سرکوب قیمت خودرو در این سالها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرفکننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است. به گزارش از ایسنا، جواد مرزبان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با بیان این مطلب، گفت: قیمتهای دستوری در بلندمدت بهعنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی […]
سرکوب قیمت خودرو در این سالها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرفکننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است. به گزارش از ایسنا، جواد مرزبان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با بیان این مطلب، گفت: قیمتهای دستوری در بلندمدت بهعنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست چرا که مشکلات جبرانناپذیری را برای تولیدکننده بوجود میآورد و منجر به کاهش کیفیت تولید و نبود رقابتپذیری در محصولات خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه قیمتگذاری دستوری، شفافیت در محاسبه هزینه تولید خودرو و سوددهی خودروسازان بزرگ را به تاراج برده است، تصریح کرد: در صورتی که براساس اهداف تعریف شده کشور، نتوانیم خودرو تولید و عرضه کنیم، بهطور حتم تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره افزایش خواهد یافت. این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، از انحلال مدیریت منابع مالی در خودروسازان به دلیل رشد نرخ نهادههای تولید، تورم و نوسان قیمت ارز سخن گفت و تأکید کرد: ادامه سیاست فریز قیمت و قیمتگذاری دستوری، ذینفعان اصلی حوزه صنعت خودرو را متضرر میکند و در عین حال سود این تصمیمگیری غلط به جیب دلالان و واسطهگران میرود. مرزبان؛ در ادامه خواستار اصلاح قیمت خودروسازان براساس فرمول شورایرقابت یا مبتنی بر محاسبه هزینههای تولید در شرکتهای خودروسازی شد و متذکر شد: با قیمتهای صحیح و بر مبنای شرایط اقتصادی کشور برای خودرو، میتوان انتظار کاهش زیان برای خودروسازان و بهبود عرضه خودرو به بازار را داشت. به گفته وی، نظارت دایم و اثرگذار بر قیمتهای خودروسازان، در کنار هدایت روند تولید و عرضه محصول به بازار از اهمیت بالایی برای موفقیت در خروج از قیمتگذاری دستوری برخوردار است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، اضافه کرد: قیمتگذاری خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت، منجر به سوددهی، جلوگیری از افت ارزش سهام، افزایش اعتماد سرمایهگذاران و سهامداران به صنعت خودرو کشور خواهد شد. مرزبان؛ در پایان تلاشهای صورت گرفته از سوی خودروسازان برای توسعه صنعت خودرو کشور را به دلیل مسائل ارزی و ریالی ناشی از سیاستهای غلط دستوری بیهوده و روبه نابودی دانست بهطوریکه در حال تبدیل شدن به یک کشور مونتاژ کار خودرو هستیم تا تولیدکننده خودرو!
سخنگوی شورایرقابت، با اشاره به اینکه تنها پنج درصد از توان شورایرقابت به حوزه خودرو اختصاص پیدا کرده، گفت: طی۱۰ روز گذشته بیش از ۲۰۰۰ شکایت از خودروسازان داخلی را بررسی کردیم و به نتیجه رساندیم. به گزارش مناقصهمزایده، سپهر دادجوییتوکلی؛ سخنگوی شورایرقابت، درخصوص افزایش قیمت خودرو، عنوان کرد: تنها پنج درصد از توان شورایرقابت […]
دیدگاه بسته شده است.