رنج مصرف‌کننده نهایی از سرکوب قیمت خودرو

سرکوب قیمت خودرو در این سال‌‌ها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرف‌کننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است. به گزارش از ایسنا، جواد مرزبان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت،  با بیان این مطلب، گفت: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به‌عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی […]

سرکوب قیمت خودرو در این سال‌‌ها به لحاظ کیفیت و نحوه عرضه خودرو به بازار و همچنین قیمت، مشکلاتی را برای مصرف‌کننده واقعی بازار خودرو ایجاد کرده است. به گزارش از ایسنا، جواد مرزبان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت،  با بیان این مطلب، گفت: قیمت‌های دستوری در بلندمدت به‌عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست چرا که مشکلات جبران‌ناپذیری را برای تولیدکننده بوجود می‌آورد و منجر به کاهش کیفیت تولید و نبود رقابت‌پذیری در محصولات خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری، شفافیت در محاسبه هزینه تولید خودرو و سوددهی خودروسازان بزرگ را به تاراج برده است، تصریح کرد: در صورتی که براساس اهداف تعریف شده کشور، نتوانیم خودرو تولید و عرضه کنیم، به‌طور حتم تقاضای زیادی در بازار انباشته خواهد شد و قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره افزایش خواهد یافت. این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، از انحلال مدیریت منابع مالی در خودروسازان به دلیل رشد نرخ نهاده‌های تولید، تورم و نوسان قیمت ارز سخن گفت و تأکید کرد: ادامه سیاست فریز قیمت و قیمت‌گذاری دستوری، ذی‌نفعان اصلی حوزه صنعت خودرو را متضرر می‌کند و در عین حال سود این تصمیم‌گیری غلط به جیب دلالان و واسطه‌گران می‌رود. مرزبان؛ در ادامه خواستار اصلاح قیمت‌ خودروسازان براساس فرمول شورای‌رقابت یا مبتنی بر محاسبه هزینه‌های تولید در شرکت‌های خودروسازی شد و متذکر شد: با قیمت‌های صحیح و بر مبنای شرایط اقتصادی کشور برای خودرو، می‌توان انتظار کاهش زیان برای خودروسازان و بهبود عرضه خودرو به بازار را داشت. به گفته وی، نظارت دایم و اثرگذار بر قیمت‌های خودروسازان، در کنار هدایت روند تولید و عرضه محصول به بازار از اهمیت بالایی برای موفقیت در خروج از قیمت‌گذاری دستوری برخوردار است. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، اضافه کرد: قیمت‌گذاری خودرو توسط خودروسازان با نظارت وزارت صمت، منجر به سوددهی، جلوگیری از افت ارزش سهام، افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران به صنعت خودرو کشور خواهد شد. مرزبان؛ در پایان تلاش‌های صورت گرفته از سوی خودروسازان برای توسعه صنعت خودرو کشور را به دلیل مسائل ارزی و ریالی ناشی از سیاست‌های غلط دستوری بیهوده و روبه نابودی دانست به‌طوری‌که در حال تبدیل شدن به یک کشور مونتاژ کار خودرو هستیم تا تولیدکننده خودرو!