روحانی در هشتمین جشنواره بینالمللی فارابی مشکلات اقتصادی از مسایل بزرگ امروز ما است رییسجمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسأله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشتهها است. مشکل اقتصاد جامعه را چه کسانی باید حل کنند؟ به گزارش فارس، حسنروحانی، رییسجمهور […]
روحانی در هشتمین جشنواره بینالمللی فارابی
مشکلات اقتصادی از مسایل بزرگ امروز ما است
رییسجمهور گفت: مگر امروز یکی از مشکلات بزرگ ما مسأله اقتصاد، رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود نیست، علم مدیریت بر دوش کدام رشتهها است. مشکل اقتصاد جامعه را چه کسانی باید حل کنند؟
به گزارش فارس، حسنروحانی، رییسجمهور کشورمان با حضور در هشتمین جشنواره بینالمللی فارابی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم در جمع شما پژوهشگران و نویسندگانی که در زمینه علوم انسانی و اسلامی تلاش کردهاید و میکنید و جشنواره فارابی همواره به عنوان تجلیل و تکریم از صاحبنظران علوم انسانی و اسلامی چه فرهیختگان داخلی و چه آنانی که راجع به اسلام و ایران و انقلاب در خارج از کشور تلاش میکنند.
وی افزود: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و جشن سالگرد آن هستیم و وارد سیونهمین سال از پیروزی انقلاب اسلامی شدهایم. هنوز هم از صاحبنظران درخواست میکنم انقلاب اسلامی را بازخوانی و تحلیل کنند که چطور و چگونه در یک عصر دو اردوگاهی در دوران جنگ سرد ملتی که به هیچیک از دو اردوگاه تکیه نکرد توانست بزرگترین انقلاب مردمی را به پیروزی برساند.
رییسجمهور ادامه داد: امام به عنوان راهبر این انقلاب، مرجع تقلید چگونه توانست این انقلاب بزرگ را به پیروزی برساند؟ در ابعاد مختلف این مسأله میتوان سخن گفت ما من میخواهم به یک نکته مهم اشاره کنم که اگر مردمشناسی دقیق امام نبود و اگر امام قضاوتی که نسبت به جامعهشناسی ایران روانشناسی اجتماعی ایرانی داشت، دقیق نبود، انقلاب به پیروزی نمیرسید.
روحانی تصریح کرد: امام خمینی نسبت به وحدت، انسجام و قدرت مردم اندیشه و نظری داشت که شاید در آغاز تعداد، انگشتشماری از صاحبنظران با او همراه بودند. همه میگفتند اگر مردم با دست خالی در برابر یک قدرت بزرگ منطقهای و با پشتیبانی تقریباً همه قدرتهای بزرگ جهانی آن هم بدون سلاح، بدون امکانات و بدون تشکیلات منظم حزبی میتوانند پیروز شوند.
وی افزود: میگفتند مگر میشود مردم را از طریق مساجد و حسینیهها، از طریق اعلامیه، نوار، کتاب و سخنرانیها به خیابانها کشاند! و این مردم بتوانند در برابر یک قدرت استبدادی و تا دندان مسلح پیروز شوند.
رییسجمهور با بیان اینکه سال ۴۱ مبداء نهضت اسلامی در انجمنهای ایالتی و ولایتی بود، گفت: البته اواخر همان سال نیز نهضت اسلامی شروع شد که سال ۴۲ با ۱۵ خرداد خود اوج این نهضت بود. سال ۴۳ به معنای حرکت ضداستعماری این نهضت بود و آن هم در ماجرای کاپیتولاسیون و تبعید حضرت امام به ترکیه و سپس عراق بود.
روحانی با بیان اینکه ما در تمامی این مقاطع به قدرت مردم ایمان داشت، گفت: بیشتر این به ذهن میآمد که امام بر مبنای ایمان و اعتقادش به خدا و توکل به صحنه آمد که اصل نیز همان است و همه قدرتها آنجاست و دلهای مردم و گردش افکار مردم نیز به دست اوست.
وی خاطرنشان کرد: این نظر درستی است اما در عین حال امام به مردم و قدرت مردم باور داشت، آیا از لحاظ علوم اجتماعی، روانشناسی، جامعهشناختی این مسأله را تحلیل کردهایم؟ چه چیزی باعث شد که یک ملت بزرگ بتواند در برابر همه قدرتها پیروز شود؟
روحانی اضافه کرد: اگر ما مشکل آب داریم و باید این معضل را حل و فصل کنیم و منابع آبی را درست مدیریت کنیم و شیوههای جدید آبیاری را بیاموزیم که همه اینها درست است، همچنین از ذخیره آبی درست استفاده کنیم، از منابع جدید آبی باید برای رفاه مردم بهره بجوییم اما بدون فرهنگ صحیح برای مصرف آب و مدیریت آب ما میتوانیم مشکل آب را حل کنیم؟ حتی اگر تحول در علوم کشت را خواهانیم بدون ایجاد فرهنگ لازم در کشاورزان عزیزمان میتوانیم این تغییر الگوی کشت یا الگوی مصرف را در جامعه به وجود آوریم؟ و اگر محیطزیست ما امروز در غرب، جنوب و شرق کشور مردم ما را گرفتار ریزگردها و آلودگی هوا خاک و آب قرارداده که راهحلهای علمی دارد و باید به آن بپردازیم ما باید مصرف انرژیمان متعادل شود، جامعه ما باید از منابع سوختی سالم استفاده کند.
وی تأکید کرد: همچنین باید صنعت ما متحول شود که همه این موارد درست است و باید بتوانیم بیابانزدایی و کنترل کنیم منابعی که این همه ریزگردها را به جامعه و شهرهایمان میکشانند، اما در مسأله محیط زیست بدون تغییر فرهنگ جامعه، اهمیت مسأله محیطزیست و مراقبت مردم، سبک زندگی، کنار گذاشتن وسیله شخصی در حد اکثر زمان و استفاده حداکثری از وسایل عمومی میتوانیم مسأله را حل و فصل کنیم پس کمتر موضوع و مسألهای شما پیدا میکنید که برای حل معضلات و مشکلات علوم انسانی بار مسؤولیت سنگین بر دوش نداشته باشد.
رییسجمهور با تأکید بر اینکه بالاتر از سرمایه اجتماعی سرمایهای نداریم، گفت: همه این سرمایههای مادی که در جامعه میشماریم اگر در جامعه اعتماد بین مردم وجود نداشته باشد و اگر مردم به حکومت اعتماد نداشته باشند و بالعکس و اگر سرمایه اجتماعی نباشد آیا سنگ روی سنگ بند میشود؟
روحانی تصریح کرد: در این وضعیت مگر میشود جامعه را اداره کرد؟ مگر میشود مردم احساس امنیت کنند؟ مگر میشود مردم احساس آرامش کنند؟ اگر شما صبح به سر کار میروید به همان اندازه است که اعتماد به سرمایه اجتماعی دارید. از اینکه از شبگذشته تا صبح قانون عوض نشده است. حاکمان جامعه شما خوابنما نمیشوند و به همان نسبت اعتماد دارید که حاکمان جامعه شما متکی به علم، خرد و مشورت هستند و شبانگاه تصمیم فردی نمیگیرند.
وی با بیان اینکه اساس زندگی ما بر مبنای سرمایه اجتماعی است، گفت: اگر این سرمایه اجتماعی آسیب ببیند چه کسی مسؤول است و اگر بخواهد تقویت شود بار سنگین آن بر دوش کیست؟ قواعد بازی سیاسی، تبیین و تشریح آن و اقناع مردم بر دوش کیست؟ بر دوش عالمان فیزیک است یا عالمان علوم انسانی؟
رییسجمهور در ادامه اظهار داشت: اگر بنا باشد در جامعه، قواعد بازی مراعات نشود و اگر فرهیختگان نتوانند افکار صحیح را به مردم منتقل و آنان را قانع کنند، همین وضعی پیش میآید که شما امروز در آمریکا مشاهده میکنید.
روحانی افزود: امروز در پیش روی فرهیختگان در آمریکا این سؤال است که چطور با داشتن این همه ابزار تبلیغاتی و ارتباطی، این همه دانشگاه و فرهیخته چطور نتوانستند افکار عمومی مردم خود را قانع کنند. این بار بر دوش کیست؟
وی در ادامه پیرامون برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی گفت: انتخابات به عنوان افتخار انقلاب اسلامی ماست و ما خوشحالیم که در طول ۳۸ سال حداقل ۳۴ انتخابات برگزار کردیم. یکی از افتخارات این انقلاب، نو بودن و جوان بودن آن، انتخابات است.
رییسجمهور تصریح کرد: امام خمینی که در همان روز اول به ایران آمد و در بهشتزهرا سخنرانی کرد، به ما گفت که پدران ما نمیتوانند راجع به سرنوشت ما تصمیم بگیرند. ما خودمان باید برای خودمان تصمیم بگیریم.
روحانی با بیان اینکه ما در کشور سالی یکبار و حداقل دو سال یکبار پای صندوق انتخابات میرویم، گفت: مگر میشود پای صندوق انتخابات رفت، بدون اخلاق. مگر میشود پای صندوق انتخابات رفت، بدون مراعات قواعد بازی. این بار بر دوش کیست؟ بر دوش شما فرهیختگان و عالمان علوم انسانی و اسلامی است.
روحانی ادامه داد: گاهی فکر میکنیم در دنیای صنعتی امروز، در دنیای پیشرفته و دنیای ارتباطات امروز همه چیز در اختیار علوم و فناوری سختافزار و علوم پایه است در حالی که همواره بار مسؤولیت بر دوش علوم انسانی و اسلامی است.
رییسجمهور تصریح کرد: از همه صاحبنظران و پژوهشگران میخواهم که هم انقلاب را بازخوانی کنید و هم برای اصلاح جامعه تلاش کنیم و هم بپذیریم تنها مسؤولیت علم، شناخت نیست بلکه بالاتر است.
وی با بیان اینکه علم برای تحول، تغییر و تعالی جامعه است، گفت: علم باید پایه و سکویی باشد. ما میبینیم علوم پایه سکویی است برای علوم دیگر و برای تحول در جامعه. آنچه وظیفه ماست تحول، تعالی جامعه است و آنچه من از قرآن میفهمم هدف نهایی فلاح است.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: تقوا هم که یکی از مقصدهای بزرگ در دین است، سکویی برای رسیدن به فلاح است. فلاح آن زمانی صورت میگیرد که همه دانهها در روح، ذهن و جان انسان شکافته شود. آن وقت که استعدادها شکافته شود، فلاح رخ میدهد.
رییسجمهور در پایان اظهار داشت: فلاح به معنای حرکت و تحول است و آن که بذرهایی که خداوند در روح ما به ودیعه نهاده باید شکوفا شود تا ما به فلاح و رستگاری برسیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.