شرکت‌ها برای توسعه بانکرینگ نه رانت می‌خواهند نه تخفیف

رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران مطرح کرد شرکت‌ها برای توسعه بانکرینگ نه رانت می‌خواهند نه تخفیف رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران با تأکید بر این‌که برای توسعه بانکرینگ نه رانت می‌خواهیم و نه تخفیف از تعرفه‌های بالای بندری سوخت در کشور انتقاد کرد و گفت: استقرار و امنیت عرضه سوخت مهم‌ترین عوامل توسعه […]

رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران مطرح کرد

شرکت‌ها برای توسعه بانکرینگ نه رانت می‌خواهند نه تخفیف

رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران با تأکید بر این‌که برای توسعه بانکرینگ نه رانت می‌خواهیم و نه تخفیف از تعرفه‌های بالای بندری سوخت در کشور انتقاد کرد و گفت: استقرار و امنیت عرضه سوخت مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت بانکرینگ است.

به گزارش تسنیم، مصطفی‌کشکولی با اشاره به تأسیس انجمن بانکرینگ ایران به دلیل نبود تشکل قانونی در تابستان سال گذشته، اظهارکرد: مردادماه سال گذشته انجمن بانکرینگ ایران با ۱۰ عضو راه‌اندازی شد که بیش‌تر مسایل عموی و کلی صنعت بانکرینگ را از طریق این انجمن پیگیری می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که این انجمن در چارچوب اساسنامه فعالیت می‌کند و در این راستا به ماهانه جلساتی را برگزار می‌کنیم به پتانسیل بالقوه ایران در صنعت بانکرینگ اشاره و تصریح‌کرد: با توجه به پتانسیل سواحل جنوبی خلیج‌فارس باید به سمت ارتقای جایگاه ایران در بانکرینگ منطقه حرکت کرده و بانکرینگ واقعی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: در ماده ۱۳۱ برنامه پنجم توسعه دولت مکلف بود سالانه ۲۰ درصد سهم ایران را از بانکرینگ منطقه افزایش دهد.

رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران با بیان این‌که یکی از اهداف ما شناساندن اهمیت بانکرینگ به مسؤولان مربوطه از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و… است، اظهار‌کرد: با سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در امر بانکرینگ جلسات مختلفی را داشته‌ایم که خوشبختانه این مسأله منجر به این شد که اهداف محقق نشده برنامه پنجم در برنامه ششم توسعه تکرار شد. به این ترتیب در بند ب ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه موضوع بانکرینگ و خدمات جانبی آن تکرار و مفصل‌تر از قبل آمده است.

کشکولی با یادآوری این‌که براساس برنامه ششم سهم ایران از بانکرینگ منطقه باید به ۵۰ درصد افزایش یابد، گفت: سهم کنونی ما از بانکرینگ خلیج‌فارس سالانه حدود دو میلیون تن است، این در حالی است که به راحتی می‌توانیم سهم ایران را در بازار بانکرینگ خلیج‌فارس و دریای عمان را با سازوکارهای ساده‌ای افزایش دهیم.

وی با تأکید بر این‌که در راستای تحقق این هدف باید برخی وزارتخانه‌ها رویکرد خود را در این رابطه تغییر دهند، افزود: براساس توافقی صورت گرفته، شرکت‌های بانکرینگ نفت کوره را از پالایشگاه‌های داخلی از جمله اراک، تهران، اصفهان، تبریز و… حمل کرده و در مبادی جنوبی کشور ذخیره می‌کنند.

وی با بیان این‌که در سال‌های اخیر به دلیل اعمال تحریم‌ها امارات از شرایط حداکثر استفاده را کرده به‌طوریکه کشتی‌‌ها برای سوخت‌گیری و خدمات‌ جانبی به آب‌های ایران مراجعه نمی‌کنند، تصریح‌کرد: برخلاف اماراتی‌ها، تأمین زیرساخت‌ها برای بانکرینگ شرایط بسیار متفاوتی را دارد، در یک نمونه در همین فجیره زمین صاف، آماده و کوبیده شده را با هزینه بسیار پایین به سرمایه‌گذاران به صورت ۲۵ ساله BOT اجاره می‌دهند، اما در کشورمان زمین را به‌صورت تپه تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعرفه‌های بندری در کشور ۵ برابر تعرفه بندری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، در این رابطه با مدیرعامل سازمان بنادر جلساتی را برگزار و نظر مساعد این مجموعه را برای بانگری دریافت حداقل تعرفه‌ها جهت تسهیل بانکرینگ اخذ کرده‌ایم.

رییس هیأت مدیره انجمن بانکرینگ ایران با انتقاد از اظهارات برخی مبنی بر این‌که برای توسعه بانکرینگ لازم است سوخت تخفیف‌دار دریافت کنند، گفت: در صنعت بانکرینگ نه به دنبال رانت هستیم نه تخفیف. تنها موردی که می‌خواهیم این است که سوخت را با نرخ صادراتی به شرکت‌های بانکرینگ ایرانی تحویل دهند.

 

کشکولی افزود: استقرار و امنیت عرضه سوخت در صنعت بانکرینگ بسیار مهم است، نباید چند ماه سوخت در اختیار شرکت‌های بانکرینگ قرار گیرد اما بعد تحویل‌دهی سوخت قطع شود.