برخی از سیاست‌های ارزی با توسعه تجارت مغایر است

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران برخی از سیاست‌های ارزی با توسعه تجارت مغایر است رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران معتقد است: ‌ما باید به این اصل عمل کنیم که واردات برای تولید و در جهت صادرات صورت گیرد. یحیی آل‌اسحاق، در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین تصریح‌ کرد: در اقتصاد مقاومتی یک بند آمده و این‌که واردات […]

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران

برخی از سیاست‌های ارزی با توسعه تجارت مغایر است

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران معتقد است: ‌ما باید به این اصل عمل کنیم که واردات برای تولید و در جهت صادرات صورت گیرد.

یحیی آل‌اسحاق، در گفت‌وگو با خبر‌آنلاین تصریح‌ کرد: در اقتصاد مقاومتی یک بند آمده و این‌که واردات برای تولید و در جهت صادرات باشد. یعنی سیاست درون‌زایی برون‌نگر با تکیه بر توانایی‌های داخلی و با نگاه خارجی صورت گیرد.

وی تأکید دارد: ساختار وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت باید به‌گونه‌ای باشد که حوزه بازرگانی را از حاشیه به متن بیاورد.‌

آل‌اسحاق با بیان این‌که مسأله تجارت فقط مربوط به اقتصاد نیست، گفت: تجارت اگر سامان پیدا کند، در امنیت و توسعه ملی نقش کلیدی دارد. یعنی یک رابطه‌ای گسترده‌ای بین توسعه تجاری، امنیت و توسعه کشور وجود دارد. ما باید این شاخص‌‌‌ها را در ارزیابی موفقیت و عدم موفقیت حوزه تجاری کشور در نظر بگیریم.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: تجارت انتزاعی نیست. این‌طور نیست که بحث تجارت را فقط در حوزه تجارت ببینیم. تجارت برآیند چندین حوزه دیگر است که عملاً خروجی آن، توسعه یا رکود تجاری می‌شود. نقش تجارت در سیاست خارجی کاملاً با یکدیگر عجین است. یعنی نمی‌شود یک سیاست خارجی با وجود تهدید داشته باشیم و به دنبال توسعه تجارت باشیم و یا برعکس. اهرم‌های اقتصادی – تجاری در توسعه سیاسی و اهرم‌های سیاسی در توسعه تجاری نقش متقابل دارند. سیاست‌های ارزی و پولی و بانکی نیز در تجارت نقش کاملاً کلیدی دارد.

وی ادامه ‌داد: نمی‌شود سیاست‌های ارزی، پولی و بانکی مغایر توسعه تجارت باشد و انتظار داشته باشید که صادرات ‌و واردات و سیاست‌های تجاری توسعه پیدا کند. بعضی از سیاست‌های ارزی با توسعه تجارت مغایر است. اگر شما سیاست‌هایی داشته باشید که سیستم ارزی را آزاد بگذارید، نوع صادرات و واردات فرق می‌کند. سیاست‌های پولی نیز این‌گونه است. بنابراین نظامات مالی و پولی در توسعه تجارت نقش دارد.

آل‌اسحاق یادآور‌ شد: در عین حال، باید ببینیم در گروه‌های مختلف اقتصادی، ذی‌نفعان اصلی تجارت چگونه با آن برخورد می‌کنند. همه حوزه‌های اقتصادی ذی‌نفعان خاص خود را دارد. اگر منافع ذی‌نفعان با منافع ملی اقتصادی و سیاست‌های تجاری هم‌‌‌‌جهت باشد، یک نتیجه‌ای خواهد داشت. اما اگر منافع اصلی ذی‌نفعان با سیاست‌های جاری و منافع ملی و سیاست‌های تجاری هم‌‌‌‌جهت نباشد، نیروهای ذی‌نفع بازدارنده می‌شود. یک زمانی ذی‌نفعان کمک‌کننده هستند، یک زمانی ذی‌نفعان بازدارنده هستند. حالا ما باید ببینیم در حوزه‌های تجاری، ذی‌نفعان تجاری همراه با بهبود تجارت بودند یا در جهت مقابل عمل می‌کردند.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که ما اگر دنبال رفاه عمومی باشیم، واردات به یک شکلی سامان می‌گیرد، گفت: اما اگر نگاه ما توسعه صنعت باشد، واردات شکل دیگری پیدا می‌کند. اگر ملاک، رفاه مصرفی مردم باشد، در حوزه واردات به‌طور عمده به سمت کالاهای نهایی می‌رویم. اما اگر نگاه در جهت خودکفایی و توسعه تولید باشد، واردات محدود می‌شود و تعرفه‌های بالا تعیین می‌شود.

وی افزود: در نظامات بانکی اگر نگاه به سمت تولید یا تجارت باشد، جهت فرق می‌کند. یک زمانی تسهیلات بانکی به سمت تولید می‌رود یا به سمت تجارت. یک زمانی سرمایه‌ها را به سمت تجارت هدایت می‌کنید و یک زمانی هم سرمایه‌ها و پس‌انداز‌‌ها به سمت خدمات بازرگانی و بانکی و پولی می‌رود؛ یعنی مردم پول و ارز و دلار خرید و فروش کنند. مجموعه‌ای از این مسایل است که می‌شود گفت تجارت موفق بوده است یا خیر.

آل‌اسحاق با اشاره به ساختار تجاری کشور گفت: ما قبلاً یک وزارت بازرگانی مستقلی داشتیم ما قبلاً وزارت بازرگانی مستقلی داشتیم که در رابطه واردات، صادرات، توزیع و قیمت‌گذاری‌ها، تصمیم می‌گرفت. این وزارتخانه به هر دلیلی در دولت قبل ادغام شد و یک‌چهارم از فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت شد؛ آن هم با یک روحیه غیرحمایتی از تجارت. کسانی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به‌کار آمدند، نگاه و چهره‌شان صنعتی است و تجارت را عنوان ثانویه می‌دانند، اصل نمی‌دانند. در صورتی که بازرگانی یک پایه است.

وی با بیان این‌که علل و عوامل موفقیت تولید، در بخش بازرگانی است، افزود: همان‌طور که امروز می‌بینیم یکی از مشکلات واحدهای تولیدی این است که محصول خود را نمی‌توانند بفروشند و بازار ندارند. در حال حاضر تولید صورت می‌گیرد، اما کالا‌‌ها در انبار‌‌ها می‌ماند. مشکل این است که امروز بازرگانی به حاشیه رفته و در متن قرار ندارد. تا زمانی که بازرگانی در حاشیه باشد، مشکلات حل نمی‌شود. اگر ما بخواهیم راه‌حل پیدا کنیم، ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به‌گونه‌ای باشد که حوزه بازرگانی را از حاشیه به متن بیاورد. تا زمانی که بازرگانی جایگاه خود را پیدا نکند، همین ‌‌آش و همین کاسه است.

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران ادامه‌داد: نکته بعدی این است که به ‌هرصورت ما باید این توجه را داشته باشیم که سیاست‌های تجاری براساس آن‌چه که در طول این مدت یاد گرفته‌ایم، به سمت یافته‌ای برود که در قالب اقتصاد مقاومتی است. یک زمانی فکر می‌کردیم که تحت عناوین خودکفایی درهای کشور بسته شود و تولید داخلی و مصرف داخلی صورت گیرد. اما بعد از یک مدتی دیدیم این وضعیت شدنی نیست. یعنی بالاخره باید یک ارتباط دوطرفه وجود داشته باشد. یک دوره هم فکر کردیم که در‌‌ها را باز کنیم، اما در این زمینه هم به مشکل برخوردیم.

آل‌اسحاق گفت: آنچه که هم‌اکنون در اقتصاد مقاومتی به عنوان یک بند آمده، این است که واردات برای تولید و در جهت صادرات باشد. یعنی سیاست درون‌زایی برون‌نگر با تکیه بر توانایی‌های داخلی و با نگاه خارجی صورت گیرد. یک زمانی شما برای ۷۰ میلیون تولید می‌کنید، اما یک زمانی برای ۴۰۰ میلیون تولید می‌کنید. این دو بازار با یکدیگر خیلی فرق می‌کند. ما اگر یک کالایی قابل رقابت تولید کنیم، دیگر لازم نیست یخچال خارجی بخرید.

 

رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: این دیدگاه‌ها خیلی مهم است. ما باید به این اصل عمل کنیم که واردات برای تولید و در جهت صادرات صورت گیرد.