تنزل ۶پلهای ایران در توسعه دولت الکترونیک ارزیابی روند توسعه کشورهای جهان در شاخص دولت الکترونیک که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل اعلام شده است، از نزول ۶ پلهای ایران در جایگاه جهانی دولت الکترونیک حکایت دارد. به گزارش مهر، وضعیت ایران در شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) که از سوی دپارتمان […]
تنزل ۶پلهای ایران در توسعه دولت الکترونیک
ارزیابی روند توسعه کشورهای جهان در شاخص دولت الکترونیک که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل اعلام شده است، از نزول ۶ پلهای ایران در جایگاه جهانی دولت الکترونیک حکایت دارد.
به گزارش مهر، وضعیت ایران در شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) که از سوی دپارتمان امور اقتصادی سازمان ملل متحد اعلام شده ایران را در جایگاه ۱۰۶ در میان ۱۹۳ کشور جهان قرارداده است.
این درحالی است که در چند سال اخیر، در اسناد بالادستی کشور، بر رشد جایگاه ایران در منطقه و جهان در حوزه دولت الکترونیک و تسهیل ارایه خدمات دولتی به مردم با الکترونیکی کردن این خدمات بارها تأکید شده اما تاکنون این پروژه به بهرهبرداری رسمی نرسیده است.
شاخص توسعه دولت الکترونیک، یک شاخص اندازهگیری ترکیبی برای سنجش تمایل و ظرفیت استفاده یک دولت از ابزارهای ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات عمومی است.
این شاخص براساس بررسی جامع از حضور آنلاین ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد صورت گرفته و در آن ویژگیهای فنی وبسایتهای ملی و همچنین سیاستها و استراتژیهای دولت الکترونیک که توسط بخشهای مختلف بهمنظور ارایه سرویسهای ضروری بهکار گرفته میشود، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) هرساله وضعیت دولت الکترونیک کشورها را در مقایسه با یکدیگر مورد ارزیابی قرار میدهد که نتایج بهدستآمده در برگیرنده اطلاعاتی است که ظرفیت و توانایی یک دولت را در بهکارگیری جامعه اطلاعاتی نشان میدهد.
دفتر برنامهریزی اقتصادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت توسعه دولت الکترونیک ایران در سال ۲۰۱۶ را که از سوی این دپارتمان اعلام شده است، منتشر کرد.
ارزیابی خدمات آنلاین و زیرساختهای مخابراتی کشورها
برای ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیک در کشورها ۳ زیرشاخص «خدمات آنلاین»، «زیرساختهای مخابراتی» و «سرمایه انسانی» مورد بررسی قرار گرفته است که زیرشاخص «خدمات آنلاین» براساس دادههای جمعآوریشده از پرسشنامه بررسی مستقل ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، «زیرساختهای مخابراتی» براساس اطلاعات ارایهشده توسط اتحادیه جهانی مخابرات و «شاخص سرمایه انسانی» براساس اطلاعات ارایهشده توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با وزن مساوی (هرکدام با وزن یکسوم) به دست آمده است.
خدمات آنلاین دولتها، وبسایتهای ملی هر کشور که شامل پرتالهای مرکزی ملی، پرتالهای خدمات الکترونیک، پرتالهای مشارکت الکترونیک و همچنین وبسایتهای مربوط به آموزش، نیروی کار، خدمات اجتماعی، بهداشت و درمان، امور مالی و محیطزیست مورد ارزیابی قرار گزفته است.
شاخص زیرساختهای مخابراتی نیز مجموع متوسط شاخصهای برآورد کاربران اینترنت به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت، تعداد خطوط تلفن ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر، تعداد مشترکان تلفن همراه در هر ۱۰۰ نفر، مشترکین اینترنت ثابت به ازای هر ۱۰۰ نفر و تعداد امکانات باند پهن ثابت به ازای هر ۱۰۰نفر را مدنظر قرارداده است.
در شاخص سرمایه انسانی نیز شاخصهایی چون «نرخ باسوادی بزرگسالان»، مورد ارزیابی قرار گرفته است.
دولت الکترونیک ایران در جایگاه ۱۰۶ جهان
براساس دادههای اعلامشده از سوی دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (UNDESA) برای سال ۲۰۱۶ میلادی، کشورهای انگلیس، اتریش، کره، سنگاپور، فنلاند و سوئد بالاترین میزان شاخص EGDI را در جهان به خود اختصاص دادند و در این رتبهبندی جهانی، ایران رتبه ۱۰۶ جهانی را به دست آورده که نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رتبه تنزل یافته است.
مقدار شاخص خدمات آنلاین در سال ۲۰۰۴ برای ایران ۰٫۱۶ بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۰٫۳۷ و در سال ۲۰۱۶ به ۰٫۳۳ رسیده است که از مقدار میانگین جهانی ۰٫۱۳ کمتر است.
مقدار شاخص زیرساختهای مخابراتی نیز در سال۲۰۰۴ برای ایران ۰٫۰۹ بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۰٫۲۹ و در سال ۲۰۱۶ به ۰۳۵ رسیده است که از مقدار میانگین جهانی ۰٫۰۲ فاصله دارد.
مقدار شاخص سرمایه انسانی در سال۲۰۰۴ برای ایران ۰٫۷۳ بوده که در سال ۲۰۱۴ به ۰٫۶۸ کاهشیافته و در سال ۲۰۱۶ به ۰٫۷۱ رسیده که از مقدار میانگین جهانی ۰٫۰۷ بالاتر است.
دولت الکترونیک ایران با رتبه ۱۷ در میان کشورهای منطقه
در رتبهبندی منطقهای شاخص EGDI، رژیم اشغالگر قدس با (رتبه ۲۰ جهان)، رتبه اول منطقه را داراست و دو کشور بحرین و امارات متحده عربی به ترتیب در رتبه دوم و سوم (به ترتیب در رتبههای ۲۴ و۲۹ جهانی) قرار دارند.
ایران در میان کشورهای منطقه رتبه ۱۷ را به خود اختصاص داده است و در خدمات آنلاین از مقدار میانگین منطقه ۰٫۱۸ و شاخص زیرساختهای مخابراتی از مقدار میانگین منطقه ۰٫۰۵ پایینتر بوده اما در شاخص سرمایه انسانی از مقدار میانگین منطقه ۰٫۰۵ بیشتر است.
در این رده بندی ایران در حوزه خدمات آنلاین رتبه ۱۵ منطقه را دارد و امارات متحده عربی در صدر منطقه است. در بخش زیرساختهای مخابراتی ایران رتبه ۱۶ را به خود اختصاص داده و بحرین در رتبه اول منطقه قرار دارد.
بررسی وضعیت ایران در شاخص EGDI در دولتهای مختلف با توجه به اطلاعات در دسترس که مربوط به محدوده زمانی دولت هشتم تا دولت یازدهم میشود، نشان میدهد که برغم آنکه عدد شاخص از سال ۸۲ نسبت به سال سوم دولت یازدهم افزایش یافته است و از ۰٫۳۳ به ۰٫۴۶ رسیده است اما رتبه کشور در این شاخص بهبود چشمگیری را نشان نمیدهد.
رتبه ایران در این شاخص با شش پله تنزل از رتبه ۱۰۰ در دولت دهم به ۱۰۶ در دولت یازدهم رسیده که نشاندهنده این موضوع است که سایر کشورها با سرعت بیشتری از کشور ما در حال حرکت به جلو در حوزه دولت الکترونیک هستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.