عدم اجرای قانون خرید از دانش‌بنیان‌ها به جای خارجی‌‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی

مجری یک طرح کلان ملی عنوان کرد عدم اجرای قانون خرید از دانش‌بنیان‌ها به جای خارجی‌‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی شبکه مخابراتی کشور در آینده نزدیک با اجرای پروژه کلان ملی «بومی‌سازی و طراحی و ساخت تجهیزات لایه هسته IMS» توسط یک شرکت فناور فعال در حوزه مخابرات نوسازی می‌شود. به گزارش ایرنا، مخابرات به‌طور […]

مجری یک طرح کلان ملی عنوان کرد

عدم اجرای قانون خرید از دانش‌بنیان‌ها به جای خارجی‌‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی

شبکه مخابراتی کشور در آینده نزدیک با اجرای پروژه کلان ملی «بومی‌سازی و طراحی و ساخت تجهیزات لایه هسته IMS» توسط یک شرکت فناور فعال در حوزه مخابرات نوسازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، مخابرات به‌طور معمول در دنیا در هر دو دهه یک بار با تغییرات فناوری همراه است، شبکه مخابراتی کشورمان نیز هم اکنون فصل تغییرات فناوری را سپری می‌کند و در حال نوسازی است؛ به‌طوری که قرار است سیستم‌ها و فناوری روز دنیا به نام سیستم‌های «ان‌جی‌ان» و «آی‌ام‌اس» جایگزین سیستم‌ها و فناوری‌های قدیمی ‌شود.

گستره بخشی از این تغییرات، شامل شبکه خصوصی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های بزرگ کشور است که همچون وزارت راه، مسکن و شهرسازی در داخل خود از سیستم مخابراتی بهره‌مند هستند؛ بخش دیگر این تغییرات، در شبکه عمومی مخابرات کشور همچون شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای دیگر به عنوان سازمان‌های خدمات رسان به مردم، اتفاق خواهد افتاد.

شرکت فناور صنایع ارتباطی آوا، طراح و سازنده سوییچ‌های مخابراتی نسل جدید از جمله شرکت‌های فناور توانسته است با دستیابی به فناوری طراحی و ساخت تجهیزات لایه هسته IMS که تنها در اختیار تعداد معدودی از کشورهای جهان است، نام ایران را به عنوان یکی از مدعیان این تکنولوژی در دنیا مطرح کند.

انوشیروان‌مرآت، مدیرعامل این شرکت در خصوص این طرح کلان ملی و نیز چالش‌های حوزه فعالیت شرکت‌های فناور با اشاره به محدود بودن تعداد کشورهایی که این فناوری به خصوص آی‌ام‌اس را در اختیار دارند، افزود: تمامی فرایندهای تولید در این شرکت با دید دانش‌بنیان انجام می‌شود.

وی با بیان این که شرکت صنایع ارتباطی آوا از اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۴) با انعقاد تفاهمنامه ۳ جانبه بین این شرکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات به عنوان مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت تجهیزات لایه هسته آی‌ام‌اس انتخاب شد، اظهار کرد: شرکت ما برای نخستین‌بار موفق به ساخت محصولات مرتبط با این پروژه در کشور شد.

مرآت با اشاره به این که مقوله همگرایی تلفن ثابت و سیار در فناوری آی‌ام‌اس اتفاق می‌افتد و طرح کلان موجود، طراحی و ساخت تجهیزات لایه هسته این شبکه است، افزود: اجرای این شبکه توسط اپراتور‌‌ها مانند شرکت مخابرات ایران انجام می‌شود اما شرکت مخابرات ایران برای راه‌اندازی چنین شبکه مدرن مبتنی بر فناوری آی‌ام‌اس و اف‌ام‌سی، نیازمند تجهیزات است.

وی با تأکید بر این که ساخت این تجهیزات مخابراتی در داخل کشور فوایدی به همراه خواهد داشت، جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه‌های اپراتور‌‌ها و همچنین افزایش ضریب امنیتی و ایمنی مخابراتی کشور را از جمله آن عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت فناور صنایع ارتباطی آوا در ادامه در تشریح کاربرد تجهیزات ساخت این شرکت دانش‌بنیان با بیان این که هم اکنون به فناوری مخابراتی به عنوان یک فناوری روز دنیا اصطلاحا فناوری «آی‌پی بیست» گفته می‌شود، افزود: مبنای این فناوری مورد استفاده در شبکه، اینترنت است.

وی ادامه داد: بر اساس این فناوری، سیستم‌های مخابراتی از شبکه مجزای قدیمی که تی‌بی‌ام گفته می‌شد و تنها مختص انتقال صوت بود، جدا شده است و انتقال داده، صوت و تصویر در یک بستر واحد مخابراتی که «آی‌پی بیست» نام دارد، ادغام می‌شود.

مرآت در پاسخ به این پرسش که ورود این تجهیزات و فناوری‌های جدید مخابراتی به صنعت مخابرات کشور چگونه برای مصرف‌کنندگان قابل لمس خواهد بود، اظهار کرد: البته این اتفاق در حوزه تلفن همراه تا حدود زیادی برای مصرف‌کنندگان ملموس بوده است.

وی توضیح داد: امروزه گوشی هوشمند، فقط یک ابزار برای مکالمه تلفنی نیست بلکه می‌توان از آن به صورت چند رسانه‌ای استفاده کرد و با ابزار‌‌ها و امکانات مختلفی که دارد، پیام‌های متنی، صوتی و تصویری و انواع امور روزمره را انجام داد.

مرآت افزود: به این فناوری همگرایی بستر ارتباطی در فناوری ارتباطات گفته می‌شود؛ این امر در حوزه ارتباطات ثابت نیز پیشرو است و در آینده‌ای نزدیک لایه‌های هسته ارتباطات ثابت و همراه با یکدیگر ادغام و از فناوری اف‌ام‌سی که همگرایی ثابت و سیار نامیده می‌شود، استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به این که تغییر فناوری در تمام دنیا اتفاق افتاده است و خواه ناخواه این تغییر فناوری در کشور ما نیز پیشرو خواهد بود، گفت: با به ‌کارگیری این فناوری، مصرف‌کنندگان خدمات متنوع تر و غنی تری از اپراتورهای مخابراتی دریافت می‌کنند و در مجموع نیز نسبت به گذشته هزینه‌های پایین تری را پرداخت خواهند کرد.

وی در ادامه، خدماتی همچون فکس مجازی، تلفن پیامگیر (صندوق صوتی)، پست پی‌ویکس برای سازمان‌های کوچک تر یا مرکز تلفن میزبانی شده توسط اپراتور، سرعت‌های بالاتر دیتا و امکان مکالمه تصویری در مواقع مجاز را از جمله امکاناتی برشمرد که با به‌کارگیری شبکه آی‌ام‌اس به امکانات و خدمات مخابراتی فعلی کشور اضافه می‌شود.

مرآت با اشاره به این که این افزایش خدمات ویژه در قسمت تلفن ثابت نیز اتفاق خواهد افتاد، در عین حال ادامه داد: البته هنوز در کشور از تلفن ثابت و فناوری قدیمی آن که فقط صوت است، استفاده می‌شود، اما این فناوری در دنیا در حال تغییر است و متحول خواهد شد.

حمایت‌های مثبت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌های فناور

مدیرعامل این شرکت فناور حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری از شرکت‌های فناور را مفید دانست و تأکید کرد: نباید این حمایت‌ها نادیده گرفته شود.

مرآت با اشاره به این که در حمایت از شرکت‌های فناور ایراد‌‌ها و کم و کاستی‌هایی نیز وجود دارد، یکی از این ایراد‌‌ها را سیر طولانی فرایندهایی دانست که در حمایت از این شرکت‌ها تعریف شده است.

وی یادآور شد: در فرایند ارزیابی برای دریافت حمایت‌ها، امکان دارد که شرکتی مدت زمان پروژه در دست خود را به عنوان کارفرما، ۶ ماه تعیین کرده باشد اما با طولانی بودن فرایند ارزیابی طرح و به نتیجه رسیدن آن، حمایت از طرح به پایان اجرای پروژه برسد که این مشکل بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: این امر در پروژه‌هایی که کارفرمای بیرونی دارد، یک مشکل خیلی بزرگ است و نمی‌توان کارفرما را درگیر حمایت‌های سرمایه در گردش شرکت کرد.

مرآت یکی دیگر از چالش‌‌ها را نبود حمایت عملی از خرید محصولات شرکت‌ها به جای خرید محصولات خارجی از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به این که بخش بزرگی از بازار مصرف محصولات فناوری کشور را دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادهای دولتی به خود اختصاص داده‌اند، در عین حال گفت: متأسفانه با وجود شفافیتی که در قانون وجود دارد، این امر در بسیاری از موارد رعایت نمی‌شود و تأثیر به‌سزایی روی وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذارد.

مرآت همچنین بهره‌برداری از محصولات پیشرفته را مستلزم به ‌کارگیری یک تیم متخصص اجرایی جهت نصب، راه‌اندازی و آموزش و پشتیبانی فنی محصول دانست و افزود: یکی از اقداماتی که صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانند در این خصوص انجام دهند، آموزش و توانمند‌سازی مدیران شرکت‌ها و ایجاد شعبه در خارج از کشور است.

 

وی ادامه داد: در صورت صدور محصول فناورانه پیشرفته، نیاز است که در خارج از کشور تیم فنی در محل بوده و پشتیبانی فنی درازمدت انجام دهد. همچنین با توجه به قوانین بین‌المللی، می‌توانند به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات حقوقی ارایه دهند.