سامانه بارگذاری شده است. ضیغمی؛ اضافه کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به پروفایل خود در سامانه از نتیجه تخصیص خودروهای انتخابی خود مطلع شوند. براساس آمار از مجموع ۷۸ هزار نفر که نسبت به وکالتی نمودن حساب خود اقدام کرده‌اند، ۷۳ هزار نفر به‌صورت قطعی ثبت‌نام خود را برای خرید خودروهای وارداتی انجام داده‌اند. این در حالی است که در این مرحله فقط ۶۰۰۰ خودرو وارداتی برای متقاضیان عرضه شده بود. همچنین ضیغمی؛ نیز از بالا بودن تعرفه واردات خودرو به‌عنوان مانع اصلی اقتصادی بودن خودروهای وارداتی یاد کرد و توضیح داد: خودروهای اقتصادی در جهان شامل خودروهایی می‌شود که از هشت‌هزار دلار تا ۱۰هزار دلار قیمت دارد، در همین حال اکنون خودروهایی با قیمت ۹۵۰۰ دلار تا ۱۰هزار دلار به کشور وارد می‌شود اما وقتی واردکننده برای واردات این خودرو‌‌ها ملزم به پرداخت تعرفه‌های خاص می‌شود قیمت این خودرو‌‌ها در داخل کشور به بیش‌تر از یک‌میلیارد دلار صعود می‌کند و دیگر اقتصادی نیست. وی تصریح کرد: در نتیجه آنچه سبب می‌شود خودروهای وارداتی در کشور ما اقتصادی نباشد همین تعرفه‌های خاص است وگرنه قیمت خودرو به خودی خود بالا نیست، بنابراین اگر دولت تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد خودروهای وارداتی در کشور به اقتصادی بودن نزدیک‌تر می‌شود. مدیر پروژه واردات خودرو، تأکید کرد: افزایش تعرفه واردات خودرو امری مطلوب نیست و به همین دلیل تلاش کردیم تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور پایین‌تر از ۱۵۰۰ سی‌سی را به ۵۵درصد بازگردانیم و تعرفه واردات خودروهای هیبرید هم به ۵ تا ۱۵درصد کاهش پیدا کرد. با این حال من متوجه نمی‌شوم تعرفه ۱۰۰درصدی که برای واردات خودرو در قانون بودجه تعریف شده چه معنایی دارد و این ۱۰۰درصد در حالی که تعیین شده که در تعرفه بندی برای خودروهای وارداتی چند رده وجود دارد. ضیغمی؛ اظهار کرد: اکنون خودروهای با حجم موتور پایین‌تر از ۱۵۰۰ سی‌سی را می‌توان در گروه خودروهای وارداتی اقتصادی قرار داد و اگر تعرفه واردات آن‌‌ها از ۵۵ درصد کنونی افزایش یابد به فرآیند واردات خودرو آسیب می‌زند؛ تعرفه تا ۵۰ درصد برای واردات خودرو تعرفه بالایی نیست اما هر قدر این رقم کاهشی باشد به یقین به نفع مردم است. وی اضافه کرد: همچنین تلاش ما بر این است که تعرفه واردات خودرو به ویژه خودروهای هیبریدی افزایش پیدا نکند زیرا افزایش مصرف خودروهای هیبریدی به کاهش مصرف بنزین می‌انجامد و پیامدهای مثبت محیط‌زیستی برای کشور دارد. مدیر پروژه واردات خودرو، گفت: من هنوز اطلاعی از نظر نهایی دولت در مورد تعیین تعرفه واردات خودرو ندارم. وی درباره سیاست دولت چهاردهم درباره واردات خودرو، بیان کرد: تداوم واردات خودرو در دولت چهاردهم قطعی است و صددرصد ادامه خواهد داشت و سیاست دولت بر افزایش تخصیص ارز به واردات قرار دارد تا با این سیاست هم بازار تنظیم شود و هم کیفیت محصولات داخلی ارتقا یابد.