مدیرعامل راهآهن، با اشاره به اینکه اقتصاد بیمار راهآهن ناشی از وجود نگاه سنتی است، تغییر نگاه راهآهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخشخصوصی تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از راهآهن، جبارعلی ذاکری؛ با اشاره به عقبماندگیهای شدید حوزه حملونقل ریلی طی سالهای گذشته تاکنون، گفت: از سال ۱۳۸۲ که سند […]
مدیرعامل راهآهن، با اشاره به اینکه اقتصاد بیمار راهآهن ناشی از وجود نگاه سنتی است، تغییر نگاه راهآهن از روش سنتی به مدرن با همکاری بخشخصوصی تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از راهآهن، جبارعلی ذاکری؛ با اشاره به عقبماندگیهای شدید حوزه حملونقل ریلی طی سالهای گذشته تاکنون، گفت: از سال ۱۳۸۲ که سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور از سوی مقاممعظمرهبری ابلاغ شد، اهمیت حملونقل ریلی مورد تأکید قرار گرفت اما متأسفانه در این راستا عملکرد مناسبی انجام نشد. وی با اشاره به سقف پایین ۲۰۰ میلیون دلاری سهمیه ارزی بخش ریلی، گفت: اکنون سهم ارزی بخش ریلی در وزارت صمت و بانک مرکزی در اولویت ۲۶ قرار دارد و همین باعث محدودیت شدید ثبت سفارش برای شرکتهای ریلی شده است. مطابق برنامه هفتم باید ۵۵۰ لکوموتیو یا تعداد زیادی واگن مسافری و باری به ناوگان ریلی افزوده شود؛ آیا با توجه به این سقف تعیین شده، امکان تحقق چنین برنامههایی وجود دارد؟ مدیرعامل راهآهن، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اقتصاد راهآهن بیمار است. در گذشته، بیش از دوهزار و ۲۰۰ واگن مسافری در راهآهن وجود داشت که اکنون به کمتر از یک هزار واگن رسیده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند، در ۱۰ سال آینده، تعداد واگنهای مسافری به عدد صفر خواهد رسید. وی با بیان اینکه مردم حق دارند تا وسیله حملونقل ریلی خود را بر حسب رفاه و آسایش، متناسب با بودجه مورد نظرشان انتخاب کنند، افزود: باید روزنهای باز شود تا شرکتهای ریلی مسافری با توجه به تورم درآمد مناسب کسب کنند. در بخش ناوگان باری نیز همین مشکلات وجود داد و برای رفع آن، باید بین شرکتهای حملونقل ریلی تعامل ایجاد شود تا در جهت افزایش بهرهوری، همانند شریک با یکدیگر تعامل داشته باشند. مدیرعامل راهآهن ترانزیت ریلی دو میلیون تن بار در سال را نامتوازن و کم دانست و گفت: تا زمانی که در راهآهن نگاه سنتی وجود داشته باشد، اوضاع به همین گونه ادامه پیدا خواهد کرد. وی با بیان اینکه انجمنهای علمی و تخصصی حملونقل ریلی میتوانند در تغییر نگاه راهآهن از روش سنتی به مدرن، نقش مؤثر ایفا کنند، تأکید کرد: انجمنها میتوانند بهعنوان نمایندگان بخشهای خصوصی حملونقل ریلی، در کمیسیونها و دیگر بخشهای تصمیمگیر راهآهن حضور و مشارکت فعال داشته باشند.
دیدگاه بسته شده است.