به بهانه هزینه سالیانه 12 میلیارد دلاری آلودگی هوا

نسخه مرگ دود خودرو‌‌ها برای شهرنشینان!

میترا براتی- شاید برای بسیاری از ما تصور اینکه تنها با نفس کشیدن در شهر جانمان را از دست بدهیم، مسئله‌ای بسیار بعید به نظر برسد اما هستند ده‌ها هزار خانواده که هر سال به خاطر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند! هر روز بر تعداد خودرو‌‌ها اضافه می‌شود و ویراژ آن‌‌ها در خیابان‌‌ها […]

میترا براتی- شاید برای بسیاری از ما تصور اینکه تنها با نفس کشیدن در شهر جانمان را از دست بدهیم، مسئله‌ای بسیار بعید به نظر برسد اما هستند ده‌ها هزار خانواده که هر سال به خاطر آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند! هر روز بر تعداد خودرو‌‌ها اضافه می‌شود و ویراژ آن‌‌ها در خیابان‌‌ها تنها آلودگی صوتی را به همراه ندارد، هر قدر بر تعداد خودرو‌‌ها اضافه شود، تعداد کشته‌ها افزایش می‌یابد! در کنار خودروهای شخصی که بسیاری از آنان از طریق خودرو رزق خود را به‌دست می‌آورند، همچنان ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشورمان فرسوده است و میلیون‌‌ها خودروی فرسوده هر روز نسخه مرگ برای عابران می‌نویسند! با فرا رسیدن زمستان اوضاع وخیم‌تر هم می‌شود و وارونگی هوا در این فصل باعث می‌شود تا شهرنشینان در کپسولی از دود غوطه‌ور شوند! هنوز آذر نیامده، آسمان رنگ عوض کرده و تیره می‌شود. ذرات معلق هوا به ریه‌ها سرازیر می‌شوند. کودکان و سالخوردگان به سرفه می‌افتند. آلودگی هوا از آن دست مشکلاتی است که حق حیات انسان را به خطر می‌اندازد. معضلی که در ایران و به‌خصوص کلانشهر‌‌ها، دیگر هیچ مدیری را زیر سؤال نمی‌برد. خودروهای غیراستاندارد، موتورسیکلت‌های از رده خارج، کارخانه‌های آلاینده، بنزین‌ و سوخت‌های فسیلی دست به دست این ورژن یا وارونگی هوا در فصل پاییز داده است تا آلودگی هوا در ایران سومین علت مرگ‌ومیر باشد. در واقع آلودگی هوا سوغات زندگی شهرنشینی و توسعه صنعتی است که گریبان همه دنیا را گرفته، در این میان برخی کشور‌‌ها موفق به کاهش و مهار آن شدند، اما در ایران به کلافی سردرگم تبدیل شده و با وجود تصویب قانون هوای پاک همچنان هوای تهران آلوده است.

هزینه سالیانه ۱۲ میلیارد دلاری آلودگی هوا

اما تنها هزینه آلودگی هوا، مرگ عابران نیست و زیان آلودگی هوا بسیار وسیع‌تر از حد تصور است. در همین رابطه چندی پیش عباس شاهسونی؛ رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، در گفتگو با مهر، بیان داشت: خسارات اقتصادی ما در سال ۱۴۰۲ در کشور به ۱۲ میلیارد دلار رسیده که این خود عدد بالایی است و سال قبل این عدد ۱۰ میلیارد دلار بود و افزایش یافته است. این رقم حدود ۶۰۰ همت است. ما در مبحث مصرف سوخت روند افزایشی داشته‌ایم که باید فکری به حال آن کنیم و سازمان محیط‌زیست باید دقت زیادی روی کیفیت سوخت مصرفی داشته باشد. ۱۷ الی ۲۰ دستگاه در موضوع کنترل آلودگی هوا نقش دارند و اگر هر یک از این دستگاه‌ها وظایف خود را به نحو احسنت انجام داده بودند، ذرات معلق باید در این سال‌‌‌ها یک روند کاهشی را در پی می‌داشت. وی ادامه می‌دهد که تعداد مرگ‌های ما منتسب به ذرات معلق و آلودگی هوا طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار مرگ بوده و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۳۰ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. در سال ۱۴۰۱ این بررسی در جمعیت ۳۸ میلیونی و ۳۳ شهر و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۵۷ شهر و جمعیت ۴۸ میلیونی انجام شده است که با افزایش جمعیت، آمار نیز رشد داشته است اما مرگ منتسب نیز ۱٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است. غلظت ذرات معلق هوا نیز روند کاهشی به دنبال داشته است؛ از ۳۵ میکروگرم به ۳۰ میکروگرم کاهش پیدا کرده است.