تحقق توریسم فضایی از سال ۲۰۱۸

 (Blue Origin) که یک شرکت خصوصی مسافرت فضایی‌ است و توسط «جف بِزوس»، مدیرعامل آمازون راه‌اندازی شد، در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن نخستین توریست‌های فضایی خود در سال ۲۰۱۸ است. به گزارش تابناک، این مطلب را جف بزوس به روزنامه‌نگارانی که در حال بازدید از مرکز این شرکت در ایالت واشنگتن بودند، اطلاع داد و […]

 (Blue Origin) که یک شرکت خصوصی مسافرت فضایی‌ است و توسط «جف بِزوس»، مدیرعامل آمازون راه‌اندازی شد، در حال برنامه‌ریزی برای فرستادن نخستین توریست‌های فضایی خود در سال ۲۰۱۸ است.

به گزارش تابناک، این مطلب را جف بزوس به روزنامه‌نگارانی که در حال بازدید از مرکز این شرکت در ایالت واشنگتن بودند، اطلاع داد و اضافه کرد: گروهی متشکل از ۶ نفر همزمان، سفر کوتاهی به فضا رفته بی‌وزنی را تجربه خواهند کرد و این اتفاق، بسته به میزان پیشرفت آزمایش‌های موشک‌‌ها می‌تواند در کم‌تر از دو سال دیگر محقق شود.

در هر حال، آن دسته از مسافرانِ سال ۲۰۱۸ که البته باید به اندازه کافی ثروتمند باشند تا بتوانند از عهده مخارج این سفر برآیند، نخستین مسافران شرکت «خاستگاهِ آبی» نخواهند بود، زیرا قرار است نخستین کسانی که با موشک‌های این شرکت آزمایشی به فضا فرستاده می‌شوند، در سال ۲۰۱۷ مسافر آسمان بی‌انتها شوند. این پرتاب‌های اولیه با استفاده از موتور موشک جدید این شرکت موسوم به BE-4 صورت خواهد گرفت که آزمایش‌های اولیه مربوط به آن قبل از پایان سال جاری انجام خواهد شد.

هرچند شرکت هنوز اعلام رسمی مبنی بر دریافت پیش‌پرداخت و ثبت‌نام نکرده است، جف بزوس گفته که تاکنون هزاران نفر علاقه خود را برای پرداخت پول جهت خروج از اتمسفر ابراز کرده‌اند. البته او هزینه‌ای را که برای این سفر مسافران باید پرداخت کنند اعلام نکرده اما تکرار لفظ «پول» در گفته‌های او نشان از این دارد که احتمالاً این مبلغ بیش‌تر از حد قابل توجه خواهد بود!

از تأسیس این شرکت در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار است که با اطمینان از در‌های باز این شرکت برای یک مسافرت فضایی سخن به میان می‌آید؛ اما مدیرعامل آمازون گفته است که این تنها آغاز یک روند رو به رشد برای شرکت خاستگاه آبی است. او گفته: «ما غریبه نخواهیم بود.

شرکت خاستگاه آبی از شرکت Space X که رقیب آن به شمار می‌آید عقب‌تر بود اما سال گذشته، جهش بزرگی داشت و با پرتاب و دوباره نشاندن یک موشک به فضا و پرتاب مجدد‌‌ همان موشک، امتیاز مهمی در برابر رقیب خود کسب کرد. شرکت Space X تلاش مشابهی را با به‌کارگیری موشک فالکون ۹ خود در پیش گرفته بود ولی تنها یک بار موفق شد موشکی را به زمین بنشاند و هیچ موشکی را بیش از یک بار به فضا نفرستاده است.

دو مدیر، رابطه بدی با هم ندارند و‌ گاه در توییتر نسبت به ادعاهای یکدیگر طعنه‌هایی را به اشتراک می‌گذارند. بزوس در همین راستا با اشاره به نشان شرکت رقیب (SpaceX) به خبرنگاران گفت: گزافه‌گویی در مورد فضا (Space) واقعاً آسان است.

نظر فضانورد ناسا در مورد توریسم فضایی

این در حالی است که «اسکات کلی» که در ‌‌نهایت هفته گذشته بعد از گذراندن ۳۴۰ روز در ایستگاه بین‌المللی فضایی به زمین بازگشت، نظر خود را در مورد آینده سفر به فضا بیان کرده است. سفر وی به فضا از جهات بسیاری اهمیت داشت، از جمله آن‌که یک آزمون بزرگ بود برای فهم آنکه آیا انسان می‌تواند به مدت طولانی در فضا و به شکل موردی در مریخ زندگی کند یا خیر. وی شخصاً معتقد است که ایده فرستادن انسان‌ها به فضا یک ایده جالب و قابل تحقق است که باید پیگیری شود.

از همین روی، نشریه Techradar در مصاحبه‌ای که با وی داشته است، پرسیده که آیا ایده فرستادن افراد عادی – و نه فضانوردان – به سفرهای فضایی، صحیح و شدنی است یا نه. البته کلی پیش از این در مورد اقدام ناسا در رابطه با انتخاب افراد برگزیده برای سفرهای فضایی سخن گفته بود، اما این پرسش مستقیم سفرهای فضایی تجاری را که اکنون برخی شرکت‌ها به دنبال آن هستند، مد نظر قرارداده است.

جالب آن‌که اسکات کلی مشتاقانه پاسخ داده است: فکر می‌کنم همه باید به فضا سفر کنند. البته این موضوع بستگی به هر فرد و تجربه‌ای که به دنبال آن است دارد. من معتقدم که استفاده از راه‌های متنوع برای فرستادن افراد به فضا یا به جو زمین بسیار جالب است.

کلی به شکل جزیی به تجربیاتی که ممکن است صنعت توریسم فضایی در بر داشته باشد اشاره‌ای نکرده است؛ اما این تجربیات شامل سفر به مدار زمین یک سفر به مدار پایینی زمین که طی آن هرچند سفینه‌های فضایی به شکل کامل از جو خارج نمی‌شوند، ولی مسافران احساس بی‌وزنی را تجربه می‌کنند، می‌شود. وی می‌گوید کم‌ترین نفع این سفر‌‌ها این است که یک منظره بی‌نظیر را به شما نشان می‌دهد.

 

در حال حاضر چندین شرکت تجاری خصوصی در حال پیگیری توریسم فضایی هستند. شرکت Virgin Galactic حتی اقدام به پیش فروش بلیت‌های خود برای اولین مسافران فضا نیز کرده است؛ هرچند هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است. همچنین بویینگ و Space X از دیگر نام‌های بزرگی هستند که به دنبال فرستادن توریسم به فضا می‌گردند و اسکات کلی معتقد است که در آینده نزدیک این امر میسر خواهد بود.