رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، قیمتهای دستوری را یکی از مهمترین مشکلات قطعهسازان دانست. به گزارش ایسنا، محمدمهدی شکورزاده؛ درخصوص وضعیت قطعات خودرو در کشور و جایگاه خراسان در این خصوص، گفت: انجمن قطعهسازان خراسانرضوی ۹۵ عضو دارد که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد تولید قطعات خودروی کشور در ۹۱ شرکت انجام […]
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، قیمتهای دستوری را یکی از مهمترین مشکلات قطعهسازان دانست. به گزارش ایسنا، محمدمهدی شکورزاده؛ درخصوص وضعیت قطعات خودرو در کشور و جایگاه خراسان در این خصوص، گفت: انجمن قطعهسازان خراسانرضوی ۹۵ عضو دارد که حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد تولید قطعات خودروی کشور در ۹۱ شرکت انجام میشود. وی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد قطعات خودروی کشور در خراسانرضوی تولید میشود، افزود: گرچه زمانی میزان تولید ۲۲ درصد بود اما بنا به دلایلی کاهش یافت اما اکنون بازهم شاهد افزایش تولیدات هستیم. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، یکی از دلایل افزایش تولیدات را بالا بودن سطح تولید داخلی و به تبع نیاز به ارز کمتر دانست و گفت: نیاز به ارز کمتر و عملاً واردات کمتر نسبت به سایر قطعهسازان موجب شده که میزان تولید افزایش یابد. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، با اعلام اینکه حدود ۱۵ هزار نفر هم بهطور غیرمستقیم در این صنعت فعالیت دارند، درخصوص مشکلات پیش روی این صنعت، گفت: برخی مشکلات مربوط به تمامی صنایع و برخی هم صرفاً قطعهسازان را درگیر کرده است. وی قیمتهای دستوری را یکی از مهمترین مشکلات قطعهسازان دانست که برای دو شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا ایجاد شده و مجبور هستند در بسیاری از موارد زیر قیمت تمام شده فروش داشته باشند. شکورزاده؛ با بیان اینکه قیمتهای دستوری موجب شده که طی سالهای گذشته ضرر و زیان بسیاری در شرکتهای خودروسازی ثبت شود که حدود ۲۵۰ همت است، گفت: علاوه بر این منابع مالی خود خودروسازان کاهش شدیدی یافته و نقدینگی ندارند. وی با اشاره به اینکه این عدم نقدینگی به واحدهای قطعهسازی که تأمین کننده هستند انتقال پیدا کرده است، افزود: صرف تعهداتی که خودروساز نسبت به قطعهسازان دارد عملاً تأثیراتی بر روی پرداختهایشان میگذارد. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، با اعلام اینکه اکنون خودروسازان و قطعهسازان به لحاظ مالی تحتفشار زیادی هستند، اظهار کرد: این مشکل به دلیل تصمیماتی است که دولتیها میگیرند و یا کسانی که درگیر تنظیم بازار و یا سیاستگذاری خودرو هستند. وی گفت: حدود ۲۱ ارگان در بخش خودروسازی دخالت دارد که اعمال قدرت و یا سیاستگذاری میکند که هر کدام به تنهایی میتوانند خودروسازی را منحل و یا رونق بدهند. شکورزاده؛ افزود: این معضل در صنعت خودروسازی موجب شده که صنعت قطعهسازی هم به تبع روزبهروز ضعیفتر شود و از سویی رشد و بالندگی و بهروز بودن تکنولوژی، مواد اولیه، توسعه و ظرفیتی که باید داشته باشد مدتهاست فراموش شده و توان انجام این کارها به شدت کاهش یافته است. وی بیان کرد: دهه ۷۰ و اواسط ۸۰ هر روز در صنعت قطعهسازی شاهد سرمایهگذاری بودیم، همچنین توسعه پیدا میکرد و نیروهای جدیدی گرفته میشدند، از سویی آموزشهای دقیقی در سطح جهانی در استان برای قطعهسازان وجود داشت و نیروهای توانمندی تربیت شدند اما در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ مشکلات بیشتر شد. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، اظهار کرد: معتقدم فقط ۱۰ درصد مشکلات به دلیل تحریمهاست و ۹۰ درصد دیگر مسائل به دلیل تصمیمات ارگانهای دولتی است که بر خودروسازی و قطعهسازی انتقال پیدا میکند. وی گفت: اگر این مشکلات رفع نشود در سراشیبی از بین رفتن قطعهسازی هستیم، متأسفانه قطعهسازان اکنون در حال تحمل فشار بسیار زیاد و کاهش نیرو هستند و ظرفیت تولید کاهش یافته است. شکورزاده؛ با بیان اینکه قطعهسازان با مشکلات بسیاری دستوپنجه نرم میکنند، افزود: متأسفانه بسیاری از آنها از این صنعت خارج شدهاند. وی در ادامه به سایر مشکلات اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات دیگر درخصوص ضوابط و دستورالعملهای تخصیص ارز و انتقال ارز هستند که از سوی بانک مرکزی گرفته شده است، همین تصمیمات بانک مرکزی برای از بین بردن این صنعت کافی است و نیازی نیست که نیروی دیگری وارد شود. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، افزود: گرچه برای واردات برخی قطعات ثبت سفارش میکنیم اما به دلیل ضوابطی که در حالحاضر بر واردات حاکم است از زمان ثبت سفارش قطعه تا وقتی به کارخانه میرسد و تبدیل به محصول میشود ۲۲۰ روز زمان میبرد. وی تصریح کرد: چون بسیاری نمیتوانند به یکباره خرید کنند، مجبور هستند هرچند ماهی خرید را انجام دهند برای همین باید برنامهریزی سال آینده را داشته باشند. شکورزاده؛ گفت: با این وضعیت عملاً امکان دارد طی این مدت در صنعت خودروسازی تغییر و تحولاتی اتفاق افتاده باشد، خودرو از چرخه تولید خارج شده و یا ارتقاء محصول داده باشند و یا با نوسانات ارز مواجه شوند. وی افزود: در مجموع چون کالا ۲۲۰ روز قبل خریداری شده عملاً کالا با سفارشات چند ماه تا یک سال قبل ساخته میشود و این معضل بسیار جدی است. رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قطعات خودروی خراسانرضوی، ادامه داد: همچنین سامانه جامع تجارت در عین حال که در اختیار وزارت صمت است و از سویی این وزارتخانه باید پشتیبان تولید و به نوعی خانه امن صنعتگران باشد، اما با این دستورالعملهای خلقالساعه انگار میخواهند تولیدکنندگان را تنبیه کنند. وی خاطرنشان کرد: این سامانه مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان از جمله قطعهسازان ایجاد کرده است، اگر لازم به کار کارشناسی باشد باید به دقت تجزیه و تحلیل و مسائل و مشکلات بررسی شوند. شکورزاده؛ گفت: امیدواریم طرحی که وزیر اقتصاد اعلام کردند به عمل بپیوندد و خودرو در بورس عرضه شود، البته متأسفانه وزیر صمت در این مسئله مخالفت کردهاند. وی افزود: هرچند اگر خودرو در بورس عرضه شود مشکلات بسیاری از صنعت خودروسازی رفع میشود، اما یکسری نفرات، ذینفع در این هستند که خودرو به همین صورت و تحتفشار باشد و واردات حداکثری خودرو داشته باشیم.
دیدگاه بسته شده است.