دیدگاه کلی مجلس درباره رفع فیلترینگ نشان میدهد که اینترنت در مسیر رفع فیلتر کردن، تبدیل به حلقه گمشدهای برای تصمیمگیری شده است و گاهی مسئولیت آن در بین مجلس، قوهقضاییه، دولت و سایر محلهای حکمرانی در گردش است. در حالحاضر مجلسیها معتقد هستند که تصمیم برای رفع فیلترینگ، بهعهده شورایعالی فضای مجازی است و […]
دیدگاه کلی مجلس درباره رفع فیلترینگ نشان میدهد که اینترنت در مسیر رفع فیلتر کردن، تبدیل به حلقه گمشدهای برای تصمیمگیری شده است و گاهی مسئولیت آن در بین مجلس، قوهقضاییه، دولت و سایر محلهای حکمرانی در گردش است. در حالحاضر مجلسیها معتقد هستند که تصمیم برای رفع فیلترینگ، بهعهده شورایعالی فضای مجازی است و قوهمقننه طرح خاصی برای اینترنت ندارد. با این وضع، برخی نمایندگان اعتقاد دارند؛ مخالفت خاصی با رفع فیلترینگ در مجلس وجود ندارد و چه بسا در برهههایی از مسیر تصمیمگیری، طرحهایی توسط نمایندگان برای آزادسازی اینترنت به دولت ارائه شده است. فداحسین مالکی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، درباره موضع و نگاه مجلس به مسئله رفع فیلترینگ به خبرنگار پارلمانی پیوست، گفت: موضوع استفاده از تحولات تکنولوژی و فضای مجازی در حالحاضر در زندگی بسیاری از مردم وجود دارد و به اشتغال گره خورده است. البته این فضای از هم گسیخته فضای مجازی در حالحاضر نیز به مصلحت کشور نیست. او ادامه داد: البته نگاه صددرصدی به فیلترینگ را هم جایز نمیدانیم و قرار شده است شورایعالی فضای مجازی اقدامی اساسی نسبت به موضوع رفع فیلترینگ انجام دهد و تمام جوانب را در نظر بگیرند. ما منتظر هستیم که شورایعالی فضای مجازی چه تصمیی میگیرد. معتقدم قطعاً دولت پیشنهاداتی دارد که هنوز به مجلس چیزی ارائه نشده است.
چرخش محل تصمیمگیری درباره فیلترینگ مورد اقبال نیست
علی آذری؛ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی، معقتد است که رانتهای ایجادشده از فروش فیلترشکن و واگذاری مداوم مسئولیت تصمیمگیری برای رفع فیلترینگ حاصل تصمیم اشتباه است. او گفت: بحث فیلترینگ دغدغه مجلس و قوهمجریه نیز هست و مردم نیز انتظار دارند موضوع فیلترینگ حل شود. در حالحاضر که چندین سال است فیلترینگ از جانب دولتها هدایت میشود، چه مشکلی را حل کرده است؟ در اینترنت فیلتر شده گاهی شاهد رانتهایی از جانب فیلترشکنفروشها هستیم. پس ما در حوزه فرهنگی در حال تصمیمگیری هستیم و این نشان میدهد که تصمیمگیری ما اشتباه بوده است. در این شرایط مسئولیت رفع فیلترینگ گاهی با قوهقضاییه و در برخی موارد برعهده مجلس گذاشته میش ود و این روند مورد اقبال نیست. او ادامه داد: پیشنهاد من برای رفع فیلترینگ، مشورت با شوراهایی است که در خصوص فضای مجازی فعالیت میکنند. دولت میتواند با مشورت آنها لایحهای جهت رفع مشکل فیلترینگ ارائه بدهد که در آن لایحه نیز فرهنگ و ذائقه مردم نیز میتواند در نظر گرفته شود. او اضافه کرد: دولت در کنار ارسال لایحهای درباره این موضوع، میتواند یک دستور اداری صادر کند که البته مجلس نیز توانایی ریل گذاری برای آن را در اختیار دارد. در تمام کشورها نیز برای مراقبت از شبکههای اجتماعی مخصوصا برای کودکان قوانین خاصی وضع میکنند. اما متاسفانه در ایران به جای مقرراتگذاری، فیلترینگ را اعمال کردهایم.
یک طرح جدید برای ساماندهی فضای مجازی
حسنعلی اخلاقیامیری؛ عضو کمیسیون فرهنگی درباره پیشقدم شدن مجلس برای ارائه یک طرح درباره ساماندهی فضای مجازی، گفت: فضای مجازی یک ظرفیت در حوزههای اجتماعی و اقتصادی است. بسیاری از مردم و جوانان امروزه با فضای مجازی درگیر هستند. مجلس، دولت و مردم از وضعیت ایجاد شده ناراضی هستند و با این حساب کمیسیون فرهنگی با نگاه به فضای ظرفیتی فضای مجازی و نارضایتی از وضعیت موجود، در پی ارائه طرحی مختصر درباره قواعد و ضوابط حکمرانی در فضای مجازی است. در این باره طرحی در کمیته فضای مجازی ذیل کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است و اگر این کمیته پیشنویس مربوطه را به صحن کمیسیون فرهنگی ارسال کند و در صحن نیز مصوب شود، در دستور کار مجلس قرار میگیرد. این موضوع مختص به ایران نیست و تمام کشورهای توسعه یافته دارای ضوابط هستند. از دولت هم خواهشمند هستیم که به پایان یافتن این ماجرا کمک کند. برای حکمرانی در فضای مجازی منتظر یک لایحه از جانب دولت بودیم اما به دلیل مسیر پرفرازونشیب دولت، مجلس پیشقدم شده است و این طرح را ارائه داده است.
فیلترینگهای نابهجا متوقف شود
عباس مقتدایی؛ نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه، برخی فیلترینگها را نابهجا خواند و گفت: عزم عمومی کشور این است که فیلترینگهای نابهجا متوقف شود و محدودیتهای لازم در بسترهای مورد نظر اعمال شود. اما این محدودیتها باید متناسب با منافعی که در سطح کلان است باشد و البته تمام کشورها نیز در این راستا هم جهت با منافع ملی خود، گام برمیدارند. مقتدایی؛ با اشاره به حق داشتن دسترسی آزاد به اینترنت، گفت: در وهله اول باید به این نکته توجه کنیم که تصمیمگیری و هر اقدامی باید در راستای تأمین حداکثری منافع ملت ایران باشد و آحاد مردم باید از تصمیمات و پیگیریهای مجلس شورای اسلامی بهرهمند شوند. آزادی مردم و دسترسی آزاد به اطلاعات بهعنوان محور کارگشایی و هم راستا کردن برنامهها از جمله موضوعاتی است که در مجلس آن را دنبال میکنیم. تولید محتوای داخلی، ایجاد فضایی که در آن کسبوکارها رونق بگیرد و ارتباطات وسیعتر شود و همچنین استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین بهخصوص با بومیسازی آنها از جمله برنامههایی است که قصد داریم آن را پیش ببریم. او ادامه داد: برای تحقق این اهداف زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری باید در بالاترین سطح شکل بگرد. برای این موضوع، یک متولی و یک سازمان تعریف شده است تا فضای مجازی را ساماندهی کند. مجلس نیز در این شوراها و ساختارهای بالادستی در قالب حضور یک نماینده دیدگاههای خود را مطرح میکند. اعتقاد داریم بیشترین حد بهرهوری و جلوگیری از آسیبهایی که ممکن است فضای مجازی داشته باشد و به ضرر کشور تمام شود، باید جلوگیری کنیم. این موارد خط سیر کلی است که در راستای آزادیهای بیان و آزادی دسترسی به اطلاعات و دور شدن از فضای مخرب میتوانیم اجرا کنیم.
بیشتر شدن حملات سایبری به دلیل فیلترینگ
حسنعلی محمدی؛ دبیر اول کمیسیون صنایع، به افزایش حملات سایبری در سایه فیلترینگ، اشاره کرد: حملات سایبری عدیدهای نیز از طریق فیلترشکنها به زیر ساختهای مختلف کشور آسیب زده است. باتوجه به اینکه در زمان گذشته فیلترشکنها نبودهاند این حملات بسیار کم بود اما اکنون با افزایش فیلترشکنها این آسیبها بیشتر شده است. کمیسیون صنایع با فیلترینگ موافق نیست اما طالب ساماندهی اینترنت است تا رضایت مردم نیز فراهم شود و کسبوکارهایی که از این بستر در فضای مجازی استفاده میکنند راکد نشود. البته وزیر ارتباطات نیز این موضوع را بهعنوان یک طرح در دست دارد. او ادامه داد: موضوع فیلترینگ در کمیسیون صنایع نیز مورد سؤال بوده است و مبنا بر این است که فروش فیلترشکن که در حالحاضر محل درآمد بسیاری از کاسبان شده است، مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد و برای تحقق این بررسی و تعیین تکلیف شدن آن، مطالبات کمیسیون صنایع به وزیر ارتباطات اعلام شده است.
مسئله فیلترینگ حاشیهساز است
احمد راستینه؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی، فیلترینگ را در زمره اولویتهای دولت به حساب نیاورد و اساساً به دنبال ضابطهمند کردن اینترنت بود، گفت: واقعیت این است که فیلترینگ یک بازی حاشیهساز برای عبور از واقعیتهای جامعه است. هیچکس فیلترینگ را تأیید نمیکند اما رهاشدگی فضای مجازی نیز مورد تأیید نیست. همه به دنبال ضابظهمند شدن و قانونمند شدن فضای مجازی هستند. از سالهای قبل به دنبال شبکه ملی اطلاعات بودیم و اینکه دولتها وظایف خود را در ایجاد شبکه ملی اطلاعات تاکنون انجام ندادهاند باید مورد سؤال قرار بگیرد. در حالحاضر عدهای از محل فیلترینگ و عده دیگری از قطع فیلترینگ درآمد دارند و این موضوع حاشیهسازی را بر جامعه تحمیل کرده است. معتقدم که واقعیتهای جامعه تورم و معیشت است. تعجب میکنم که به جای پرداختن به این موضوعات، امر حاشیهای مانند فیلترینگ را برای پوشش دادن ناکارآمدی در بخشهای دیگر مطرح میکنیم. همه معتقد هستیم در فضای مجازی حقوق کاربران به رسمیت شناخته شود و اقتصاد دیجیتال در بستر فضای مجازی توسعه پیدا کند. هر برنامهای که این موارد را در یک نظام هوشمند برطرف کند مورد حمایت است. نمیتوان مرتب طرح ریجستری و مسئله واردات آیفون و فیلترینگ مطرح شود اما واقعیتهای دیگری مانند مسکن و اشتغال مورد غفلت قرار بگیرد. محمد موحد؛ نائبرئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ نیز، رفع فیلترینگ را قابل دفاع خواند و گفت: موضع مجلس درباره فیلترینگ یک پارچه نیست و مختلف است اما در مجموع فضایی که در حالحاضر در جامعه دیده میشود، میگوید که بسیاری از مردم خواهان رفع فیلترینگ هستند. از نظر من رفع فیلترینگ قابل دفاع است.
منبع: پیوست
نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، گفت: حکمرانی قانونمند در فضای مجازی میتواند جلوی ایجاد ترس و برهم زدن امنیت روانی جامعه را بگیرد. فرشاد ابراهیمپور؛ نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با مهر، با اشاره به هشدار مقاممعظمرهبری مبنی بر حفظ امنیت روانی جامعه و درباره ارتباط امنیت روانی جامعه […]
دبیر شورایعالی فضای مجازی، درباره رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام در ایران توضیح داد. به گزارش ایسنا، سیدمحمدامین آقامیری؛ در نشستی خبری که در نمایشگاه رسانههای ایران برگزار شد، درباره رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام در ایران، گفت: سکوهایی که قوانین و مقررات کشور در آن رعایت شود در اختیار عموم مردم قرار میگیرد. وی […]
دیدگاه بسته شده است.