گروه انرژی -با مصوبه هیئت وزیران، واردات بنزین سوپر آزاد شد. مصوبه هیئت وزیران براساس ماده ۹ آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ بوده که واردات و توزیع بنزین سوپر توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای آزاد شد. در حالحاضر قیمت بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان است و حال باید […]
گروه انرژی -با مصوبه هیئت وزیران، واردات بنزین سوپر آزاد شد. مصوبه هیئت وزیران براساس ماده ۹ آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۳ بوده که واردات و توزیع بنزین سوپر توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای آزاد شد. در حالحاضر قیمت بنزین سوپر ۳۵۰۰ تومان است و حال باید دید با توجه به این مصوبه قیمت بنزین وارداتی سوپر به چه صورت محاسبه خواهد شد. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره، فاطمه مهاجرانی؛ سخنگوی دولت، گفت: واردات بنزین سوپر توسط اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای به صورت مجزا از زیرساختهای توزیع سوخت یارانهای با رعایت قوانین مجاز شد. رضا نواز؛ سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور در این باره، گفت: در زمینه میزان واردات بنزین سوپر محدودیت وجود ندارد، ولی با توجه به رفتار مصرفکننده و میزان تقاضا در شرایط فعلی در بهترین حالت، احتمالاً واردات حدود دو میلیون لیتر و مصرف نیز در ایدهآلترین شکل ممکن شاید روزانه زیر یک میلیون لیتر باشد. رضا نواز؛ درباره جزئیات واردات بنزین سوپر، اظهار داشت: متقاضی بنزین سوپر مخصوصاً با ورود خودروهای وارداتی در کشور وجود دارد و اکنون متقاضی این بنزین افزایش یافته است، بهطوری که به گفته دارندگان خودروهای وارداتی این خودروها تنها با بنزین سوپر کارکرد صحیح دارند. وی افزود: علاوه بر نیاز خودروهای وارداتی به بنزین سوپر؛ ما افزایش مصرف بنزین را داریم و وقتی این اتفاق میافتد خط تولید پالایشگاهها در خدمت تولید بنزین معمولی یورو ۴و۵ قرار داده میشود و در نتیجه تولید بنزین سوپر به حالت سینوسی کاهش پیدا میکند. سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران در آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه به شرکتهایی که در حوزه واردات و صادرات فعال بوده و در زمینه نگهداشت و حمل تخصص دارند؛ اجازه داده میشود که بنزین سوپر را وارد و عرضه کنند. به گفته وی؛ زیرساختهای کنونی برای بنزین یارانهای است که از طریق سامانه هوشمند سوخت انجام میشود و براساس مصوبه هیئت وزیران احتمالاً برای بنزین سوپر وارداتی نیاز به کارت هوشمند سوخت و سهمیه نخواهد بود و واردکنندگان میتوانند با نگهداشت و حمل و توزیع از طریق جایگاههای سوخت نسبت به عرضه اقدام کنند. در کنار آن براساس قوانین کمیتههای فنی، عملیاتی، بازرگانی و قیمتگذاری تشکیل میشود. نواز؛ ادامه داد: کیفیت این بنزین براساس استاندارد ملی ایران است و لزوماً استانداردهای اروپایی و یا کشورهای دیگر مطرح نیست. وی درباره قیمت بنزین سوپر وارداتی نیز، گفت: قیمت بنزین در کشورهای حوزه خلیجفارس با کشورهای دیگر و اروپا متفاوت است، با لحاظ کردن شرایط تحریم و شرایط فعلی احتمالاً قیمت به حوزه خلیجفارس نزدیک باشد. سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور، تأکید کرد: باید سیکل بنزین وارداتی انجام و به اجرا برسد تا فضای رقابتی در حوزه قیمت و کیفیت شکل بگیرد و ببینیم پالایشگاههای داخل کشور نیز وارد این چرخه میشوند یا خیر. وی عنوان کرد: عرضه بنزین سوپر وارداتی در فاز اول تهران، بعد کلانشهرها و اگر تقاضا وجود داشته باشد در دیگر شهرها نیز توزیع میشود. نواز؛ گفت: در زمینه میزان واردات محدودیت وجود ندارد ولی با توجه به رفتار مصرفکننده و میزان تقاضا در شرایط فعلی در بهترین حالت احتمالاً حدود دو میلیون لیتر و مصرف نیز در ایدهآلترین شکل ممکن شاید روزانه زیر یک میلیون لیتر باشد.
دیدگاه بسته شده است.