مدیرعامل اسبق سایپا، بیان کرد: عدم بهروزرسانی قیمت خودرو در حالی که بهای همه کالاها از ابتدای سال تاکنون رشد زیادی را تجربه کرده، زیاندهی خودروسازان را تشدید خواهد کرد. به گزارش خبرخودرو، سعید مدنی؛ با بیان اینکه سازمان حمایت، شورایرقابت و ستاد تنظیم بازار باید جوابگوی ۲۵۰ همت زیان انباشته دو خودروساز بزرگ باشند، […]
مدیرعامل اسبق سایپا، بیان کرد: عدم بهروزرسانی قیمت خودرو در حالی که بهای همه کالاها از ابتدای سال تاکنون رشد زیادی را تجربه کرده، زیاندهی خودروسازان را تشدید خواهد کرد. به گزارش خبرخودرو، سعید مدنی؛ با بیان اینکه سازمان حمایت، شورایرقابت و ستاد تنظیم بازار باید جوابگوی ۲۵۰ همت زیان انباشته دو خودروساز بزرگ باشند، عنوان کرد: چگونه ممکن است با تورم حدود ۴۰ درصدی در کشور و بهروزرسانی نرخ مواد اولیه براساس قیمتهای جهانی، بهای خودرو ثابت بماند؟ وی با اشاره به این نکته که قیمت خودرو بیش از یک سال است که افزایشی نداشته است، تصریح کرد: متأسفانه دولت در اقدامی پوپولیستی قیمت خودرو را ثابت نگه داشته است در حالی که تثبیت قیمت خودرو تنها به نفع ۱۰ درصد از مردم که مصرفکننده واقعی هستند، میباشد، زیرا ۹۰ درصد افراد با هدف سوداگری اقدام به خرید خودرو میکنند. این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه عدم بهروزرسانی قیمت خودرو در حالی که بهای همه کالاها از ابتدای سال تاکنون رشد زیادی را تجربه کرده، زیاندهی خودروسازان را تشدید خواهد کرد، اظهار داشت: دولت با قیمتگذاری دستوری خودرو، بازار را در اختیار واسطه گران قرار داده و برای آنها منفعت ایجاد کرده است. مدنی؛ با بیان اینکه ۲۵۰ همت زیان دو خودروساز بزرگ معادل هزینه تمام شده احداث دو کارخانه بزرگ خودروسازی با مدرنترین تجهیزات است، افزود: اگر دولتمردان امور تولید، فروش و قیمتگذاری خودرو را به شرکتهای خودروسازی واگذار و به سودآوری آنها کمک و در مقابل خودروساز را ملزم به ارائه برنامه مدون میکردند، اکنون ایرانخودرو و سایپا از کارخانههای مدرن خودروسازی دنیا بودند. وی با صراحت، بیان کرد: اینکه در قرعه کشی ایرانخودرو سه میلیون خودرو برای تعداد محدودی خودرو ثبتنام میکنند و نزدیک به ۷۰۰ هزارمیلیارد تومان از این محل جمعآوری میشود به این معنا است که حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در بازار خودرو وجود دارد و اگر ۱۰ میلیارد دلار این نقدینگی را به بازار تولید و سرمایه هدایت کنیم، بازر دلالی از بین رفته و سرمایههای سرگردان وارد چرخه تولید خواهد شد. مدیرعامل اسبق سایپا، ادامه داد: بنابراین نقدینگی به میزان کافی در اختیار مردم وجود دارد، اما برای حفظ ارزش سرمایه خود متناسب با رشد تورم مجبور به تزریق سرمایه خود در بازارهای خودرو، ارز، سکه و طلا هستند. مدنی؛ با بیان اینکه قرعه کشی اخیر ایرانخودرو باید درس عبرتی برای سیاستگذار باشد، اذعان داشت: سیاستها در صنعت خودرو باید به نحوی باشد که مردم به جای خرید خودرو سرمایه خود را به سمت خرید سهام خودروسازی هدایت کنند. به این ترتیب صنعت خودرو سودآور شده و سهامداران نیز انگیزه بیشتری برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو خواهند داشت. این کارشناس صنعت خودرو، در پایان تأکید کرد: مادامی که با ایجاد سامانههای فروش و عرضه خودرو در بورس کالا مردم را تشویق به خرید خودرو کنیم، خرید خودرو با هدف کسب سود انجام شده و دپوی خودرو در پارکینگ منازل استمرار خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.