پسرفت ارتباطات در لایحه بودجه ۱۴۰۴؛ بودجه اَبَرپروژه فیبرنوری چگونه تأمین خواهد شد؟!

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال آینده کشور سهم بخش‌های مهمی از هزینه‌های وزارت ارتباطات کم و یا در سرفصل‌های دیگر ادغام شده است؛ اقدامی که می‌تواند به زیرساخت‌های ارتباطی آسیب وارد کند. به گزارش فارس، در بودجه سال ۱۴۰۴ برخلاف بودجه امسال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییراتی ایجاد شد که چندان […]

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد در لایحه بودجه سال آینده کشور سهم بخش‌های مهمی از هزینه‌های وزارت ارتباطات کم و یا در سرفصل‌های دیگر ادغام شده است؛ اقدامی که می‌تواند به زیرساخت‌های ارتباطی آسیب وارد کند. به گزارش فارس، در بودجه سال ۱۴۰۴ برخلاف بودجه امسال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییراتی ایجاد شد که چندان قابل دفاع نبود. ادغام فصل بودجه ارتباطات و فناوری اطلاعات با صنعت شاید اولین موردی باشد که به چشم می‌آید، در گزارشی هم که مرکز پژوهش‌های مجلس در تحلیل این بند از بودجه منتشر کرده آمده است که ارتباطات و فناوری اطلاعات در بودجه سال ۱۴۰۴ سهم اندکی از احکام و تکالیف را به خود اختصاص داده است.

مقایسه بودجه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴

در لایحه بودجه ۱۴۰۴، بودجه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان با چالش‌هایی مانند عدم اولویت‌بندی مناسب روبه‌روست. با اینکه طبق برنامه هفتم توسعه، نیاز به رشد و توسعه فناوری‌های دیجیتال مورد تأکید قرار گرفته اما در لایحه بودجه ۱۴۰۴، این بخش همچنان در سطوح پایین بودجه‌ای قرار دارد و تخصیص بیشتری به آن نشده است. برخلاف انتظارها، در حالی که درآمد حاصل از خدمات ارتباطی در بودجه ۳۰ درصد افزایش یافته، هزینه‌های عملیاتی برای توسعه فناوری‌های نوین و افزایش زیرساخت‌‌ها محدود باقی مانده است که این مسئله نشان از کمبود حمایت اجرایی از برنامه‌های بلندمدت توسعه فناوری دارد.از سوی دیگر یکی از نقاط ضعف در لایحه بودجه ۱۴۰۴ در فصل ارتباطات حذف بخش عمده‌ای از سنوات گذشته همچون امنیت سایبری و اقتصاد دیجیتال است، همچنین نبود سرفصل‌های مشخص و اکتفا کردن به بیان عنوان کلی برنامه هفتم توسعه می‌تواند ابتکار عمل و خلاقیت را در اجرای پروژه‌های مهم حوزه ارتباطات از نهاد متولی بگیرد.

بودجه اَبَرپروژه فیبرنوری از کجا باید تأمین شود؟

یکی از نقاط قابل‌توجه در لایحه بودجه سال آینده کشور، تأکید بر توسعه زیرساخت فیبرنوری است. مطابق تبصره‌های این لایحه، تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌‌ها و وزارت راه موظف شده‌اند که درخواست‌های حفاری و نصب تجهیزات فیبرنوری را در کم‌ترین زمان ممکن تأیید کنند تا از تأخیر در گسترش زیرساخت‌های اینترنتی جلوگیری شود. این حمایت از توسعه فیبرنوری در تلاش است تا پوشش اینترنت پرسرعت را در سطح کشور بهبود بخشیده و امکان دسترسی به شبکه‌ای پایدار و سریع‌تر را برای کاربران فراهم کند.البته باید به این نکته توجه شود که اولا عنوان دستگاه‌های پیشرفته واژه‌ای کلی بوده و می‌تواند محل بحث باشد زیرا به صراحت از یک یا چند دستگاه اسمی آورده نشده و ممکن است به دلایل مختلف در روند اجرای کار پوشش و اتصال مشکلاتی ایجاد شود؛ همچنین در برنامه هفتم توسعه بر دو اصل پوشش و اتصال تأکید شده است اما آمار‌ها نشان می‌دهد که همچنان بین دو شاخص پوشش و اتصال اختلاف بسیاری وجود دارد و مرکز پژوهش‌های مجلس در این راستا پیشنهاد می‌دهد که بخشی از منابع دولت در بودجه ۱۴۰۴ از دو محل صندوق توسعه فیبرنوری و کاهش حق‌السهم دولت از اپراتورهای مجری تخصیص یابد تا ابرپروژه فیبرنوری از پوشش‌دهی صرف خارج شده و به سمت اتصال حرکت کند.