کارشناس انرژی، با اشاره به یارانه انرژی یک میلیارد دلاری سوخت هواپیماها برای سفرهای هوایی، گفت: اصلاح یارانه سوخت هواپیما در بودجه ۱۴۰۴ گامی مهم در جهت اصلاح نظام یارانه انرژی در ایران است. به گزارش ایسنا، فرشاد جامع؛ با اشاره به اصلاحات بخش یارانه انرژی در بودجه ۱۴۰۴ و مسئله سوخت هواپیما، گفت: دولت […]
کارشناس انرژی، با اشاره به یارانه انرژی یک میلیارد دلاری سوخت هواپیماها برای سفرهای هوایی، گفت: اصلاح یارانه سوخت هواپیما در بودجه ۱۴۰۴ گامی مهم در جهت اصلاح نظام یارانه انرژی در ایران است. به گزارش ایسنا، فرشاد جامع؛ با اشاره به اصلاحات بخش یارانه انرژی در بودجه ۱۴۰۴ و مسئله سوخت هواپیما، گفت: دولت چهاردهم با اصلاح یارانه سوخت هواپیما در بودجه ۱۴۰۴، گام مهمی در جهت اصلاح نظام یارانه انرژی در کشور برداشته است. بخش صنعت هوانوردی که یکی از بخشهای غیرضروری دریافت یارانه انرژی محسوب میشود که در سال آتی با اصلاح قیمت سوخت هواپیما شاهد تغییر قیمت سوخت هواپیما خواهد بود. این اقدام با هدف کاهش بار مالی دولت و هدایت یارانهها به بخشهای ضروری تر اقتصاد انجام میشود. وی ادامه داد: در حالحاضر بدون تغییرات قیمتی اعمال شده در بودجه ۱۴۰۴، قیمت هر لیتر سوخت هواپیما معادل ۳۰ هزار تومان است اما با توجه به یارانه انرژی، شرکتهای هواپیمایی تنها لیتری ۶۰۰ تومان میپردازند که به معنای یارانه سرسامآور ۹۶ درصدی به این بخش است. این بدان معناست که دولت بخش عمدهای از هزینه سوخت هواپیما را به دوش میکشد که هزینه قابلتوجهی است. از طرف دیگر براساس گزارش مرکز آمار، هزینه سفر هوایی تنها حدود ۰٫۰۶ درصد از هزینه خانوارهای ایرانی است. همچنین ۸۵ درصد از کل هزینههای حمل و نقل هوایی مربوط به سه دهک برتر جامعه است. این وضعیت و آمار نشان میدهد که ثروتمندان ذینفعان اصلی یارانه انرژی در بخش سفرهای هوایی هستند. آمار همچنین نشان میدهد که تنها پنج درصد از جمعیت کشور از هواپیما استفاده میکنند و بیشتر آنها نیز افراد ثروتمندی هستند که نیازی به یارانه دولتی ندارند. این کارشناس انرژی، با اشاره به یارانه انرژی یک میلیارد دلاری سوخت هواپیماها برای سفرهای هوایی، اظهار کرد: بهطور متوسط روزانه حدود چهار تا ۴٫۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافربری مصرف میشود که سالانه معادل ۱٫۶۵ میلیارد لیتر است. این به معنای یارانه قابل توجه یک میلیارد دلاری است که این یارانه انرژی به ثروتمندان پرداخت میشود که بار قابلتوجهی بر دوش مالی دولت است. وی در رابطه با اصلاح یارانه انرژی سفرهای هوایی در بودجه ۱۴۰۴ گفت: دولت در اولین گام اصلاح یارانه انرژی ثروتمندان تصمیم گرفته است تا بنزین هواپیما را به جای ۶۰۰ تومان فعلی به لیتری ۶۶۰۰ تومان افزایش دهد. انتظار میرود این اقدام باعث کاهش بار یارانهها بر دوش دولت و هدایت وجوه به بخشهای مستحقتر شود. قسمت اول حذف یارانه انرژی سفر هوایی در بودجه ۱۴۰۴ اصلاح میشود. جامع؛ ادامه داد: انتظار میرود اصلاح یارانه سوخت هواپیما پیامدهای متعددی داشته باشد. اولاً، بار مالی دولت را کاهش میدهد که میتواند بودجه را به بخشهای مهمتر مانند مراقبتهای بهداشتی، آموزش و توسعه زیرساختها هدایت کند. ثانیاً، توزیع عادلانه یارانهها را ترویج میکند، زیرا ثروتمندان دیگر ذینفعان اصلی یارانه انرژی نخواهند بود. در نهایت، شرکتهای هواپیمایی را تشویق میکند تا کارآمدتر شوند و مصرف سوخت خود را کاهش دهند، که میتواند منجر به صرفهجویی در هزینه و بهبود سودآوری شود. وی در پایان، گفت: اصلاح یارانه سوخت هواپیما در بودجه ۱۴۰۴ گامی مهم در جهت اصلاح نظام یارانه انرژی در ایران است. با کاهش بار یارانهها بر دوش دولت و ترویج توزیع عادلانهتر یارانهها، دولت میتواند وجوه را به بخشهای حساستر هدایت کند و توسعه اقتصادی را ارتقاء دهد. همچنین انتظار میرود که این اصلاحات خطوط هوایی را تشویق کند تا کارآمدتر شوند و مصرف سوخت خود را کاهش دهند که منجر به صرفهجویی در هزینه و بهبود سودآوری شود. در مجموع، اصلاح یارانه سوخت هواپیما گامی مثبت به سوی سیستم یارانه انرژی پایدارتر و عادلانه در ایران است.
دیدگاه بسته شده است.