دولت هیچ حمایتی از کسب ‌و کارهای اینترنتی نمی‌کند

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب ‌و کار اینترنتی‌ دولت هیچ حمایتی از کسب ‌و کارهای اینترنتی نمی‌کند اگرچه اسنپ عضو انجمن کسب ‌و کار اینترنتی است اما مجوز این برند هنوز به صورت قطعی صادر نشده است. به گزارش نسیم‌آنلاین، رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب ‌و کار اینترنتی درباره مراحل و چگونگی اخذ […]

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب ‌و کار اینترنتی‌

دولت هیچ حمایتی از کسب ‌و کارهای اینترنتی نمی‌کند

اگرچه اسنپ عضو انجمن کسب ‌و کار اینترنتی است اما مجوز این برند هنوز به صورت قطعی صادر نشده است.

به گزارش نسیم‌آنلاین، رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب ‌و کار اینترنتی درباره مراحل و چگونگی اخذ مجوز برای این کسب ‌و کار‌ها گفت: براساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی این فعالیت‌ها فعلاً باید از اتاق‌های اصناف جواز کسب گرفته و بعد از تشکیل اتحادیه‌های مربوطه، جواز کسب از سوی این اتحادیه‌ها صادر شود.

وی با اشاره به مجوز فعالیت کسب‌و کارهایی مانند اسنپ در حوزه حمل ‌و نقل شهری خاطرنشان ‌کرد: اگرچه اسنپ عضو انجمن کسب ‌و کار اینترنتی است اما مجوز این برند هنوز به صورت قطعی صادر نشده و فعلاً به دلیل عدم تشکیل اتحادیه مربوطه، اتاق‌های اصناف در سراسر کشور این مجوز‌ها را صادر می‌کنند.

الفت‌نسب درباره سهم کسب‌ و کار اینترنتی در ایران اظهار‌ کرد: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار کسب‌وکار اینترنتی دارای نماد اعتبار الکترونیکی بوده و حجم تراکنش‌های فروش اینترنتی نزدیک به یک درصد از کل تجارت و کسب‌وکار در کشور است.

دبیر انجمن صنفی کسب‌ و کار اینترنتی تصریح ‌کرد: اگرچه کسب‌وکار اینترنتی هنوز بازار چندان بزرگی نیست اما امید داریم که این بازار در آینده بزرگ‌تر شده و حجم تراکنش‌‌ها نیز بیش‌تر شود.

وی با تأکید براین موضوع که بعید می‌دانم حجم کل تراکنش‌های این کسب‌وکار در کشوری مانند آمریکا بیش از ۵ درصد باشد، خاطرنشان ‌کرد: بزرگ‌‌ترین مانع برای گسترش کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران اقدامات دولت است، چرا که دولت ما اصلاً هیچ شناخت و برداشتی از کسب‌وکار اینترنتی نداشته و در طول این سال‌ها هیچ برنامه‌ریزی برای ارتقا این نوع کسب‌وکار‌ها نداشته است.

این فعال صنفی در ادامه گفت: دولت فقط مدعی حمایت از این نوع کسب‌وکار‌ها است اما دقیقاً مشخص نیست قصد حمایت از چه چیزی را دارد؟ یعنی هیچ نکته و نقطه حمایتی متمایزی از سوی دولت نسبت به دیگر روش‌های تجارت در این نوع کسب ‌و کار وجود ندارد.

الفت‌نسب افزود: در صورتی‌که این نوع تجارت بسیاری از مشکلات از قبیل اتلاف وقت، هزینه‌ها، آلودگی هوا و مصرف سوخت را حل کرده است. اما دولت فقط در ظاهر از ایجاد اشتغال از طریق این کسب‌و کار‌ها سخن گفته اما هیچ کمکی در راستای حمایت از این کسب‌و کار‌ها انجام نمی‌دهد.

وی درباره نحوه پرداخت مالیات این نوع کسب‌و کار‌ها خاطرنشان ‌کرد: مالیات این نوع تجارت‌‌ها هیچ تفاوتی با سایر روش‌ها نداشته و پرداخت مالیات این شرکت‌ها کاملاً شفاف و مشخص است، چرا که در این نوع کسب‌ و کار‌ها علاوه بر وجود مجوز قانونی، همه چیز به لحاظ رصد تراکنش‌‌ها و حجم معاملات کاملاً مشخص و شفاف است.

الفت‌نسب افزود: اما متأسفانه این‌که خود دولت هنوز مدل‌های کسب‌ و کار اینترنتی را نشناخته و اداره مالیات به اشتباه برای این نوع کسب‌ و کار‌ها مالیات‌های میلیاردی محاسبه می‌کند جای تأسف دارد. این فعال صنفی با اشاره به این موضوع یک وب‌سایت فعال در کسب‌و کار اینترنتی صرفاً یک واسطه برای انجام یک معامله است، اظهار‌کرد: مثلاً وقتی خرید و فروشی به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در این فضا صورت می‌گیرد، این سایت‌ها فقط ۳ درصد از این پول را به عنوان کمیسیون خود برداشت کرده و صرفاً نقش یک واسطه را ایفا می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح ‌کرد: طبیعتاً در چنین معاملاتی مالیات باید از همان ۳ درصد و نه از کل مبلغ محاسبه شود که گا‌هی این اتفاق نیفتاده و همین موضوع باعث می‌شود این کسب‌وکار‌ها متضرر شوند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکار اینترنتی‌ خاطرنشان ‌کرد: اگر روال موجود براساس چند سال گذشته ادامه پیدا می‌کرد باید سهم یک درصدی کسب‌وکار اینترنتی به چیزی حدود ۳ درصد افزایش می‌یافت، در حالی که میزان نفوذ کسب‌وکارهای اینترنتی در چند سال گذشته هیچ افزایشی نداشته و امروز نیز تقریباً نزدیک به همان یک درصد است.

 

وی در خاتمه گفت: عمده‌‌ترین کسب و کارهای اینترنتی در حال حاضر در حوزه کالا به خصوص کالاهای دیجیتال بوده که تقریباً نیز اشباع شده است ‌و ‌توصیه ما به کسانی‌که قصد ورود به این فضا را دارند این است که به سراغ موضوع خدمات بروند چرا که کالا در وضعیت اشباع قرار دارد.