سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: مقدار تولید فرآوردههای نفتی در ایران اصلاً رقم کمی نیست و این شدت مصرف انرژی است که در کشور ما بالاست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت نفت، سیدحمید حسینی؛ درباره ناترازی انرژی در کشور افزود: واقعیت این است که ما اکنون روزانه حدود ۳۴۰ […]
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: مقدار تولید فرآوردههای نفتی در ایران اصلاً رقم کمی نیست و این شدت مصرف انرژی است که در کشور ما بالاست. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت نفت، سیدحمید حسینی؛ درباره ناترازی انرژی در کشور افزود: واقعیت این است که ما اکنون روزانه حدود ۳۴۰ میلیون لیتر مترمکعب فرآورده نفتی تولید میکنیم که از این مقدار ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین، ۱۱۵ میلیون لیتر نفتگاز و مابقی مربوط به سایر فرآوردهها مانند بنزین هواپیما، مازوت و سایر حاملهای انرژی است. این مقدار تولید، اصلاً رقم کمی نیست و برای اظهارنظر درخصوص مسئله ناترازی باید به دیگر ابعاد مسئله، مانند میزان و چگونگی مصرف هم دقت کرد. وی ادامه داد: بهصورت کلی اگر مصرف انرژی به تولید کمک کند و همسو با آن انجام شود، افزایش مصرف نهتنها یک خبر بد و نگرانکننده نیست، بلکه خوشحالکننده و مثبت است، اما اکنون این وضع در ایران حاکم نیست و متأسفانه شدت مصرف انرژی در کشور بالاست. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، با بیان اینکه شدت انرژی معمولاً بر مبنای تولید ناخالص داخلی سنجیده میشود، گفت: این شاخص نشاندهنده آن است در یک اقتصاد به ازای هزار دلار تولید ناخالص داخلی، چقدر نفت مصرف میشود. در کشور ما مقدار مصرف انرژی هیچ تطابقی با مقدار تولید ناخالص داخلی ندارد. حسینی؛ تصریح کرد: در مورد اینکه چه عاملی سبب شدت مصرف انرژی بالا در کشور میشود، میتوان بحثهای مختلفی مطرح کرد؛ اینکه کدامیک از نهادها یا دستگاهها در این زمینه به وظایف خود بیتوجهی میکند، اصلاً آیا مردم مقصر هستند یا دولت؟ آیا پالایشگاهها ضعف دارند و کیفیت بنزین پایین است یا خودروسازان باید پاسخگوی عملکرد نامناسب تولیدات خود در زمینه مصرف سوخت باشند. اینکه آیا قیمت پایین انرژی سبب شکلگیری این وضع شده یا نه؟ تمام این بحثها را میتوان مطرح کرد، اما در نهایت در اینکه هدر رفت انرژی در کشور ما بالاست، تردیدی وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه نیروگاههای برقی یکی از بزرگترین مصرفکنندگان انرژی در کشور بهشمار میروند، بیان کرد: این نیروگاهها بهطور عمده با فناوری قدیمی در حال فعالیت هستند و راندمانهای آنها هم کمی بیش از ۳۰ درصد بوده که چیزی شبیه فاجعه است. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، با بیان اینکه هیچ نیروگاهی در دنیا راندمان ۱۰۰ درصدی ندارد، اما بسیاری از نیروگاههای راندمان بالای ۶۰ درصد دارند، تصریح کرد: اگر بتوانیم با سیکل ترکیبی یا بهکارگیری فناوریهای جدید، راندمان این نیروگاهها را افزایش دهیم، شاهد کاهش اتلاف انرژی در کشور خواهیم بود، ضمن اینکه تمام دنیا در حال گرایش به انرژیهای تجدیدپذیر هستند، اما بهدلیل نداشتن منابع مالی و تحریمهای اقتصادی در این موضوع توفیق نداشتیم و هنوز ۹۸.۵ درصد از برق کشور با حاملهای انرژی تولید میشود. حسینی؛ درخصوص راهکارهای کاهش ناترازی انرژی گفت: هنگامی که با یک معضل مواجه هستیم، باید برای برطرف کردن آن مجموعهای از راهکارها را در نظر بگیریم و نسبت به پیادهسازی آنها اقدام کنیم. نباید فقط با نصیحت کردن و شعار دادن با مسئله مواجه شد. اینکه مسئولان برای فرار از تصمیمگیری فقط به شکل ظاهری از لزوم بهینهسازی مصرف، حرف میزنند و در عمل هیچ اقدامی صورت نمیگیرد، فقط به بحرانیتر شدن شرایط میانجامد. وی ضمن تأکید بر اجرای راهکارهای قیمتی برای کاهش مصرف افزود: در علم اقتصاد ثابت شده که «قیمت» تنها عاملی است که میتواند رفتار مصرفکننده را تنظیم و هدایت کند. شما تا زمانی که به هر دلیلی، حتی هزینه انتقال و توزیع فرآورده را هم از مصرفکننده دریافت نمیکنید، نمیتوانید صرفاً با نصیحت کردن مانع افزایش مصرف شوید، بنابراین برای رسیدن به اهدافی همچون صرفهجویی و بهینهسازی مصرف باید مجموعهای از راهکارهای قیمتی و غیرقیمتی را عملیاتی کرد تا مسئله ناترازی انرژی حل شود. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، ادامه داد: اکنون وقتی مردم قصد دارند خودرو خریداری کنند، تنهای مسئلهای که برایشان اهمیت ندارد، مقدار مصرف سوخت خودرو است. همچنین برای از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی نیز هیچ انگیزهای وجود ندارد. به همین دلیل شاهد هستیم که با وجود اینکه تعرفه واردات خودروهای برقی صفر شده است، این خودروهای هنوز جایگاهی در کشور ما ندارند. حسینی؛ با اشاره به اینکه افزایش تولید بدون انجام راهکارهای لازم برای کنترل و بهینهسازی مصرف به معنای هدررفت بیشتر انرژی است، گفت: در عین حال باید برای افزایش تولید هم برنامه داشت، زیرا اکنون سالانه با هفت تا هشت درصد افزایش مصرف بنزین مواجه هستیم. باید تلاش کنیم ضمن کاهش مصرف، تولید را هم افزایش دهیم تا از این شرایط با کمترین چالش عبور کنیم. وی با اشاره به اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی توانسته است تولید روزانه بنزین را با اصلاح مدلهای مالی و در نظر گرفتن مشوقها، روزانه هفت میلیون لیتر افزایش دهد، اظهار کرد: این مسیر باید همچنان تداوم یابد و از پالایشگاههای موجود بهصورت حداکثری بهره برد. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی، در پایان با بیان اینکه در زمینه ناترازی انرژی باید کارهای فرهنگی انجام شود، گفت: امیدواریم دولت در نهایت بتواند بهویژه در زمینه بنزین به تصمیم مشخصی برسد و آن را عملیاتی کند، البته این نگرانی وجود دارد که دولت به سراغ اجرای طرح وان و توزیع بنزین به هر فرد برود که آثار بسیار بدی دارد، اینگونه طرحها هم مضرات افزایش قیمت را در پی دارد و هم سبب چند نرخی شدن حاملهای انرژی خواهد شد، ضمن اینکه در صورت اجرای این طرف، هیچ کمکی به کاهش مصرف نمیکند و مصرف هم افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ناترازی انرژی در کشور را یک مسئله جدی دانست و گفت: تنها راه عبور از ناترازی انرژی، بیان صادقانه، فکر عالمانه و عمل شجاعانه است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از شرکت گاز، سعید توکلی؛ در آیین گرامیداشت هفته بسیج در شرکت ملی گاز ایران، افزود: با وجود تأکید رهبری […]
نائب رئیس اول کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: ناترازی انرژی مسئلهای قابل حل است و بخشخصوصی با سیاستهای حمایتی و تشویقی دولت میتواند در جهت رفع این کمبود سرمایهگذاری کند. حمیدرضا صالحی، در گفتگو با ایرنا، به موضوع ناترازی انرژی اشاره کرد و اظهار داشت: دولت با واگذاری مدیریت به […]
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اجرا نشدن احکام بودجه در سنوات گذشته، گفت: ناترازی انرژی در کشور ناشی از عدم اجرای قوانین است. به گزارش مناقصهمزایده، مصطفی نخعی؛ در نشست علنی سهشنبه مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ توسط رئیس دیوان محاسبات کشور، در اخطاری با […]
دستیار وزیر نفت در امور بهینهسازی انرژی، تنها راه نجات کشور از ناترازی انرژی را مدیریت مصرف دانست و گفت: قیمت و مصرف بنزین هماکنون بهگونهای است که قشر مرفه جامعه از آن سود میبرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت نفت، عبدالعلی رحیمیمظفری؛ با بیان اینکه مسائل حوزه انرژی در کشور یک مسئله […]
دیدگاه بسته شده است.