بازداشت دو نفر در پرونده پلاسکو

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد بازداشت دو نفر در پرونده پلاسکو سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دو نفر در پرونده پلاسکو خبر داد و گفت: این افراد در جهت آغاز آتش‌سوزی اتهاماتی متوجهشان بود که در بازداشت هستند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین‌محسنی‌اژه‌ای در صدوهشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به حماسه مردمی […]

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد

بازداشت دو نفر در پرونده پلاسکو

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت دو نفر در پرونده پلاسکو خبر داد و گفت: این افراد در جهت آغاز آتش‌سوزی اتهاماتی متوجهشان بود که در بازداشت هستند.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام غلامحسین‌محسنی‌اژه‌ای در صدوهشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به حماسه مردمی ۲۲بهمن گفت: مردم بار دیگر موضع خودشان را نسبت به دشمنان نظام نشان دادند.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص تمدید مرخصی مهدی‌هاشمی، توضیح داد: استفاده بیش از ۵ روز استثنا فقط برای مهدی‌هاشمی نیست. البته تمدید مرخصی و میزان آن با دادستان و قاضی پرونده است و مشابه این میزان مرخصی هم برای دیگران بوده است و حتی در تعدادی پرونده مالی بیش از دو ماه مرخصی داده شده است.

اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت پرونده تشکیل شده پلاسکو گفت: پرونده در دادسرا تهران است و با نظر دادستان و مدعی‌العموم تشکیل شده و دو نفر در جهت آغاز آتش‌سوزی اتهاماتی متوجه آنها بود که در بازداشت هستند. هیأتی مرکب از افراد مختلف برای رسیدگی به پرونده تشکیل شده است. از جهت فروریختن و اقدامات بعدی که آیا می‌توانسته ضایعه کم‌تر شود یا نه، قرار است گزارشی ارسال شود. هنوز از مسؤولان کسی احضار نشده است.

اژه‌ای در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که در مورد پرونده شهرداری که گفته شده آپارتمان‌های متعدد یا ویلا به افراد داده و یا با ثمن‌ اندک فروخته شده و به گفته دادستان تهران عده‌ای احضار شدند و عده‌ای نیز تحت تعقیب هستند. اکنون سرنوشت این پرونده به کجا رسیده و آیا پرونده بازداشتی داشته است یا خیر، گفت: در این پرونده تاکنون کسی بازداشت نشده است اما بیش از ۱۸۴ نفر از نوع تعقیب اظهار شده‌اند اما احضار آنها به معنای اتهام نیست. در این پرونده چند وجه وجود دارد که باید رسیدگی شود باید ثابت شود که آیا جرمی صورت گرفته یا خیر ممکن است تخلف یا جرم یا هر دو و یا هیچ‌کدام از آنها باشد.

وی افزود: مثلاً در پرونده شهرداری کسانی بودند که عضو تعاونی بودند و از طریق تعاونی با آنها زمین یا ملکی داده شده یا افرادی بودند که شرایط خاصی داشتند و شهرداری جزو اختیاراتش بوده که به این افراد زمین و یا امتیازاتی را تعلق دهد یا ممکن است این افراد شرایط را دارا نبودند. همه اینها از مواردی است که باید تطبیق داده و بررسی شود.

اژه‌ای تصریح کرد: هم اکنون مسایلی همچون این‌که ملک کارشناسی شده یا نه، تخریب چقدر بوده در حال بررسی است. در پرونده اینچنینی گاهی گیرنده مجرم نیست بلکه دهنده مجرم است، مانند بحث‌ فیش‌های حقوقی که فرد دهنده می‌داند این عمل فراتر از اختیاراتش است اما ممکن است گیرنده خبر نداشته باشد. بنابراین همه این موضوعات پرونده در حال بررسی است تاکنون توضیحات شهرداری شنیده شده و بعد تفکیک صورت می‌گیرد که کدام جرم یا تخلف است.

اژه‌ای گفت‌: پرونده بابک‌زنجانی در حال اجرا است؛ این پرونده چند شکل دارد. جلسات متعددی با محکوم علیه و افراد دیگر در جهت شناسایی اموال و چگونگی وصول طلبه شرکت به نفت مطرح بوده است.

وی گفت: در پرونده بانک زنجانی ۳ موضوع وجود دارد که نیاز به حضور متهم است. یک شناسایی اموال که روند پرونده به وکیل یا خود محکوم‌علیه ارسال می‌شود و به اعتراضات آنها نیز توجه خواهد شد همچنین در این پرونده در حالی بررسی است که آیا وجوه نقدی در خارج از کشور وجود دارد یا خیر که هنوز به این موضوع نرسیده‌ایم که وجوه نقدی در خارج وجود داشته باشد. اخیراً وزارت اطلاعات در این پرونده ورود بیش‌تری کرده و نسبت به متهم جدید کار بیش‌تری در حال انجام است.

 

اژه‌ای گفت: در پرونده بابک زنجانی حکم دو متهم نقض شد و متهم جدید نیز شناسایی شد.