۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور نیازمند نوسازی

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور، مهم‌ترین و جدی‌‌ترین بحث و مشکل در مصرف سوخت را ناترازی‌ها در مصرف سوخت اعلام کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کمکی در جهت کاهش ناترازی‌‌ها در مصرف سوخت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی ضامنی؛ در آیین رونمایی از ۵۰۰۰ تاکسی بی۵۱۱ با اشاره به اینکه […]

مهدی قره‌داغلی- مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور، مهم‌ترین و جدی‌‌ترین بحث و مشکل در مصرف سوخت را ناترازی‌ها در مصرف سوخت اعلام کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کمکی در جهت کاهش ناترازی‌‌ها در مصرف سوخت است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مرتضی ضامنی؛ در آیین رونمایی از ۵۰۰۰ تاکسی بی۵۱۱ با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که ۸۰ درصد آن فرسوده است، تأکید کرد: چنانچه برای نوسازی تاکسی‌‌ها اقدام قابل‌توجهی صورت نگیرد نمی‌توان انتظار داشت که از آلایندگی‌‌ها کم شود. وی مهم‌ترین و جدی‌‌ترین بحث در مصرف سوخت را ناترازی‌‌ها اعلام کرد که گریبان دولت را گرفته و یادآور شد: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کمکی در جهت کاهش ناترازی‌‌ها در مصرف سوخت است. مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور، با بیان اینکه فرسودگی ناوگان تاکسیرانی به‌طور میانگین موجب ۶۰ میلیون لیتر مصرف اضافه سوخت به صورت ماهانه می‌شود، این امر را باعث آلودگی بیشتر هوا و مشکلات پیرامون آن عنوان کرد و گفت: ۸۲ میلیون لیتر در سال از فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با اضافه مصرف سوخت روبه‌رو هستیم. ضامنی؛ گفت: برای این اضافه مصرف سوخت‌‌ها که ناوگان فرسوده تحمیل می‌کند به‌طور سالانه ۲۷ همت(هزار میلیارد تومان) پول اضافه‌تری برای مصرف سوخت پرداخت می‌شود که اگر نوسازی ناوگان به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد می‌توان از محل صرفه‌جویی سوخت به ۹۵ هزار راننده تاکسی، تاکسی‌های نو داده شود. وی یادآور شد: با ورود ۵۰۰۰ تاکسی جدیدی که وارد ناوگان تاکسیرانی کشور خواهد شد در ماه یک‌ونیم میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت که با این تعداد دغدغه بخش اعظمی از تاکسیرانان کشور حل خواهد شد. ضامنی؛ گفت: ۸۰ درصد اتوبوس‌های کشور فرسوده و اگر نوسازی صورت گیرد در کاهش آلودگی هوا و رفع مشکل ناترازی انرژی اثر زیادی دارد. همچنین معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های کشور، گفت: امروز به صورت نمادین از ۱۰۰ تاکسی بی۵۱۱ جدید رونمایی می‌شود که این تاکسی‌‌ها پلاک‌گذاری شده و از فردا در سطح شهر تردد خواهند کرد. معاون وزیر کشور، با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل عمومی دچار نقطه‌ضعف‌هایی هستیم، افزود: حدود ۳۱۳ هزار تاکسی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور داریم که از این تعداد حدود ۲۰۵ هزار تاکسی فرسوده هستند. همچنین از ۳۱۳ هزار تاکسی موجود در کشور تعداد ۱۴۰ هزار تاکسی در ۹ کلانشهر تردد می‌کنند که ۶۰ درصد آن‌ها فرسوده بوده و این فرسودگی طی سالیان متمادی صورت گرفته است که تأثیر زیادی نیز بر آلودگی هوا دارد. وی مشکلات پیش‌رو برای نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی را تولید تاکسی و خریدار تاکسی ندانست و گفت: موانع اصلی‌ که چرخ اقتصادی در این حوزه صنعت را متوقف کرده بخش اعظم آن به تأمین مالی و قیمت خودرو‌ها برای رانندگان تاکسی بر می‌گردد. نصرتی؛ با بیان اینکه از خودروسازان دیگر و بانک‌های عامل دیگر تقاضا داریم وارد این چرخه شده و برای تولید ناوگان حمل‌ونقل و ارائه تسهیلات به رانندگان با وام و سود بانکی کمتر مشارکت کنند، افزود: در این شرایط رقابت ایجاد شده و کمک شایانی به توسعه ناوگان حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا خواهد شد. رئیس سازمان شهرداری‌‌ها و دهیاری‌های کشور، با تأکید بر اینکه قیمت هر تاکسی بی۵۱۱ برای رانندگان ۱۶ درصد نسبت به نرخ تک‌فروش این خودرو، کمتر بوده و برای رانندگان ۷۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود، اظهار کرد: تسهیلات ۳۰۰ میلیونی از سوی بانک تجارت برای این خودرو‌ها با سود ۱۴ درصد در نظر گرفته شده است و جزء تأکیدات وزیر کشور در حوزه حمل‌ونقل نیز افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. وی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره واگذاری ۵۰۰۰ تاکسی جدید و نحوه این واگذاری‌ها، گفت: چنانچه بانک مرکزی ثبت سفارش‌‌ها را انجام داده و تأمین ارز این ۵۰۰۰ تاکسی طی دو ماه آینده صورت گیرد، خودروساز می‌تواند در ۱۰ ماه تاکسی‌‌ها را تولید، مونتاژ و تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی دهد. نصرتی؛ اولویت واگذاری تاکسی‌های جدید را به ۹ کلانشهر کشور که ۶۰ درصد تاکسی‌های فرسوده را دارند، دانست و گفت: از خودروسازان و دیگر بانک‌ها درخواست می‌کنیم تا برای تولید خودروهای جدید و ارائه تسهیلات مشارکت داشته باشند. وی با بیان اینکه طی سه سال می‌توان ۶۰ درصد تاکسی‌های فرسوده ۹ کلانشهر کشور را نوسازی کرد، تحقق این امر را مشارکت شرکت‌های تولیدکننده و همراهی بانک‌ها و صندوق‌های دیگر دانست. معاون وزیر کشور، فاز دوم نوسازی و توسعه ناوگان تاکسیرانی کشور را ورود تاکسی‌های برقی به‌عنوان اولویت وزارت کشور اعلام کرد و با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های تاکسی‌های برقی در حال فراهم شدن است، افزود: در برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت بخش اعظمی از تاکسی‌های فرسوده وارد ناوگان شده و تاکسی‌های فرسوده نوسازی خواهند شد. با توجه به برنامه‌های صورت گرفته در وزارت کشور، سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور درخصوص تأمین تاکسی مورد نیاز ناوگان تاکسیرانی امروز از طریق عقد قرارداد با شرکت‌های تولیدی و واردکننده خودرو، پنج هزار خودروی بی‌۵۱۱ به ناوگان تاکسیرانی کشور واگذار شد. گفتنی است؛ فقط در تهران میانگین سنی تاکسی‌ها، ۹ تا ۱۰ سال است و اغلب تاکسی‌‌ها نمی‌توانند گواهی خود را از مراکز معاینه فنی تهران دریافت کنند.