براساس اطلاعات به دست آمده از صندوق خسارت بدنی، از تعداد ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تردد کشور، فقط دو میلیون دستگاه دارای بیمهنامه شخص ثالث است و همچنین دو میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بیمه ندارند. به گزارش فارس، براساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وسایل نقلیهای که بیمهنامه شخص ثالث […]
براساس اطلاعات به دست آمده از صندوق خسارت بدنی، از تعداد ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در تردد کشور، فقط دو میلیون دستگاه دارای بیمهنامه شخص ثالث است و همچنین دو میلیون خودرو در کشور وجود دارد که بیمه ندارند. به گزارش فارس، براساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وسایل نقلیهای که بیمهنامه شخص ثالث ندارند، نباید کارت و سهمیه سوخت دریافت کنند یا از خدمات صدور سند و پلاک برای آنها خودداری شود. در قانون بیمه شخص ثالث آمده است: ماده۴۸- ستاد مدیریت حملونقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص اولیه سهمیه یا ادامه آن برای وسایل نقلیه فاقد بیمهنامه خودداری کند. تبصره – بیمهمرکزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند، اطلاعات مربوط به وسایل نقلیه مذکور را به صورت برخط در اختیار ستاد مدیریت حملونقل و سوخت قرار دهند. با پیگیری این موضوع از صندوق تأمین خسارتهای بدنی براساس اطلاعات واصله، از ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، کمتر از دو میلیون دستگاه دارای پوشش بیمه شخص ثالث هستند. به گفته سردار هادیانفر؛ تا دو سال قبل ۵٫۵ میلیون گواهینامه موتور در کشور صادر شده بود، برآورد میشود تاکنون شش میلیون گواهینامه موتور صادر شده باشد. یک کارشناس، در مورد اینکه علی جباری مدیر عامل بیمه ایران که گفته مهمترین دلیل عدم خرید بیمهنامه توسط موتورسواران این است که گواهینامه ندارند، بیان داشت، درصد قابلتوجهی از موتورسواران به خاطر نداشتن گواهینامه بیمه ندارند، اما همه دلیل این مسئله نیست، پلیس با طرح گواهینامه آسان طرحی دارد که فرد متقاضی صبح برای دریافت گواهینامه موتور میرود و با قبولی در آزمون، عصر گواهینامه میگیرد. وی بیان داشت، دلیل اقتصادی که برای خودداری موتورسواران از بیمهنامه اعلام میشود، این هم درست نیست، زیرا بیمهنامه موتور در مقابل پوشش بیمه ۱٫۲ میلیارد تومانی دیه، رقم ناچیزی در حدود ۱٫۵ میلیون تومان است و فشار زیادی به موتورسواران وارد نمیشود، یعنی روزانه ۵۰۰۰ است. به گفته کارشناسان، براساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت سوخت، کارت و سهمیه سوخت موتورهایی که بیمه ندارند، را باید حذف شود. این اقدامی برای رفع ناترازی سوخت با سیاست غیرقیمتی است. به گفته کارشناس، تفاوت هزینه یک موتورسوار در داشتن کارت سوخت یا نداشتن آن، با تفاوت بنزین ۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومانی ماهانه ۲۵ لیتر ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است. به گفته کارشناس، قرار بود اطلاعات بیمه مرکزی، ستاد سوخت و پلیس راهور و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی متصل شوند، اما این سامانه هنوز وصل نشده است. براساس آمار بیمهمرکزی، ۲۶ تا ۲۷ میلیون خودرو در کشور داریم که ۲۳ تا ۲۴ میلیون بیمهنامه صادر شده و حدود دو میلیون خودرو سواری بدون بیمه در کشور تردد میکنند. موتورسواران با خرید بیمهنامه شخص ثالث خود را در مقابل حوادث و هزینههای سرسامآور پوشش دهند که در صورت بروز تصادف، از زندگی ساقط میشوند. با خرید قسطی بیمهنامه که حداکثر ۱٫۵ میلیون تومان در سال هزینه دارد، میتوانند پوشش بیمهای پرداخت خسارت تا ۱٫۲ میلیارد تومان داشته باشند. از طرفی داشتن با بیمهنامه ثالث میتوانند کارت سوخت داشته باشند و از مزایای بیمه این است که به راحتی میتوانند تعویض پلاک و سند رسمی داشته باشند. دولت هم با راهاندازی سامانه آنلاین بیمه و گواهینامه و کارت سوخت میتواند کارتهای سوخت موتورهایی که بیمه ندارند را قطع کند و گامی برای کاهش مصرف و رفع ناترازی بنزین بردارد.
دیدگاه بسته شده است.