بی مزیت شدن پروژه‌های نیمه تمام به دلیل مرور زمان

بی مزیت شدن پروژه‌های نیمه تمام به دلیل مرور زمان اطلاع دقیق و کاملی از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه‌تمام در سراسر کشور وجود ندارد، ‌ولی همین اندازه متناقض و ناقص هم نشان‌دهنده حجم بالای این طرح‌های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت در کشور بوده که برخی از آنها به دلیل مرور […]

بی مزیت شدن پروژه‌های نیمه تمام به دلیل مرور زمان

اطلاع دقیق و کاملی از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره و نیمه‌تمام در سراسر کشور وجود ندارد، ‌ولی همین اندازه متناقض و ناقص هم نشان‌دهنده حجم بالای این طرح‌های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت در کشور بوده که برخی از آنها به دلیل مرور زمان و مستهلک شدن، دیگر صرفه اقتصادی و بهره‌برداری را نیز ندارد.

به گزارش خانه‌ملت؛‌ در دنیای امروز توسعه زیرساخت‌های عمرانی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه‌یافتگی در هر کشوری محسوب می‌شود. چرا که اصولاً بخش‌های عمرانی بستری اولیه برای شکل‌گیری پیشرفت در بخش‌های دیگر هستند. اما توسعه عمرانی ارتباط مستقیمی با چگونگی تخصیص و مدیریت بودجه به این بخش دارد.

در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات لازم در رکودی چندساله مانده‌اند و یا روند تکمیل آنها در بازه زمانی طولانی رخ داده است. از سوی دیگر بنا به نظر کارشناسان با توجه به رشد جمعیتی کشور و نیاز روزافزون به توسعه زیربنا‌ها و زیرساخت‌ها نوع عملکرد فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

اطلاع دقیق و کاملی از طرح‌ها و پروژه‌های نیمه کاره و نیمه تمام در سراسر کشور وجود ندارد، ‌ولی همین اندازه متناقض و ناقص هم نشان‌دهنده حجم بالای این طرح‌های نیمه تمام حتی با درصد بالای پیشرفت در کشور است که برخی از آنها به دلیل مرور زمان و مستهلک شدن، حتی دیگر صرفه اقتصادی و بهره‌برداری را نیز ندارد.

بودجه پایین عمرانی مانع از اتمام پروژه‌های نیمه تمام

رشد پایین بودجه عمرانی در بودجه‌های سالانه یکی از موانع توسعه اقتصادی در کشور محسوب می‌شود. این موضوعی است که کارشناسان اقتصادی بر افزایش آن تأکید دارند، چه آن‌که با کاهش منابع بودجه عمرانی طرح‌های توسعه‌ای نه تنها با هزینه بیش‌تری به اتمام می‌رسند، بلکه اشتغال که پاشنه آشیل اقتصاد ایران است، هزینه‌های مضاعفی بر دوش دولت تحمیل می‌کند.

از سویی زمانی که نرخ بیکاری افزایش می‌یابد، شکاف درآمدی هم بیش‌تر می‌شود و همین موضوع سبب می‌شود تا حتی اگر اقتصاد کشور رشد داشته باشد، این رشد در زندگی مردم ملموس نباشد. اگرچه دولت به دلیل تنگناهای مالی ناچار به تعیین بودجه‌های عمرانی کوچک در مقایسه با بخش‌های هزینه‌ای خود است، اما توصیه مهم کارشناسان در فصل بودجه‌ریزی و تدوین قانون به دولت و مجلس واقع بینی برای طرح‌های عمرانی و در اولویت قراردادن توسعه بر امور جاری است.

یک بررسی هم توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که در ۱۹ سال گذشته(۷۶- ۹۴) نشان می‌دهد که به‌طور متوسط، ۹۷ درصد از اعتبارات بودجه جاری، محقق شده حال آن‌که در همین بازه زمانی، تنها ۶۹ درصد از بودجه عمرانی محقق شده است. در سال‌های ۸۱ تا ۹۴ هزینه تأخیر در اتمام طرح‌های عمرانی ۱۱۰ هزارمیلیارد تومان برآورده شده، جالب آن‌که برای خاتمه هر طرح در این دوره، به‌طور متوسط دو برابر برآوردهای اولیه، اختصاص یافته است.

طرح‌های نیمه‌تمام دغدغه هر ساله دولت و مجلس است

جهانبخش محبی‌نیا درباره معطل ماندن طرح‌های نیمه تمام به دلیل کمبود بودجه، گفت: در برنامه و سیاست‌های دولت هم پروژه‌های نیمه‌تمام یک مسأله اساسی و البته کمی پیچیده است.

وی با بیان این‌که سال‌ها است که دولت‌ها بر روی مسأله پروژه‌های نیمه تمام متمرکز شده، ولی هنوز به نتیجه قطعی و حل مسأله دست نیافته‌اند، تأکید کرد: بعید می‌دانم که به این زودی‌ها مشکل این طرح‌ها و پروژه‌ها به سرانجام برسد، چون برخی از این طرح‌ها بدون مطالعات اولیه و نیازسنجی واقعی آغاز به‌کار کرده و اکنون با گذشت چندین سال از شروع به‌کار آنها دیگر هیچ نیازی به استفاده از آن احساس نمی‌شود.

برخی از طرح‌های نیمه تمام مستهلک شده و صرفه اقتصادی برای اتمام ندارند

نماینده مردم شاهین‌دژ و میاندوآب در مجلس با تأکید بر این‌که یکی از بهترین راه‌حل‌های مشکل طرح‌های نیمه تمام، واگذاری به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های آنها است، گفت: متأسفانه به خاطر برخی بوروکراسی‌های اداری و عدم همکاری در برخی دستگا‌ه‌های اجرایی و دولتی این موضوع نیز بدون نتیجه مطلوب بر زمین مانده و بخش خصوصی نیز رغبتی برای حضور نشان نمی‌دهد.

وی افزود: باید موانع سرراه واگذاری این طرح‌ها و پروژه‌ها مرتفع و قوانین مناسبی برای تسهیل در این زمینه دیده شود تا بیش از این طرح‌ها مستهلک و فرسوده نشوند.

کارگروه ویژه‌ای برای به سرانجام رساندن طرح‌های بالای ۷۰ درصد در کشور تشکیل می‌شود

علیم‌یارمحمدی در خصوص معطل ماندن طرح‌های نیمه تمام به دلیل کمبود بودجه، ‌اظهارکرد: متأسفانه مشکل طرح‌های نیمه تمام طی این سال‌ها از دولتی به دولت دیگر و از بودجه‌ای به بودجه سال بعد انتقال یافته و بعد از گذشت این مدت طولانی هنوز بسیاری از این پروژه‌ها حتی با پیشرفت‌های بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان این‌که هر سال در فصل بودجه تصمیم گرفته می‌شود که برای پروژه‌های بالای ۷۰ درصد ردیفی برای اتمام آنها در نظر گرفته شود، ‌گفت: متأسفانه هیچ اراده جدی برای به پایان رساندن این مسأله دیده نمی‌شود و این پروژه‌ها درحال افزایش است.

نماینده مردم زاهدان درمجلس با بیان این‌که برخی از پروژه‌ها به دلیل قدمت و طولانی شدن زمان کلنگ‌زنی و بهره‌برداری دیگر حتی مزیت اقتصادی و وارد چرخه شدن را از دست داده‌اند، ‌تصریح‌کرد: باید فکر اساسی برای این مشکل در کشور صورت بگیرد، چرا که بیت‌المال در این طرح‌های نیمه کاره در حال از بین رفتن است.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر بخواهند یک هزار پروژه اولویت‌دار را به سرانجام برسانند، باید بودجه ۴۰ سال کشور را به آنها تزریق کرد تا بتوانیم شاهد افتتاح و بهره برداری آنها باشیم که این امر هم با توجه به مسایل و مشکلات جاری کشور به هیچ عنوان شدنی نیست.

بودجه سنواتی به تنهایی جوابگوی اتمام طرح‌های نیمه تمام نیست

صدیف‌بدری در خصوص معطل ماندن طرح‌های نیمه تمام به دلیل کمبود بودجه، با بیان این‌که متأسفانه طرح‌های نیمه تمام آنقدر زیاد است که این زودی‌ها به اتمام نخواهد رسید، گفت: با توجه به بالا بودن بودجه جاری کشور نمی‌توان حتی برای طرح‌های بالای ۷۰ درصد نیز ردیف بودجه مناسب و اجرایی تدوین کرد.

وی با اشاره به این‌که به دلیل عدم تحقق بودجه‌های عمرانی، پروژه‌های نیمه تمام از سالی به سال دیگر منتقل شده و تبدیل به معضل برای دولت‌ها گردیده است، اظهارداشت: دولت در بودجه سال آینده برای طرح‌های بالای ۷۰ درصد بودجه‌ای در اولویت قرارداده است که امیدواریم این مسأله به یک سرانجام مطلوبی دست یابد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر، سرعین در مجلس با بیان این‌که باید روش‌های مناسب و اساسی برای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های نیمه تمام دیده شود تا این پروژه‌ها با انتقال به سال‌های بعیدی به عنوان یک معضل تبدیل نگردد، تصریح‌کرد: نمی‌توان همینطوری به تعداد این پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام اضافه و هیچ کاری برای به پایان رساندن آنها انجام نداد، چون این پروژه‌ها هزینه‌های بالای را بر دوش دولت و بیت‌المال خواهد گذاشت.

عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این‌که مطمئناً بودجه سنواتی به تنهایی جوابگوی اتمام طرح‌های نیمه‌کاره نخواهد بود و باید ردیف‌های خاص و ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت.، افزود: بخش خصوص مسلماً یکی از بهترین راهکار‌ها در این بین است و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های آنها کمک‌های فراوانی برای اتمام طرح‌های نیمه کاره انجام داد.

جهش به سمت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام با حضور بخش خصوصی میسر است

غلامرضا‌اسدالهی در خصوص معطل ماندن طرح‌های نیمه تمام به‌دلیل کمبود بودجه، گفت: برای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام باید اتکا به منابع مالی دولتی را کم کنیم و به سمت استفاده از بخش خصوصی رفت، چراکه بودجه دولتی مطمئناً نمی‌تواند جوابگوی این طرح‌ها باشد.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس نهم با اشاره به این‌که باید با تسهیل و آسان‌سازی روند واگذاری، شرایط را برای حضور بخش خصوصی و به اتمام رساندن این پروژه‌ها مهیا کرد، مطرح کرد: متأسفانه هنوز فرهنگ اعتماد به بخش خصوصی در بسیاری از دستگاه‌های اجرایی ما وجود ندارد و آنها در این امر ضعیف هستند.

لزوم هم اندیشی مسؤولان برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام

اسدالهی افزود: باید با مشارکت‌دهی بخش خصوصی برای پایان دادن به طرح‌های نیمه تمام بار مالی که بر دوش دولت سنگینی می‌کند را برداشت، چرا که اگر بخواهیم جهشی در اقتصاد ایجاد کنیم باید از توان و ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده شود.

وی با بیان این‌که با فراهم کردن زمینه‌ها، تسهیل قوانین و ارایه تسهیلات مناسب باید فضا را برای حضور بخش خصوصی به منظور اتمام طرح‌های نیمه کاره فراهم کرد، تصریح کرد: متأسفانه برخی شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی به دلیل منافع خود اجازه رقابت را از این بخش گرفته‌اند و به همین دلیل شاهد حضور کم سرمایه‌گذاران خصوصی در طرح‌های عمرانی هستیم.

 

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس نهم با تأکید بر این‌که مطمئناً با بودجه سنواتی و سالیانه نمی‌توان به این زودی شاهد اتمام طرح‌های نیمه کاره حتی بالای ۷۰ درصد باشیم، چراکه شرایط مالی دولت برای این امر فراهم نیست، ‌گفت: متأسفانه بسیاری از این طرح‌ها به مرور زمان مستهلک و از ردیف خارج شده‌اند و حتی دیگر فایده‌ای برای بهره‌برداری ندارند، که این امر ضرر به بیت‌المال و مردم است.