واردات،اولویت صنعت لاستیک است نه تولید داخل!

گروه خودرو- با توجه به اینکه کشور ما یکی از تولیدکنندگان لاستیک خودرو در خاورمیانه است و با در نظر گرفتن اینکه چندین کارخانه تولید تایر در کشور فعال است اما با توجه به آمار‌های شش ماهه اول سال، می‌توان متوجه شد که نزدیک به نیم میلیارد دلار برای واردات تایر‌های خارجی هزینه شده است […]

گروه خودرو- با توجه به اینکه کشور ما یکی از تولیدکنندگان لاستیک خودرو در خاورمیانه است و با در نظر گرفتن اینکه چندین کارخانه تولید تایر در کشور فعال است اما با توجه به آمار‌های شش ماهه اول سال، می‌توان متوجه شد که نزدیک به نیم میلیارد دلار برای واردات تایر‌های خارجی هزینه شده است که اگر نیمی از این مبلغ به این صنعت در نیمه سال‌جاری اختصاص پیدا می‌کرد، می‌توانستیم شاهد آن باشیم که تولیدات تایرسازان داخلی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود و از طرفی نیز با توجه بیشتر به این حوزه، کیفیت محصولات تولیدی با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر، گفت: به‌طور میانگین در سال‌های گذشته دوسوم نیاز کشور به تایر توسط تولیدکنندگان داخلی و فقط یک‌سوم نیاز کشور، از طریق واردات تأمین می‌شد که عمدتاً تایر‌های سنگین از تایر‌های رادیال باری‌-‌اتوبوسی تا تایر‌های راهسازی و معدنکاوی را شامل می‌شود. وی گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های اخیر در صنعت تایر انجام شده، این نسبت تا حدودی به نفع تولید داخلی شده است، البته در برخی مواقع وجود مشکلاتی مانند قطعی برق در فصل تابستان یا تأمین نشدن به موقع ارز، باعث شده که صنعت تایر نتواند با کل ظرفیت، تولید را ادامه دهد. سخنگوی صنعت تایر، اضافه کرد‌: به‌طور میانگین، سالانه حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری‏‌، حدود ۳۰۰ هزار حلقه تایر بایاس باری – اتوبوسی و یک‌میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار حلقه تایر باری – اتوبوسی رادیال مورد نیاز کشور است البته نیاز سالانه کشور به تایر، از طریق آمار‌هایی که پلیس راهور ناجا از میزان تردد و مسافت پیموده شده خودرو‌‌ها در سطح کشور ارائه می‌دهد‌‏ مشخص می‌شود. به گفته تنها؛ فرق تایر بایاس با رادیال تمام سیمی آن است که در ساختار تایر بایاس، فقط از نخ استخوان‌بندی و در تایر‌های رادیال تمام سیمی از سیم‌های فولادی استفاده می‌شود. وی افزود: در خودرو‌های جدید سواری‏، از تایر‌های رادیال سیمی بیشتر استفاده می‌شود، اما در خودرو‌های باری – اتوبوسی قدیمی هنوز تایر بایاس مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها؛ ادامه داد: سال گذشته‏ حدود ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار حلقه تایر سواری، حدود یک‌ونیم میلیون حلقه تایر وانتی، حدود ۳۳۷ هزار حلقه تایر بایاس و ۴۷۰ هزار حلقه تایر رادیال باری -اتوبوسی در کشور تولید شده است. وی گفت: به دلیل موانعی مانند تأمین نشدن به موقع ارز و قطعی برق، سال گذشته تا حدودی در بخش تایر سواری کمبود وجود داشت، اگر موانع برطرف شود، به راحتی امکان تولید حتی بیشتر از ۲۴ میلیون حلقه تایر، یعنی بیش از نیاز کشور را داریم ضمن اینکه می‌توانیم تایر‌های نیمه‌سنگین را هم در حد نیاز تأمین کنیم. تنها؛ با بیان اینکه در بخش تایر‌های باری – اتوبوسیِ رادیال حدود ۴۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنیم، افزود: با سرمایه‌گذاری‌هایی که هم‌اکنون در دست انجام است اگر از طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر حمایت و این طرح‌‌ها به موقع راه‌اندازی شوند می‌توانیم همه نیاز کشور به این گروه از تایر‌های مورد نیاز بازار را برطرف کنیم و حتی سهم تولید داخل در بازار تایر‌های راهسازی و معدنکاوی را هم بیشتر کنیم. سخنگوی صنعت تایر، اضافه کرد: با وجود موانع پیش‌روی این صنعت، حدود ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار حلقه به وزن ۱۴۵ هزار و ۵۷۶ تن تایر در شش ماهه نخست امسال‏، تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، شش درصد رشد نشان می‌دهد. تنها؛ گفت: در مجموع ۱۳۱ هزار و ۷۳۳ تن تایر خودرو ‏‌، معادل ۱۲ میلیون و ۷۳۲ هزار حلقه تایر در نیمه نخست امسال تولید شده که ۱۱ درصد به لحاظ تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش تولید را نشان می‌دهد. وی افزود: همچنین سه‌میلیون و ۸۶۳ هزار حلقه تایر دوچرخه و موتورسیکلت در شش ماهه نخست امسال‏ تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشته است. تنها؛ ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال، شش میلیون و ۲۳۹ هزار حلقه تیوب برای مصارف وسایل نقلیه مختلف تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش داشته است و علت آن ناشی از کاهش تقاضا به علت رواج بیشتر تایر‌های تیوبلس است. وی با اشاره به اینکه واردات تایر در سه تا چهار سال اخیر به ویژه امسال شکل عجیب و خیره‌کننده پیدا کرده است، افزود: در شش ماهه نخست امسال‏، یک میلیون و ۸۷۰ هزار حلقه تایر سواری، ۶۶۴ هزار حلقه تایر باری – اتوبوسی رادیال و ۲۱۳ هزار حلقه انواع دیگر تایر به ارزش حدود ۴۶۶ میلیون دلار وارد شده است. سخنگوی صنعت تایر، اضافه کرد: مجموع واردات انواع مختلف تایر در شش ماهه نخست امسال، حدود شش میلیون حلقه با وزن ۱۳۳ هزار و ۳۵۷ تن، بوده که به لحاظ وزنی حدود ۸۶ درصد و به لحاظ ارزش ۸۱ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد، اما به لحاظ تعداد، حجم واردات بیش از دو برابر سال گذشته بوده است که بیانگر سهم بیشتر تایر‌های سبک‌تر و تایر سواری در ترکیب واردات است. تنها؛ گفت: ۴۶۶ میلیون دلار برای این حجم واردات در شش ماهه نخست امسال ارز تأمین شده است در حالی‌که برای صنعت تایر کشور، فقط ۶۳ میلیون دلار در مدت یاد شده ارز تأمین و پرداخت شده است. وی درباره ارز بری تایر هم، افزود: برای تولید هر یک کیلو تایر به صورت میانگین کمتر از یک دلار ارز نیاز است در حالی‌که برای واردات تایر هر کیلو باید تا ۳٫۷ دلار باید ارز پرداخت شود. تنها؛ گفت: این میزان ارزبری، بیانگر مزیت نسبی بسیار بالای ارزی تولید تایر در کشور است که متأسفانه به این مسئله کمتر توجه می‌شود. وی درباره میزان وابستگی صنعت تایر به واردات مواد اولیه، هم افزود: در حال‌حاضر ۷۰ تا ۷۲ درصد مواد اولیه مصرفی این صنعت از صنایع مختلف داخلی و ۲۸ تا ۳۰ درصد هم از طریق واردات تأمین می‌شود. سخنگوی صنعت تایر، با اشاره به اینکه تخصیص ارز به تولید داخل در مقایسه با واردات بسیار ناچیز است، گفت: ارز تخصیص داده شده برای ۱۴۵ هزار و ۵۷۶ تن تایری که شش ماهه نخست امسال در کشور تولید شده در مقایسه با تأمین حدود ۴۶۶ میلیون دلار ارز واردات، نشان از کم توجهی مسئولان ذی‌ربط به تولید داخل است. وی افزود: برای واردات بیش از حد نیاز کشور، به راحتی ارز تأمین ‏و هزینه می‌شود و این روند به‌طور حتم صنعت تایر داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد ضمن اینکه بازار تایر اشباع شده و در بسیاری از اندازه‌ها با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم.  تنها؛ گفت: این شرایط برنامه‌ریزی‌های صنعت تایر را مختل می‌کند و انگیزه تولیدکنندگان را برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای مانند توسعه فناوری و افزایش کمیت تولید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. وی افزود: باید توجه داشت که علاوه بر واردات از مبادی رسمی‏‌، قاچاق تایر نیز در عمل صورت می‌گیرد که بر سطح عرضه تایر اثر گذاشته و فضای سنگینی را برای تولیدکنندگان در بازاریابی و برگشت به موقع هزینه‌ها به چرخه تولید ایجاد کرده است. سخنگوی صنعت تایر، ادامه داد: از سیاست‌گذاران،‏ تصمیم سازان و تصمیم‌گیران کشور انتظار توجه بیشتر به صنعت تایر را داریم و درخواست می‌کنیم با مهار افسار گسیخته واردات از صنعت تایر داخلی بیشتر حمایت کنند تا ضمن افزایش سطح اشتغال و توسعه اقتصاد و صنعت کشور بر جذابیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این صنعت راهبردی کشور افزوده شود.